Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Praha: to je horor

  14:52aktualizováno  14:52
Snad jen málokde v civilizovaném světě se cyklistům daří tak mizerně jako v Praze, kde se městskou dopravou prodírají jen ti nejodvážnější, neboť většina i zdatných cyklistů označuje průjezd hlavním městem na kole jedním slovem - horor. Zejména v centru v době dopravních špiček jde skoro o život. Kolaři mají v podstatě dvě možnosti. "Buď se motáme mezi auty po silnici, kde řidiči nemají cyklisty rádi, nebo jedeme po chodníku a riskujeme srážku s chodci.

Skutečné cyklistické stezky, jak je známe z Holandska nebo z Němka jsou stá1e hudbou budoucnosti," říká Josef Tetek z cyklistické prodejny Sport-S.cyklo Lahovičky. Za posledních pět let byly sice na okrajích Prahy a podél Vltavy vybudovány komunikace označené siluetou cyklisty a černou šipkou na bílém podkladě, ale tam, kde cyklostezky křižují dopravní tepny, vždycky nastává problém. Řidiči kola ignorují.

Ani v lesoparcích nebo kolem řeky, kde se už dá celkem bezpečně jezdit (cyklostezka Podolí - Modřany, Stodůlky, Prokopské údolí, Barrandov, Slivenec, Stromovka, Letná, Krčský les, Hostivař, Ďáblický les), nepatří cyklostezky jen kolům. "Ve Stromovce na pruzích určených pro kola chodí pěší. V Nizozemsku si cyklista na lidi cinkne a ti mu musí uhnout. U nás, když na někoho zazvoním, přijde obvykle sprška nadávek," říká statik Ivan Němec který rád jezdí za svými klienty na kole. Dodává navíc, že je pořád hodně těch, kterým se tato ekologická kultura dopravy nezdá. "Lidé si připadají v autech společensky důležití. A když člověk k jednání nepřijede v autě stejné úrovně, ale na kole, zákazník má pocit, že není dost solidní."

Pravdou ovšem je, že oproti rovinatému Nizozemsku je Praha plná kopečků, takže se cyklista při jejich zdolávání pořádně zapotí. "Já bych se při cestě do práce nezapotil, protože to mám z kopce, ale stejně na kole nepojedu," říká však Petr Rovenský, fanoušek horských kol, který se každé ráno raději metrem dopraví na okraj města a teprve tam skočí do sedla.

Současná pražská cyklistická sít je určena spíše pro zábavu ve volném čase než na podporu ekologické dopravy. V centru panuje kult auta. Na hlavních tazích nějaké pruhy pro kola, tak běžné v Nizozemsku či v Německu, zcela scházejí. "Nemusely by být vyhrazeny pouze cyklistům, ale kola by na nich měla mít přednost před auty. Chybí tlak státní správy na osvětu a vybudování lepších podmínek pro cyklisty," říká messenger Milan Kudrnka. "Ještě větším problémem jsou pro mě psi, které jejich majitelé nechávají v parcích volně běhat. Jsou-li práva chodců po ustanovení nového zákona o přednosti na přechodech mnohými agresivními řidiči stále ještě přehlížena, cyklisté jsou na tom ve městě ještě hůř. Chtějí-li ve zdraví přežít, podmínkou je mít co nejlepší výbavu - to znamená spolehlivé kolo, přilbu na hlavu, dobré brzdy a osvětlení.

Jenže dobrá kola se samozřejmě kradou. Bezpečnostní zámek s lankem zkušení profesionálové překonají během okamžiku. Zloděj je schopen ukrást bicykl, od kterého se vlastník na dva metry vzdálí. Na Žižkově se jeden cyklista za lupičem rozběhl a kolo zachránil, když po uprchlíkovi hodil pumpičkou tak šikovně, že se zaklínila do drátů. Největšími nepřáteli cyklistů jsou však bezohlední řidiči.

"Mnohokrát už mě autobusák vytlačil na chodník," vypráví trenér veslařů Luboš Ondráček, který se po Praze už léta pohybuje výhradně na kole. Třikrát ho srazilo auto s takovými následky, že musel do nemocnice, pády s "obyčejnými" odřeninami a potlučením už nepočítá. "Doporučuji neřídit se předpisy, ale z pudu sebezáchovy se chovat tak, aby vás nikdo neshodil. Jezdit tam, kde je volno, a neustále dávat pozor, co se na silnici děje. Spoléhat se na předpisy, na to, že auto z vedlejší dá přednost, to může stát i život." Ovšem jsou i objektivní důvody, pro které je ježdění po Praze životu nebezpečné. "Akutní nebezpečí na cyklistu číhá vždycky u řady zaparkovaných aut, kde se najednou nečekaně otevřou dveře," vysvětluje Luboš Ondráček. "To jsou pak nekontrolované, rychlé pády. Proto se musíte pořád dívat do aut."

Nespokojení cyklisté, které trápí vztah města k nim, se ke své protestní jízdě sešli na náměstí Jiřího z Poděbrad letos v dubnu.

Autor:




Nejčtenější

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Další z rubriky

Výhled na pobřeží ostrova Gran Canaria
U Kanárských ostrovů je hnědé moře, zamořují jej sinice

Návštěvníky Kanárských ostrovů může v těchto dnech na vyhlášených plážích překvapit odpudivá barva moře. Kvůli vysokým teplotám vody se zde rozbujely sinice,...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.