Přepravu kol si raději domluvte předem

Pokud plánujete prázdniny na kolech, měli byste si předem zjistit, zda vaše kolo dopravíte bez problémů, kam potřebujete. Není totiž žádnou vyjímkou, když vám řidiči autobusů odmítnou kola naložit a ve vlaku vám prostě oznámí, že prostor po kola je již obsazený.

I když se dovolená v cyklistickém sedle stává díky své nenáročnosti jednou z nejoblíbenějších, nemusí být vždy zcela bez komplikací. Prázdniny na kolech mohou nabourat třeba problémy s jejich přepravou. Chcete-li například využít služeb autobusových linek a přepravit kolo do zahraničí, je dobré se u dopravců nejprve pečlivě informovat o podmínkách. Ne všechny dopravní kanceláře totiž bicykly berou. Tuto zkušenost potvrdila i Hana Kovářová z Brna, která letos absolvovala cyklistickou výpravu po jižní Anglii. "Zkoušeli jsme kontaktovat několik dopravních kanceláří. Někde měli plno, jinde nás odmítli s tím, že kola nepřepravují. Dobrý tip nám dali v mezinárodní pokladně ČSAD. Doporučili ostravskou společnost, která je sice dražší, ale jezdí nejprázdnější," popsala své zkušenosti dvaadvacetiletá žena. "Stačilo domluvit se s řidiči. Kola však musela být zabalená do krabic a autobus aspoň z půlky volný," dodala Kovářová. "Není problém kola přepravit, pokud je v zavazadlovém prostoru místo. Snažíme se je pobrat vždycky. Poplatek činí dvě stě čtyřicet korun za kus," uvedla Marta Zbořilová z ostravské dopravní kanceláře Transtour. Kancelář je však jednou z mála, která podobné služby příznivcům cykloturistiky poskytuje. Většina přepravců to odmítá a jen někteří jsou ochotni udělat výjimku. "Kola nevozíme. Je to neskladné zavazadlo, které poškozuje kufry. Pokud je však spoj z poloviny prázdný a kolo je zabalené v krabici, můžeme o tom uvažovat," řekl vedoucí cestovní kanceláře Bohemian Express Vladimír Kala. Naopak nekompromisní je k cyklistům brněnský Tourbus. Dispečer společnosti Patrik Holley potvrdil, že s jízdními koly nemají klienti šanci. "V našich podmínkách jasně stojí, že přeprava kol je vyloučena. Jsme rádi, když pobereme běžná zavazadla klientů," řekl Holley. Připustil však, že firma tak přichází o zákazníky, kteří by o tuto službu měli zájem. "Bohužel nás omezuje zavazadlový prostor," dodal dispečer společnosti, jež nabízí pravidelné linky například do Itálie, Belgie, Německa a Švýcarska. Pokud se cykloturista rozhodne pro vlaky a bude cestovat po republice, jeho výpravu může pozdržet omezená kapacita jednotlivých spojů. Podle Michala Teplíka z obchodně-provozního ředitelství Českých drah v Brně přepravu kol komplikují hlavně větší skupiny cyklistů. "Kapacita vozů je omezená. Když se sejde více skupin naráz, není v našich silách spoj těsně před odjezdem posílit. Lidé by měli upozornit, že chtějí přepravit větší počet kol. Dálkové spoje pak lze posílit dalším služebním vozem," vysvětlil Teplík. Podle něj je přeprava jízdních kol v letních měsících jednou z nejvyužívanějších služeb. "Zájem o ni rok od roku stoupá. V rámci regionu proto chceme rozšířit počet osobních vlaků, které umožní kola přepravovat jako spoluzavazadlo. Rekonstrukce vozů k těmto účelům je ale samozřejmě závislá na financích," potvrdil Teplík. Za spoluzavazadlo zaplatí cyklisté pouze paušální poplatek šestnáct korun bez ohledu na vzdálenost, kolo si však naloží a ohlídají sami. I když je to oproti přepravě služebním vozem přijde levněji, musí počítat s tím, že ne všechny osobní vlaky mají pro kola vyhrazen zvláštní prostor. "Kola jsme vezli jako spoluzavazadlo, takže jsme si je mohli ohlídat sami. Docela nám ale vadilo, že nebyl k dispozici kout, kam bychom si je naskládali. Motali jsme se s nimi mezi cestujícími," postěžoval si sedmačtyřicetiletý Jan Kubernát z Brna. "Bohužel služby u nás pořád ještě nejsou srovnatelné se zahraničím. Pokud si kola neohlídáte, leckdy se poškodí," dodal.

Prozkoumat cyklotrasy v zahraničí je prima nápad, ale je dobré předem vědět, jestli vám cestovní kancelář zajistí i přepravu vašich kol.