Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Malé kufry do šrotu? Příruční zavazadla do letadel mají být menší

  19:25aktualizováno  20:56
Počet cestujících, kteří si do letadla berou příruční zavazadlo do kabiny, přibývá. Mezinárodní asociace leteckých dopravců teď přišla s návrhem zmenšit rozměry těchto zavazadel, která se nemusí odbavovat. Některé letecké společnosti se už nyní vyjádřily, že by podobné řešení uvítaly.

Příruční zavazadla do letadel se podle nových směrnic IATA zmenší. | foto: Profimedia.cz

Optimální míry: 55 × 35 × 19 cm

Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) přišla s návrhem, který se týká sjednocení a optimalizace velikosti kabinových zavazadel, hlavně pro letadla s kapacitou nejméně 120 cestujících.

Optimální rozměry podle IATA jsou: výška 55 cm, šířka 35 cm a hloubka 19 cm. (Na svých stránkách IATA uvádí 20 cm, ale jde zřejmě o chybný převod 7,5 palce na centimetry). Pro srovnání - nízkonákladová společnost easyJet požaduje rozměry 56 × 45 × 25 cm, Ryanair pak 55 × 40 × 20 cm. Letecká společnost British Airways má parametry stejné jako easyJet 56 × 45 × 25 cm, navíc ale povoluje ještě druhé menší zavazadlo - i jeho rozměry 45,7 × 35,6 × 20,3 cm - však nepatrně překračují návrh IATA.

Je to jen návrh, rozhodnutí bude na aerolinkách

Důvodem návrhu je podle IATA stále větší problém najít na palubě místo pro příruční zavazadla všech pasažérů. Mluvčí Mezinárodní asociace leteckých dopravců britskému Telegraphu řekl, že je na jednotlivých leteckých společnostech, zda se návrhem asociace budou řídit. Podle IATA už ale naznačila souhlas s tímto krokem řada velkých přepravců, mezi nimi jsou např. Emirates, Lufthansa, Air China, Avianca, Azul, Cathay Pacific, China Southern a Qatar.

"Zatím jsem nenarazil na leteckou společnost, která by řekla, že je to špatný nápad," řekl viceprezident IATA Thomas Windmuller listu The New York Times. V následujících týdnech očekává souhlasné stanovisko dalších aerolinek. Agentura DPA ve čtvrtek nicméně poznamenala, že ještě není zcela jasné, zda tomu tak skutečně bude. Tisková oddělení německých společností Lufthansa a Air Berlin například sdělila, že konečná rozhodnutí o zavedení nových rozměrů ještě nepadla.

Pro cestující by to znamenalo nutnost koupě menšího kabinového zavazadla, nebo si nechat to stávající odbavit, za což hlavně nízkonákladové společnosti účtují poplatek. U velkých dopravců je však odbavené zavazadlo do určitého počtu kilogramů v ceně letenky. Hodně pasažérů už ale bylo „vychováno“ nízkonákladovými společnostmi k velké úspornosti a cestují jen s malým příručním zavazadlem, takže by se museli ještě víc uskromnit.

Úspora času, paliva i lobby výrobců kufrů...

Nová iniciativa IATA vyvolala diskuse mezi leteckými odborníky v různých zahraničních denících i na sociálních sítích. Kdo z toho bude mít užitek? ptají se mnozí. Pokyny IATA nejsou pro aerolinky zákonem a nelze je vynutit, zdůrazňuje editor odborného časopisu Flight Global magazine David Learmount pro server BBC. Zároveň poznamenává, že „menší zavazadlové skříňky mohou ušetřit aerolinkám čas při manipulaci s nadměrnými kabinovými zavazadly a že čas jsou peníze.“

Mnozí diskutující na zahraničních webech poukazují na úsporu paliva, jiní považují regule za nesmyslné, jiní skepticky spekulují o korupci i o lobby výrobců kufrů. Ti by na tom totiž každopádně vydělali, nová kabinová zavazadla by měla být označena nálepkou “IATA Cabin OK”. Zajímavé totiž je, že pokud byste shodou okolností již nyní měli kufr stejných rozměrů, které chce IATA prosazovat, nesmíte ho novou nálepkou opatřit. Tu mohou mít jen kufry vyrobené po datu vydání doporučení, píše se přímo na webu IATA

Iniciativa IATA následuje také po jednáních některých aerolinek s výrobci letadel Airbus a Boeing, které už plánují zmenšení zavazadlových skříněk nad hlavami cestujících.

Sjednocení velikostí zavazadlových skřínek by pomohlo odstranit rozpory ve velikostech zavazadel u různých společností a vedlo by to k větší spokojenosti cestujících, argumentuje viceprezident IATA Thomas Windmuller na serveru BBC s tím, že by to také mělo výrazně urychlit nástup do letadla. "Vidíme to jako zisk, zisk pro každého,“ uvedl.

Příruční zavazadlo vystačí i na desetidenní cestu. Stačí umět dobře balit:

Autor:




Nejčtenější

Cestovatel Jiří Kolbaba projel všech šest světadílů a navštívil přes 130 zemí....
Terorismus změnil svět, mladí se dnes bojí cestovat, říká Jiří Kolbaba

Procestoval 136 zemí světa, miluje Island a Antarktidu. „Mohl bych žít kdekoli, ale doma jsem pořád v Česku,“ říká populární cestovatel. Přitom až devět měsíců...  celý článek

Vrcholový snímek z nejvyššího balkánského vrcholu Musala.
Pěšky chodí tisíce kilometrů, výbavu počítá na gramy. Jak cestovat nalehko

Před dvěma roky se poprvé vydala na svou první velkou cestu. Viktorka Hlaváčková nespěchá, chodí pěšky a snaží se udržet denní náklady pod jedním eurem. Věci v...  celý článek

Bechyně před sto lety a dnes.
100 POHLEDŮ: Mladý gentleman oslňuje dámy nad jezem v Bechyni

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Wadi Al-Salam v Iráku je největší hřbitov na světě.
OBRAZEM: Největší hřbitov světa. V Údolí míru odpočívají miliony lidí

U města Nadžaf v Iráku se na ploše šest kilometrů čtverečních nachází hřbitov Wadi Al-Salam, který je všeobecně považován za největší světa. Přesný počet...  celý článek

Degustace čaje pchu-er se podle expertů co do složitosti vyrovná ochutnávání...
Ochutnávka čaje pchu-er v Číně. Zraje jako víno, prodává se za statisíce

Tenhle čaj znají milovníci po celém světě a za nejkvalitnější lístky neváhají zaplatit statisíce korun za kilogram. Čaj pchu-er pocházející z jihočínské...  celý článek

Další z rubriky

Vrcholový snímek z nejvyššího balkánského vrcholu Musala.
Pěšky chodí tisíce kilometrů, výbavu počítá na gramy. Jak cestovat nalehko

Před dvěma roky se poprvé vydala na svou první velkou cestu. Viktorka Hlaváčková nespěchá, chodí pěšky a snaží se udržet denní náklady pod jedním eurem. Věci v...  celý článek

Pouliční prodejci jídla začínají z Bangkoku postupně mizet.
Perla Bangkoku v ohrožení, úřady chtějí zakázat pouliční kuchyně

Hlavní město Thajska chce do konce roku zakázat místní typické pouliční kuchyně. Mají uvolnit více místa chodcům, sdělila radnice thajské metropole. Prioritou...  celý článek

Degustace čaje pchu-er se podle expertů co do složitosti vyrovná ochutnávání...
Ochutnávka čaje pchu-er v Číně. Zraje jako víno, prodává se za statisíce

Tenhle čaj znají milovníci po celém světě a za nejkvalitnější lístky neváhají zaplatit statisíce korun za kilogram. Čaj pchu-er pocházející z jihočínské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.