Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Přístav v Hamburku nám stále patří

  11:10aktualizováno  11:10
Labe je tu ještě řekou, ale už vlastně mořem, byť k pobřeží je odsud vzdáleno ještě sto kilometrů. Přístav Hamburk. Tady, na dosah svobody oceánu, na východním konci hamburského přístavu, je už sedmdesát tři let několik tisíc metrů čtverečních Česka, svobodného přístavu. Vedle dnes už nepoužívaného Štětína, jediného přístupu k moři, který naše země má. "Za to, že jsme tady, děkujeme prozíravosti předků," říká Dobromil Dostál, ředitel zastupitelství Československé plavby Labské, která náš přístav obhospodařuje.

"Tento přístav je výsledem Versailleské smlouvy, v níž vítězné mocnosti umožnily Československu přímý přístup k moři. V roce 1927 pak německá vláda podepsala smlouvu, kterou nám poskytla na 99 let tento přístav do pronájmu," vysvětluje. Přístav není v pravém smyslu českým výsostným územím, ale nájem za jeho používání je symbolický, platí zde české pracovní předpisy a možnost volného zaměstnávání Čechů.

Doby, kdy byl Hamburk prakticky jedinou dopravní spojnicí republiky se světem, jsou však už pryč. "Za minulého režimu jsme mohli jezdit jen po Labi. Dnes po vnitroněmeckých kanálech míří lodě i do jiných přístavů - Rotterdamu či Amsterdamu," říká Dostálův kolega Jiří Trpišovský. "Hamburk však zůstává nejdůležitějším."

Po pravdě řečeno, není náš přístav žádná krása. Budova má architekturu pozdního komunismu a kromě několika skladišť a stromů tam toho mnoho není. Mnohem hezčí je jiné, tentokrát opravdu české území. Nachází se kilometr od přístavu a je to takový malý poloostrov. Ten Masarykovo Českoskoslovensko zakoupilo, aby měli čeští lodníci a zaměstnanci přístavu kde bydlet. Dnes tu je dvoupatrový dům z červených cihel a budova z dvacátých let, vše obklopeno řekou a mohutnými stromy.

"To je náš azyl," říká Trpišovský. Občas tu u mola přistane česká říční loď. Po týdnu plavby z přístavu v Děčíně se na pevnou půdu těší i parta lodníků ze stometrové lodě s neromantickým názvem TR 18. Do Hamburku přijeli včera a teď čekají, až náklad, který tvoří obří díly pro cukrovar na Středním východě, přeloží na zaoceánskou loď Santiago. Jinudy než po vodě by se díly cukrovaru do Hamburku nedostaly. Na práci v ledovém větru a vlezlé zimě není lodníkům co závidět. Avšak oni sami říkají, že je. "I když jezdíte po jedné řece, ta řeka je pokaždé jiná, ale pokaždé krásná a Labe je nejkrásnější, je totiž ještě řeka," říká kormidelník lodi František Marer. "Vytočit stometrový kolos v soutěskách v Sasku, když vám na každé straně zbývá jen pár metrů a ještě je mlha, to je umění," uvádí Trpišovský.

"Díky obtížné splavnosti Labe jsou naši kormidelníci ceněni v celé Evropě a bez problémů najdou místo na německých či holandských lodích. Ale Němec zvyklý na široký Rýn prostě Labe nezvládne," uvádí. "Labe jsou takové kočičáky pražského Starého Města, Rýn dálnice," doplňuje ho Dostál. Obrázek lodí s českou vlajkou kotvících v hamburském přístavu však brzy může být minulostí. "Poslední dva roky jsou katastrofální, protože pokaždé bylo Labe po sedm měsíců prakticky nesplavné," konstatuje Dostál. Lodě, pokud vůbec mohly vyjet, tak vezly jen desetinu zboží. Zatímco v Nizozemsku a Německu stát automaticky provozovatele lodní dopravy podpoří, v Čechách tomu tak není. "Požádali jsme o státní pomoc. Uvidíme, snad to dopadne," říká Dostál. "Hraje se o existenci české říční dopravy. Pokud zůstaneme bez pomoci, budou do českého přístavu v Hamburku jezdit německé lodě."
 

 

Hamburský přístav.

Autor:




Nejčtenější

Letiště Václava Havla v Praze
Letenky do exotických destinací zlevňují, hitem je thajský Phuket

Zájem Čechů o letecké dovolené v exotických destinacích roste. Důvodem jsou podle prodejců klesající ceny letenek kvůli větší konkurenci dopravců i sílící...  celý článek

Panorama Nepomuku s neodmyslitelnou kulisou Zelené hory.
Krajinou Černých baronů a milované historie. Cyklotoulky okolím Nepomuku

Zvlněná a přátelská krajina luk, polí a remízků v okolí Nepomuku byla osídlená generacemi předků, jejichž dávné působení můžeme pocítit v drobných i...  celý článek

Kalinov: první osvobozená obec v Československu
Dobre tu už bolo. Bizarní svět kolem Lupkovského tunelu na Slovensku

Pokud máte dojem, že tunely souvisí s politikou, pak pro Lupkovský tunel na severovýchodním Slovensku to sedí stoprocentně. Po několikaleté pauze přes něj...  celý článek

Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení (21.8.2017)
Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení, zemřeli nejméně dva lidé

Jihoitalský ostrov Ischia v pondělí večer zasáhlo zemětřesení o síle 4. Agentura Reuters uvedla, že se zřítilo několik budov. Italský list Corriere della Sera...  celý článek

Mont Maudit (uprostřed) a Mont Blanc na archivním snímku
V ledovci u Mont Blanku se našla tři těla, ležela tam zřejmě desetiletí

Francouzský turista nalezl při výstupu na ledovec Miage v masivu Mont Blanku tři těla. Podle serveru AostaSera není vyloučeno, že se jedná o ostatky osob,...  celý článek

Další z rubriky

Podvečerní „poušť“ ve slovenském Záhorie
Jen tak si prožít poušť ve střední Evropě. Záhorie miluje i armáda

Nejrozsáhlejší písečné duny ve střední Evropě jsou tak dokonalou replikou pouště, že si je oblíbili i vojáci a ti, kteří jejich techniku vyrábějí. Vždyť...  celý článek

Pohled na osamělý vrchol Hohe Salve s výškou 1 829 metrů nad mořem a s výhledem...
Pozor, jen pro náročné. Dokonalost v největším zážitkovém světě v Rakousku

Krásné středisko Wilder Kaiser v Tyrolsku se může chlubit hned několika rekordy. Pokud se sem vydáte - a je úplně jedno, jestli s rodinou, nebo sami - ...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.