Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


První letenky do Ameriky

aktualizováno 
velké cesty století (10.)

seriál

"Bylo osm hodin ráno, přesně dva dny po našem startu, a stáli jsme před hrozivou, temnou stěnou mraků," vzpomíná dr. Hugo Eckener - velitel vzducholodi LZ 127 Graf Zeppelin. "Náhle začaly lodí cloumat silné nárazy." Z elegantní jídelny,kde se zrovna podávala snídaně, zazněl řinkot porcelánu. Šálek s čajem se ocitl v klíně lady Drummond Hayové, dopisovatelky britských novin a jediné ženy na palubě. Děly se však i horší věci.

Cáry plátěného potahu záďového stabilizátoru, vyrvané větrnými nárazy, začaly blokovat výškové kormidlo. Četa dobrovolníků se spletí duralových vzpěr protáhla zevnitř k poškozenému místu. Motory ztichly, aby proud vzduchu od vrtulí ještě neztěžoval jejich kaskadérské snažení napravit, co se dá. Mezitím se spustil liják. Pod jeho náporem vzducholoď klesala k rozbouřené hladině oceánu. Byli právě uprostřed Atlantiku, jižně od Azor. Situace se stávala kritickou. "Opraváři zpět! Spustit motory!" zavelel Eckener. Nakonec všechno dobře dopadlo. LZ 127 se vymanila ze spárů frontální oblačnosti a pokračovala, byť opatrně sníženou rychlostí, v letu na západ. Cestující se opět mohli kochat nezapomenutelným výhledem ze širokých oken pod břichem oblého, čtvrt kilometru dlouhého kolosu, velebně plujícího oblohou. Byla to vybraná společnost vlivných lidí z několika zemí, kteří přijali Eckenerovo pozvání a rádi zaplatili tři tisíce dolarů za první letenku do Ameriky. Druhý den, 15. října 1928, LZ 127 šťastně přistála na vzducholodní základně v Lakehurstu, jihozápadně od New Yorku. Spojené státy zachvátila Zeppelin fever, zepelínová horečka. Desítky tisíc automobilů způsobily nevídanou zácpu na příjezdových silnicích. Kdekdo chtěl ten div světa spatřit na vlastní oči. V té době vrcholilo opojení z prvních transoceánských přeletů na strojích těžších vzduchu. Jenže všechno to byly drsné a vysoce riskantní podniky sportovního stylu. A najednou se tu objeví létající koráb, schopný přenést přes oceán nejenom vlastní posádku a metráky pošty,ale i dvě desítky cestujících! Navíc v komfortu srovnatelném s tím, co nabízejí luxusní parníky. A dvakrát rychleji! Pravda, zlé počasí způsobilo, že "panenská plavba" LZ 127 z mateřského přístavu Friedrichshafen na Bodamském jezeře do Lakehurstu (skoro 10 tisíc kilometrů) se protáhla na 111 hodin. Nazpátek, opět plně obsazeni (dokonce s jedním černým pasažérem navíc), to vzali kratší severnější trasou. Užili si tam zimy a divoké turbulence,ale s větrem v zádech byli v pořádku doma za 75 hodin. I v následujících letech se Graf Zeppelin předvedl jako skutečně mistrovské dílo z friedrichshafenské konstrukční líhně následovníků starého hraběte Ferdinanda von Zeppelin, duchovního otce velkých vyztužených vzducholodí. Rekordní let kolem světa za 21 dní, mezinárodní vědecká výprava do Arktidy, od roku 1932 pak ve službách společnosti Delag víceméně pravidelná doprava pošty i cestujících mezi Německem a Brazílií přes jižní Atlantik. Celkem Graf bezpečně přeletěl oceán 140krát. Tato zcela výjimečná bilance však nemohla popřít slabiny obřích dopravních vzducholodí: neobratnost, zranitelnost, nákladnost. Jejich romantická éra skončila katastrofou té nejmodernější z nich - LZ 129 Hindenburg - v Lakehurstu 6. května 1937. Oblohu světa ovládly letouny těžší vzduchu.


Autor:




Nejčtenější

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Další z rubriky

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Lidé procházejí kolem protituristického graffiti v historickém centru...
V Evropě se zvedá odpor proti turistům. Je jich moc, zlobí se místní

Protesty v Benátkách a Barceloně, zvláštní opatření v Římě a Dubrovníku. V nejpopulárnějších turistických destinacích Evropy se šíří protituristické nálady....  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.