Polským cyklistům se to samozřejmě nelíbí, kampaň má však bohužel reálné důvody. Cyklistika má u našeho severního souseda svá specifika. Je to drsný „sport“, který ročně vykazuje otřesná čísla. Cyklisté způsobí dramatické množství dopravních nehod a na silnicích jich zahyne přes 300 za rok. Jen náklady na léčení zraněných tak mohou být v konečném důsledku dražší, než celá zmíněná megaoperace.
Praha, peklo cyklistů |
Na rozdíl od Česka, kde je kolo především sportovně rekreačním prostředkem, v Polsku plném rovin slouží více jako dopravní prostředek. Na bicyklu se jezdí po vesnicích i městečkách do práce, obchodů i z hospody. Za světla, za šera a dosti běžně i v noci. Ukázněnost v provozu se však nedá srovnat s Nizozemskem nebo Belgií.
Za alkohol na kole za mříže
Velkou roli v tom hraje alkohol. Proto také v Polsku panují vůči opilým cyklistům mnohem přísnější zákony. Po vypití jediného piva hrozí soud, přinejmenším tučná pokuta a odebrání řidičského průkazu. Polský ústavní soud už před několika lety rozhodl, že trestání opilých cyklistů prakticky stejně jako podnapilých řidičů neodporuje ústavě. Za šlapání do pedálů pod vlivem se tak cyklista může dostat za mříže.
Extrémní pozor si na to musí dát i český cykloturista na výletě i jen kousek za hranicemi. Zatímco kolem německých či rakouských vinic alkohol v krvi cyklistů nikdo kontrolovat nebude, v Polsku jsou policejní kontroly zaměřené na kolaře dost běžné.
Vyprovokování debaty o bezpečnosti?
Polsko má prostě s bezpečností cyklistů problém a chce ho řešit. Otázkou je, zda právě takové opatření jako „řidičské“ průkazy pomůže. Pokud by ve světě existoval jediný podobný dobře fungující mechanismus, mohli bychom Polákům popřát hodně zdaru do nových cyklopoměrů. Zatím však nefunguje. Podobné úvahy byly kdysi například v Kanadě či Austrálii, avšak nikdy se nerealizovaly.
Pravidla na cyklostezce |
Zdánlivě dobře míněné opatření tak z čistě reálného pohledu balancuje na hraně idiocie. Přineslo by neskutečnou dodatečnou administrativu a bylo neuvěřitelně finančně nákladné. Není proto vyloučeno, že ministerstvu infrastruktury jde o záměrný falešný alarm, který má hlavně vyprovokovat širší debatu o bezpečnosti cykloprovozu v Polsku a zapojit do ní i různé cyklistické organizace a další zainteresované instituce.
Dobře zorganizovaná osvětová vlna by byla nepochybně nejen o hodně levnější, ale s velkou pravděpodobností nakonec i účinnější. Řekněme si upřímně, že menší ale chytré kampaně pro chování cyklistů, ale i řidičů k cyklistům by neškodily ani u nás.