Odpočívadla na trase z Brna do Popradu mají velmi proměnlivou úroveň. Od prostých zálivů na kraji silnice, které jsou "vybaveny" leda tak modrými pytli přetékajícími odpadky, až po špičkově vybavené čerpací stanice s restaurací a venkovním posezením na slovenské dálnici D1.
Velká odpočívadla potkáte hned na začátku cesty u motelu Rohlenka, na Slovensku na dálnici D1 u Trenčína, za Ružomberkem a asi 30 kilometrů před Popradem. U Rohlenky je třeba dávat pozor na nájezd zpět na dálnici: od Brna je poněkud nepřehledný, v opačném směru navíc chybí připojovací pruh.
Čerpací stanice střední velikosti pak najdete u Uherského Ostrohu a Uherského Brodu, ve Starém Hrozenkově, Žilině a Ružomberku. Dá se k nim vždy zajet z obou směrů, při odjezdu je třeba počítat s obtížnějším nájezdem zpět na silnici. Velmi nepřehledný výjezd, zkomplikovaný navíc vyjetými kolejemi na silnici, je na čerpací stanici Shell za Uherským Ostrohem.
Jinak je nutné si vystačit s menšími čerpacími stanicemi, z nichž některé mají například jen jeden záchod pro obě pohlaví. Toalety byly až na výjimky slušně uklizené, na většině se za použití toalety neplatí.
Výhodou "pomalejší trasy" jsou restaurace nabízející přes den teplá jídla, které najdou cestovatelé takřka v každé vesničce po cestě. Ceny jsou v obou zemích podobné, není tedy třeba při občerstvování taktizovat. Dobrá bageta se dá na čerpací stanici na Slovensku pořídit asi za 2 eura.
Detailní infografika ke stažení |
Počkejte si na kolibu
Určitě stojí za to se najíst v některé z tradičních kolib u hlavního tahu. Nové roubené stavby nabízející tradiční slovenská jídla najdete několik kilometrů za hraničním přechodem ve Starém Hrozenkově a potom v Martině.
Rozhodně pak lze doporučit salaš Krajinka těsně před Ružomberkem. Je sice také nově postavená a chybí jí patina, srubové domky s doškovou střechou přesto vypadají jako z pohádky. V prvním domku vykukuje z malého okénka prodavačka, která dá nerozhodnutým gurmánům ochotně ochutnat z nabídky sýrů za ceny srovnatelné s tuzemskými.
Kdo má čas, může se zastavit na oběd v restauraci opět schované v kolibě. Personál hrdě zdůrazňuje, že sýry jsou domácí a opravdu čerstvé. Ve srovnání s vakuově balenými produkty z českých supermarketů jsou opravdu šťavnatější a chutnější.
Pozor na kolony a zdržení
Na cestě přes Uherské Hradiště, Trenčín a Žilinu je třeba počítat s komplikacemi. Minimálně do září je uzavřen průjezd Bučovicemi na silnici I/50, objížďka vede přes Kyjov a Veselí nad Moravou. Je sice jen o 13 kilometrů delší, ale protáhne se o 20 minut až půlhodinu. Na původní trasu se řidiči napojí až po 63 kilometrech v Kunovicích. Ti, kteří trasu z Brna na Uherské Hradiště znají, mohou využít méně frekventované objížďky po místních silnicích.
Z 359 kilometrů dlouhé trasy vede po dálnicích jen asi třetina. Kvůli střídání dálničních úseků s menšími silnicemi i průjezdy velkými městy je třeba se připravit na kolony a zdržení.
Na Slovensku si řidiči užijí celkem asi 80 kilometrů kvalitní slovenské dálnice D1. Bohužel ne najednou. Komunikace se stále staví, takže je třeba počítat se zdržením při vjezdu do Považské Bystrice a do Žiliny. V době testu jsme se sice se zácpami na sjezdech z dálnice nesetkali, ale dopravní značky na ně například před Považskou Bystricí upozorňují už deset kilometrů před koncem dálnice.
Na trase bylo kromě dlouhodobé uzavírky Bučovic jen jedno dopravní omezení. V nepřehledném úseku pod hradem Strečno silničáři brousili silnici, ve směru na Žilinu se kvůli práci vytvořila kolona, jejíž projetí trvalo ve špičce podle informací z rádia dvě hodiny. Do prázdnin však mají být opravy silnice pod Strečnem ukončeny.
Kde musíte mít známku?
Naše trasa vedla na českém území po placeném úseku jen kousek. Z Brna se navíc dá snadno objet po souběžné kvalitní a široké silnici. Dálniční známku je třeba koupit na Slovensku. Týdenní kupon stojí 4,90 eura (cca 130 Kč), měsíční, pokud jedete na delší dobu, vyjde na 9,90 (cca 266 Kč).
Známku lze koupit na čerpacích stanicích i na české straně hranice, avšak zaplatíte za ni o něco více. Na slovenské straně je pak poslední šance na koupi známky na čerpací stanici v Drietome - existuje však riziko, že jich v sezoně nebudou mít dostatek. Pak by bylo nutné si zajet několik kilometrů k první čerpací stanici na vjezdu do Trenčína nebo riskovat jízdu po dálnici k prvnímu odpočívadlu bez kuponu.
Natankovat plnou nádrž se vyplatí na české straně: za hranicemi se za litr nafty platí až ke třiceti korunám, za benzin ještě o dvě koruny víc. Na české straně kolísá cena nafty kolem 26,50, benzin se většinou vejde do 29 korun. Při spotřebě 6,5 litru nafty vyjde cesta z Brna do Popradu asi na 1 250 korun.
Může se hoditNová pravidla na Slovensku Slovenské ministerstvo dopravy však vyvrací fámu, že i čeští řidiči musí mít ve svém autě lékárničku s návodem na poskytnutí první pomoci. To není pravda. Pro cizince, kteří na Slovensko přijedou vlastním vozem, toto pravidlo neplatí. POKUTY |