Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Přepravu kol si raději domluvte předem

  12:59aktualizováno  12:59
Pokud plánujete prázdniny na kolech, měli byste si předem zjistit, zda vaše kolo dopravíte bez problémů, kam potřebujete. Není totiž žádnou vyjímkou, když vám řidiči autobusů odmítnou kola naložit a ve vlaku vám prostě oznámí, že prostor po kola je již obsazený.

I když se dovolená v cyklistickém sedle stává díky své nenáročnosti jednou z nejoblíbenějších, nemusí být vždy zcela bez komplikací. Prázdniny na kolech mohou nabourat třeba problémy s jejich přepravou. Chcete-li například využít služeb autobusových linek a přepravit kolo do zahraničí, je dobré se u dopravců nejprve pečlivě informovat o podmínkách. Ne všechny dopravní kanceláře totiž bicykly berou. Tuto zkušenost potvrdila i Hana Kovářová z Brna, která letos absolvovala cyklistickou výpravu po jižní Anglii. "Zkoušeli jsme kontaktovat několik dopravních kanceláří. Někde měli plno, jinde nás odmítli s tím, že kola nepřepravují. Dobrý tip nám dali v mezinárodní pokladně ČSAD. Doporučili ostravskou společnost, která je sice dražší, ale jezdí nejprázdnější," popsala své zkušenosti dvaadvacetiletá žena. "Stačilo domluvit se s řidiči. Kola však musela být zabalená do krabic a autobus aspoň z půlky volný," dodala Kovářová. "Není problém kola přepravit, pokud je v zavazadlovém prostoru místo. Snažíme se je pobrat vždycky. Poplatek činí dvě stě čtyřicet korun za kus," uvedla Marta Zbořilová z ostravské dopravní kanceláře Transtour. Kancelář je však jednou z mála, která podobné služby příznivcům cykloturistiky poskytuje. Většina přepravců to odmítá a jen někteří jsou ochotni udělat výjimku. "Kola nevozíme. Je to neskladné zavazadlo, které poškozuje kufry. Pokud je však spoj z poloviny prázdný a kolo je zabalené v krabici, můžeme o tom uvažovat," řekl vedoucí cestovní kanceláře Bohemian Express Vladimír Kala. Naopak nekompromisní je k cyklistům brněnský Tourbus. Dispečer společnosti Patrik Holley potvrdil, že s jízdními koly nemají klienti šanci. "V našich podmínkách jasně stojí, že přeprava kol je vyloučena. Jsme rádi, když pobereme běžná zavazadla klientů," řekl Holley. Připustil však, že firma tak přichází o zákazníky, kteří by o tuto službu měli zájem. "Bohužel nás omezuje zavazadlový prostor," dodal dispečer společnosti, jež nabízí pravidelné linky například do Itálie, Belgie, Německa a Švýcarska. Pokud se cykloturista rozhodne pro vlaky a bude cestovat po republice, jeho výpravu může pozdržet omezená kapacita jednotlivých spojů. Podle Michala Teplíka z obchodně-provozního ředitelství Českých drah v Brně přepravu kol komplikují hlavně větší skupiny cyklistů. "Kapacita vozů je omezená. Když se sejde více skupin naráz, není v našich silách spoj těsně před odjezdem posílit. Lidé by měli upozornit, že chtějí přepravit větší počet kol. Dálkové spoje pak lze posílit dalším služebním vozem," vysvětlil Teplík. Podle něj je přeprava jízdních kol v letních měsících jednou z nejvyužívanějších služeb. "Zájem o ni rok od roku stoupá. V rámci regionu proto chceme rozšířit počet osobních vlaků, které umožní kola přepravovat jako spoluzavazadlo. Rekonstrukce vozů k těmto účelům je ale samozřejmě závislá na financích," potvrdil Teplík. Za spoluzavazadlo zaplatí cyklisté pouze paušální poplatek šestnáct korun bez ohledu na vzdálenost, kolo si však naloží a ohlídají sami. I když je to oproti přepravě služebním vozem přijde levněji, musí počítat s tím, že ne všechny osobní vlaky mají pro kola vyhrazen zvláštní prostor. "Kola jsme vezli jako spoluzavazadlo, takže jsme si je mohli ohlídat sami. Docela nám ale vadilo, že nebyl k dispozici kout, kam bychom si je naskládali. Motali jsme se s nimi mezi cestujícími," postěžoval si sedmačtyřicetiletý Jan Kubernát z Brna. "Bohužel služby u nás pořád ještě nejsou srovnatelné se zahraničím. Pokud si kola neohlídáte, leckdy se poškodí," dodal.

Prozkoumat cyklotrasy v zahraničí je prima nápad, ale je dobré předem vědět, jestli vám cestovní kancelář zajistí i přepravu vašich kol.

Autor:




Nejčtenější

Čeští turisté se koupou na Makarské. K moři do Chorvatska jich ročně míří skoro...
A zase to Chorvatsko. I letos bude pro Čechy nejoblíbenější destinací

Chorvatsko bude letos podle Asociace cestovních kanceláří opět nejoblíbenější destinací českých turistů - stejně jako loni a spoustu předchozích let. Asociace...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Antropolog Martin Soukup
My máme hodinky, oni mají čas. Jak vědec zkoumá Papuánce s mobilem

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Estonský hrad Kuressaare (Arensburg)
100 POHLEDŮ: Důstojníci na procházce u hradu v Kuressaare - Arensburgu

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Další z rubriky

Na kole si  kolem Litoměřic užijete parádní výhledy do kraje i na řeku, přívozy...
Na kole kolem Litoměřic. Brána Čech, židovské ghetto i vinařská stezka

Jedno z nejkrásnějších historických sídel České republiky je nespravedlivě ve stínu Prahy či Českého Krumlova. Litoměřice jsou nejen úžasnou víkendovou...  celý článek

Prášily-Zelená hora
Velký přehled letních turistických novinek v Česku pro rok 2017

Nové turistické okruhy, opravená koupaliště i městské slavnosti. Vydejte se s námi za novými turistickými atrakcemi, které české a moravské kraje připravily...  celý článek

Sbaleno a jedeme na prázdniny k příbuzným a známým na venkov.
Konečně volno. Kam pojedeme? Romantické začátky turismu v Československu

Letovisko. To slovo voní sluncem, lesy, vodou a svobodou prázdnin. První republika je milovala, chlubily se jimi obce od Krušných hor po Beskydy.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.