Skutečnost? Je dost tvrdá. Před sebou máte nekonečné kilometry čtvereční »měsíční krajiny«. Pod zemí je množství barevných kovů, vysvětlí vám dělník v pracovní kombinéze. Netrpí pocitem, že by napomáhal devastaci panenské přírody. Koukejte, ukáže na dvě srnky uprostřed ohyzdných průmyslových staveb. Jak to, že truchlivý pohled na zdevastovanou krajinu je na míle vzdálen tomu, co vám nabízely lesklé barevné brožury? ptáte se zklamaně. Důvod je jednoduchý. Turistické propagační materiály se nijak neliší od všech standardních nosičů reklamy. Lakovat skutečnost na růžovo je prostě jejich prvním i posledním posláním. Nefunguje zavlažovač vody před hotelem a trávník ztratil jásavě zelené tóny? Nic složitého, sahá grafik po myši. Tuhle se klepne více svěžích tónů a úspěch je na světě. »Reklama je navoněná zdechlina,« pravil kdysi fotograf Oliviero Toscani. Stejný výrok by se dal vztáhnout i na mnohé tiskoviny propagující turistický ruch. Máte se na pozoru, když se propaguje turistická kancelář. Když však posloucháte o zemi vašich snů, vaše pozornost již ochabuje - princip je přitom stejný. Jak vypadá nejkrásnější západ slunce na Srí Lance? Fotu na letišti v Kolombu pochopitelně vévodí okrové pásy proložené temným tónem a samozřejmě - rybáři na bambusových chůdách. Při cestě podél pobřeží je pak stěží zahlédnete. Stejně jako prodavači čaje před mešitou Hagia Sofia v Istanbulu, maročtí prodavači vody ve stejně barevných krojích plní jedinou funkci: stát v cíli vašich fotografických hledáčků. S normálním životem země mají asi tolik společného jako cirkusový medvěd s opravdovou divočinou. Propagační tiskoviny na druhou stranu nejsou nikterak záludné, nabízejí vám mystifikaci, se kterou tak nějak počítáte. Podvědomě tušíte, že mořské pobřeží ve vyprahlé africké zemi zřejmě nebude jen jeden vodotrysk vedle druhého a že u bazénů se promenují i jiné fyziognomické typy než oslnivé blondýny s přebujelým poprsím. Ještě více však možná zaskočí »seriózní« nosiče informací. Zjistíte třeba, že autor ambiciózního průvodce dotyčnou zemi ani nenavštívil, informace má z doslechu a země v jeho podání je tedy vystavěna se stejnou dávkou fantazie jako v mnohem skromněji se tvářících katalozích. Jak tedy získávat informace o zemi, která vás zajímá? Odpověď zní - z co nejvíce zdrojů. Od známých, kteří ji navštívili, z filmu, z knih a z nejlepších průvodců, jako je třeba Lonely Planet. I potom však musíte počítat s tím, že ne vše bude takové,jaké jste si to vysnili. To je ale v pořádku. Kdyby vás nečekalo vůbec žádné překvapení, byla by vlastně nuda někam cestovat.
Proč je ta země tak jiná?
Skutečnost? Je dost tvrdá. Před sebou máte nekonečné kilometry čtvereční »měsíční krajiny«. Pod zemí je množství barevných kovů, vysvětlí vám dělník v pracovní kombinéze. Netrpí pocitem, že by napomáhal devastaci panenské přírody. Koukejte, ukáže na dvě srnky uprostřed ohyzdných průmyslových staveb. Jak to, že truchlivý pohled na zdevastovanou krajinu je na míle vzdálen tomu, co vám nabízely lesklé barevné brožury? ptáte se zklamaně. Důvod je jednoduchý. Turistické propagační materiály se nijak neliší od všech standardních nosičů reklamy. Lakovat skutečnost na růžovo je prostě jejich prvním i posledním posláním. Nefunguje zavlažovač vody před hotelem a trávník ztratil jásavě zelené tóny? Nic složitého, sahá grafik po myši. Tuhle se klepne více svěžích tónů a úspěch je na světě. »Reklama je navoněná zdechlina,« pravil kdysi fotograf Oliviero Toscani. Stejný výrok by se dal vztáhnout i na mnohé tiskoviny propagující turistický ruch. Máte se na pozoru, když se propaguje turistická kancelář. Když však posloucháte o zemi vašich snů, vaše pozornost již ochabuje - princip je přitom stejný. Jak vypadá nejkrásnější západ slunce na Srí Lance? Fotu na letišti v Kolombu pochopitelně vévodí okrové pásy proložené temným tónem a samozřejmě - rybáři na bambusových chůdách. Při cestě podél pobřeží je pak stěží zahlédnete. Stejně jako prodavači čaje před mešitou Hagia Sofia v Istanbulu, maročtí prodavači vody ve stejně barevných krojích plní jedinou funkci: stát v cíli vašich fotografických hledáčků. S normálním životem země mají asi tolik společného jako cirkusový medvěd s opravdovou divočinou. Propagační tiskoviny na druhou stranu nejsou nikterak záludné, nabízejí vám mystifikaci, se kterou tak nějak počítáte. Podvědomě tušíte, že mořské pobřeží ve vyprahlé africké zemi zřejmě nebude jen jeden vodotrysk vedle druhého a že u bazénů se promenují i jiné fyziognomické typy než oslnivé blondýny s přebujelým poprsím. Ještě více však možná zaskočí »seriózní« nosiče informací. Zjistíte třeba, že autor ambiciózního průvodce dotyčnou zemi ani nenavštívil, informace má z doslechu a země v jeho podání je tedy vystavěna se stejnou dávkou fantazie jako v mnohem skromněji se tvářících katalozích. Jak tedy získávat informace o zemi, která vás zajímá? Odpověď zní - z co nejvíce zdrojů. Od známých, kteří ji navštívili, z filmu, z knih a z nejlepších průvodců, jako je třeba Lonely Planet. I potom však musíte počítat s tím, že ne vše bude takové,jaké jste si to vysnili. To je ale v pořádku. Kdyby vás nečekalo vůbec žádné překvapení, byla by vlastně nuda někam cestovat.
Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis
Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...
Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy
Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků
Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...
Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln
Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Biologické zbraně, hadi a plyn. Ostrovy, které jsou plné podivností
Některé byste nejspíš ani vidět nechtěli, jiné zase vidět nesmíte. Další mizejí z atlasů, objevují...
OBRAZEM: Blýskalo se na horší časy. Procházka po Praze v roce 1941
Protektorátní správa začala už v březnu roku 1939, o dva roky později však Prahu čekaly výrazné...
Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček
Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...
Čůral jsem krev a stopoval. Cestovatel popisuje, jak poznával Venezuelu
Premium Dal si 48 dní, aby sám prošel 1 500 kilometrů dlouhý trek od hranic k hranicím a poznal exotickou...
Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis
Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...
Prodej bytu, dispozice 5+1, Rychnov nad Kněžnou, ulice Mírová
Mírová, Rychnov nad Kněžnou
4 690 000 Kč