Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Přednost mají při úpravě kratší běžecké okruhy

aktualizováno 
Šumava - Téměř tři sta padesát kilometrů vyznačených běžeckých tras nejrozmanitějšími terény čeká na návštěvníky Šumavy.
Téměř tři sta padesát kilometrů vyznačených běžeckých tras nejrozmanitějšími terény čeká na návštěvníky Šumavy. Necelá polovina z nich se letos bude pravidelně strojově upravovat. Na Šumavě si přijdou na své téměř všichni - nároční sportovci i příležitostní vyznavači běžek. Západní část v oblasti Železnorudska uspokojí především ty vyznavače běžeckého lyžování, kteří vyhledávají větší převýšení. Méně zdatným lyžařům se zase spíše bude líbit jižní část centrální Šumavy, která není tolik členitá. Po celé Šumavě přitom lze vybrat kratší i delší varianty okruhů. Pokud se člověk cítí na zdolání několika desítek kilometrů, musí počítat s tím, že se dostane do míst, jež nebudou strojově upravena. Bez problémů je možné na čtyřech místech přejet do sousedního Německa či Rakouska, kde běžecké trasy navazují na tuzemské. "Oficiálně začíná sezona v polovině prosince. Od té doby by se měly stopy pravidelně udržovat. Pokud napadne dostatek sněhu dříve, je možné, že i s jejich úpravou se začne před zmíněným datem," říká mluvčí Národního parku Šumava Zdeněk Kantořík. Na Šumavě se letos budou upravovat spíše kratší běžecké trasy. "Vycházíme ze zájmu běžkařů i zkušeností v bavorském národním parku, kde se běžky těší velkému zájmu. Devadesát procent lidí někde zaparkuje a pak najede na okruh. Lidé nechtějí absolvovat dlouhé trasy a stejnou cestou se vracet zpět k autu. Preferují kratší okruhy v okolí obcí," vysvětluje Kantořík, proč většinu upravovaných stop tvoří okruhy v délce od deseti do dvaceti kilometrů. "Samozřejmě, že lidé mohou ujet i mnohem delší trasu, kterou například znají z letní túry, ale musí počítat s tím, že stopa nebude strojově projetá. Náklady na údržbu takových tras jsou obrovské," vysvětluje mluvčí správy národního parku. Peníze letos budou hrát velkou roli v tom, jak často správci trasy budou strojově upravovat. Za příznivého počasí se dosud upravovaly obvykle dvakrát týdně - v úterý a v pátek či v sobotu ráno. "Obce v tuto chvíli peníze na úpravu běžeckých stop intenzivně shánějí. Obracejí se na podnikatele i na příslušné krajské úřady. Bohužel, loni kdy poprvé dostaly peníze z Evropské unie a financí na úpravu stop měly dost, nevyšlo počasí. Bylo málo sněhu a zbylé peníze musely vrátit," říká Zbyněk Pavlásek ze správy šumavského národního parku. Sto tisíc korun dá letos obcím národní park, stejnou částkou přispěje Plzeňský kraj. Tyto peníze však budou stačit jen na část sezony. "Pokud obce budou mít peněz málo, v některých oblastech se může stát, že se stopy upraví jen jednou týdně před víkendem," připravuje návštěvníky na horší alternativu Zbyněk Pavlásek.

***

Některé běžecké tratě na Šumavě

* Nová Hůrka - Hůrka - Jezero Laka: 4 km
* Prášily - Slunečná - Liščí díra - Předěl - Poledník: 7 km
* Prášily - Gsenget - Zlatý stoleček - Jezero Laka: 6,5 km
* Velký Bor - Nová Studnice - Javoří Pila - Tříjezerní slať - Modrava: 13 km
* Modrava - Filipova Huť - Kvilda: 8,5 km
* Srní - Klostermannova vyhlídka - Sedlo - Mosau: 6 km
* Modrava - Rokyta - Hrádky - Srní: 9 k m


Autor:




Nejčtenější

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Další z rubriky

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Podle odhadů to vypadá, že plavat ve skutečnosti neumí polovina populace, tedy...
Proč Češi neumějí plavat aneb Jak neutopit doktora Mráčka

V Česku se každý rok utopí asi 200 lidí. A právě teď, během tropických letních týdnů, jich utone v rybnících, řekách a lomech nejvíc. Příliš často podceňujeme...  celý článek

Rýchorský prales v Krkonoších
Zakázaný ráj. V národních parcích se zpřístupní uzavřená místa

Nový zákon o národních parcích zpřístupní turistům některá atraktivní místa. Jedním z nich je i Rýchorský prales v Krkonošském parku, v českém Švýcarsku mohou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.