Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přišli jste o radost z dovolené? Nechte si za to zaplatit

  16:32aktualizováno  16:32
Zaplatili jste 10 000 Kč za zájezd a nedostali pokoj s výhledem na moře? Můžete žádat 1 000 korun. Schází slibovaná klimatizace? Máte nárok až na 2 500 Kč. Tohle není sci-fi, ale nová praxe CK Fischer, která jako první v Česku nabízí klientům jasné náhrady za špatné služby. V určitých případech tak lze na zkažené dovolené dokonce vydělat.

Pobyt ve 4hvězdičkovém hotelu v Tunisku se stal pro čtenářku iDNES.cz Jitku Bláhovou noční můrou. | foto: Jiří Paleček

Z celkového počtu všech prodaných zájezdů se v České republice reklamují zhruba 4 procenta. Nezřídka se stává, že z reklamací vzniknou zdlouhavé tahanice klientů s cestovními kancelářemi o každou korunu. Zákazníci nejenže nejsou informováni, na co mají právo, ale jejich požadavky bývají často bagatelizovány a nároky na jakoukoli kompenzaci zamítány.

popisek ČTĚTE TAKÉ
Horor ve čtyřhvězdičkovém hotelu v Tunisku
popisek Nechutná ti večeře? Vypadni z mého hotelu

Český cestovní ruch míří do Evropy

Cestovní kancelář Fischer přichází jako první u nás s tzv. ITQ kodexem. Tento systém, který stanoví konkrétní výši reklamační náhrady v procentech z ceny zájezdu u každé jednotlivé služby, se již přes 20 let úspěšně využívá v západní Evropě. V Německu je systém používán pod názvem Frankfurtská tabulka.

"Zavedení ITQ kodexu je zlomovým okamžikem nejen pro CK Fischer, ale pro celý segment cestovního ruchu v České republice. Přináší zcela nový standard v oblasti vyřizování reklamací," uvedl Jiří Jelínek, výkonný ředitel CK Fischer.

Náhrada tzv. ztráty radosti z dovolené

ITQ kodex zahrnuje více než 50 položek, které klient cestovní kanceláře může reklamovat. Mezi nimi je například nedodržení typu pokoje, nepřiměřený hluk v okolí hotelu, menu místo bufetu, chybějící slunečníky na pláži, zpoždění letu.

Pokud by reklamace nedostatků ze strany cestovní kanceláře a špatných služeb přesáhly podle kodexu 50 procent, má klient poprvé v historii cestovního ruchu u nás také nárok na tzv. ztrátu radosti z dovolené. V tomto případě bude zákazníkovi vyplacena další náhrada - a to v rozmezí od 1 000 do 2 000 korun za osobu a den. V tom nejhorším případě zkažené dovolené tak klient může dostat zpět nejen celou částku za zájezd, ale třeba i dalších 50 i více procent z ceny zájezdu.

Budou ostatní cestovky následovat?

CK Fischer je v České republice první, která zavádí číselné tabulky náhrad za špatné služby.

"O podobném systému uvažujeme do budoucna také, nemusí to být třeba takováto taxativní tabulka, ale nějaké naše interní řešení," uvedl pro iDNES.cz mluvčí CK Čedok Tomáš Brejcha.

Tomio Okamura, člen prezidia a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, se naopak domnívá, že ostatní cestovní kanceláře v ČR opatření CK Fischer nejspíš následovat nebudou. "Považujeme to jen za jeden z mnoha způsobů cestovní kanceláře, jak klientovi ukázat, že si je jistá svojí kvalitou. Je to hodně agresivní - v dobrém slova smyslu - marketingový krok, jak deklarovat kvalitu služeb," uvedl Okamura. Zároveň ale poukázal na to, že pro řadu malých cestovních kanceláří je zavedení podobného opatření příliš drahou záležitostí. Smlouvy s Evropskou cestovní pojišťovnou, která tento produkt na českém trhu zaštiťuje, jsou podle Okamury finančně nákladné. 

Příklady kompenzací podle ITQ kodexu CK Fischer (platí od 1. května 2009)

UBYTOVÁNÍ NEDOSTATEK NÁHRADA % OD                         NÁHRADA % DO           POZNÁMKA
 Změna rezervovaného objektu

 do nižší kategorie

 10  25  kompenzace se vyplácí v případě, že klient odmítl kompenzaci od hotelu
   do stejné kategorie   5  10  
   změna místní polohy   5  15  
 Změna způsobu ubytování v rezervovaném hotelu  hotel místo bungalovu   5  10  
 Změna typu pokoje  nedodržení typu pokoje (dvojlůžkový místo  rodinného apod.)  10  15  při příslibu
   bezbariérový přístup  15  25  při příslibu
 Nedostatky ve vybavení pokoje  chybí balkon     5   5  při příslibu
   není výhled na moře  10  10  při příslibu
   schází klimatizace  10  20  při příslibu/podle ročního období
   schází TV    5   5  při příslibu
 Služby  bez úklidu  10  20   
   nedostatečná výměna prádla (ložní prádlo, ručníky)   5  10  
 Narušení soukromí  nepřiměřený hluk ze stavby v bezprostředním okolí  10  20  v případě, že byl zákazník upozorněn a má poznámku ve smlouvě, nárok 
   nepřiměřený hluk v ubytovacím zařízení z důvodu rekonstrukce  10  20  
 Výpadek zařízení  toalety  15  15  
   proudu nebo dodávky plynu  10  10  
   vody  15  15  
   klimatizace  10  15  
 STRAVOVÁNÍ        
 Obsahové nedostatky  kontinentální snídaně místo bufetu    5    5  
   méně než 2 teplá jídla  10  10  
   menu místo bufetu  15  15  neplatí mimo sezonu "S" v ceníku
   nedodržení typu stravování (polopenze místo all-inclusive)  15  15  
   nedodržení typu all-inclusive (Al místo ultra Al)  10  10  
   nepoživatelná (zkažená) jídla  20  30  
 RŮZNÉ NEDOSTATKY        
   chybějící koupaliště/venkovní bazén  10  20  při příslibu
   chybějící vyhřívání bazénu (dle sezony)    5  10  při příslibu
   chybějící dětský bazén    5  10  při příslibu
   scházející sauna    5    5  při příslibu
   chybějící tenisový kurt    5    5  při příslibu
   scházející péče o děti - babysitting    5  10  při příslibu
   chybějící přístup na internet    5    5  při příslibu
   nevyhovující pláž (např. úpravy stavebního charakteru, nezahrnuje vlivy počasí a přírodní vlivy)  10  15  podle popisu v prospektu a požadované možnosti náhrady
   chybějící možnosti ležení na pláži a slunečníky  10  10  při příslibu
   chybějící nudistická pláž  10  10  při příslibu
   chybějící doprava na pláž    5  10  při příslibu
   výpadek výletů na pevninu při lodních zájezdech (vztahuje se k zájezdům - plavby)  20  30  kompenzace podílu z ceny zájezdu za každý den výletu na pevninu
 SLUŽBY DELEGÁTA        
   asistence na letišti (účast) při příletu do destinace, odletu z destinace    5  10  
   informační schůzka - účast    5    5  
   zrušení objednaného výletu    5    5  vrácení ceny výletu + 5 % z ceny zájezdu
 DOPRAVA        
 Zpoždění letu  o více než 2 hodiny    110 Kč  jde o poukázku na občerstvení v hodnotě 100 Kč
   o více než 4 hodiny    110 Kč plus 100 Kč  další poukázka na občerstvení v hodnotě 100 Kč
   o každé další 2 hodiny    plus 110 Kč   vždy další poukázka v hodnotě 110 kč
   o více než 12 hodin    ubytování v hotelu v místě odletu  vrácení částky za nečerpané služby + další dohodnuté kompenzace
 Nedostatky ve vybavení  např. nižší třída (club class, superior)  10  15  

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.