Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Polabím a kolem Kolína vás proveze řepařská drážka

Komerční sdělení   0:01aktualizováno  0:01
Úrodné roviny v Polabí kdysi protkávaly úzkorozchodné železnice, po kterých se do cukrovarů vozila cukrová řepa. Už dávno by se na ně zapomnělo, nebýt té poslední a dnes jediné: Kolínské řepařské drážky. Vydejte se s portálem Kudy z nudy na slavnostní zahájení letošní sezóny a na májové jízdy.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Po Řepařské drážce se můžete svézt od začátku května o víkendech a svátcích, dieselové a parní lokomotivy se pravidelně střídají. | foto: kudyznudy.cz

Areál Kolínské řepařské drážky s parkovištěm, nádražím, výtopnou a malým muzeem najdete na severním okraji Kolína v Sendražicích. Zatímco budete čekat na odjezd vlaku, můžete si prohlédnout expozici o historii pěstování, zpracování a dopravy cukrové řepy v Polabí.

Nudit se nebudou ani děti, pro které je připraveno malé modelové kolejiště, venkovní hřiště, hrací koutek, trampolíny a další příjemné detaily včetně občerstvení.

Když vlakem jezdila řepa

Původní Kolínská řepařská drážka, postavená v roce 1894, vozila řepu téměř sedmdesát let.

Původní Kolínská řepařská drážka, postavená v roce 1894, vozila řepu téměř sedmdesát let.

Úzkorozchodné železničky u Kolína vznikly na přelomu 19. a 20. století a všechny tratě dohromady měřily přes 130 km. Nejstarší z nich byla právě Kolínská řepařská drážka, postavená v roce 1894, která vedla z Jestřabí Lhoty přes Býchory až do kolínského cukrovaru a vozila řepu téměř sedmdesát let.

Na místě, kde stával cukrovar, dnes najdete kolínskou elektrárnu, a zub času postupně zapracoval na většině tratí. Všechno se změnilo před několika lety, kdy se o vzkříšení nejstarší železničky postaral Klub pro obnovu řepařské drážky.

V listopadu 2005 se slavnostně poklepávalo na kolejnici a v létě 2007 vyjel na část původní tratě první vlak. Od té doby se železnice postupně prodlužuje a letos se otevírá nová zastávka Býchory, u níž by během letních měsíců mělo vzniknout nové dětské hřiště a příjemné místo k posezení.

Májové jízdy

Kolínskou řepařskou drážku nezastaví ani sníh, Silvestrovské a novoroční jízdy patří k velmi oblíbeným akcím.

Kolínskou řepařskou drážku nezastaví ani sníh, Silvestrovské a novoroční jízdy patří k velmi oblíbeným akcím.

Slavnostní zahájení sezóny s parními jízdami letos připadá na pátek
1. května, parní vlaky ale budou jezdit i o víkendu 2. a 3. května. Podrobný rozpis parních a dieselových jízd najdete na internetových stránkách Kolínské řepařské drážky.

Při dieselovém provozu stojí jízdenka tam a zpátky pro dospělé 80 Kč, senioři a děti od 6 do 15 let zaplatí 50 Kč, rodinné vstupné vás vyjde na 240 Kč. Při parních jízdách zaplatí dospělí 90 Kč, senioři a děti 60 Kč a rodinné vstupné stojí 280 Kč. Psům je jedno, zda jejich vlak potáhne dieselová nebo parní lokomotiva, lístek pro ně vždy stojí 20 Kč.

Z Kolína až do Býchor

Navzdory novým úsekům řepařská drážka není žádná obryně, měří přibližně čtyři kilometry, ale přesto si tu užijete spoustu zábavy. Kdo si koupí jízdenku, toho čeká přibližně hodinová projížďka v obnovených nebo nově postavených krytých i otevřených osobních vozech, které táhne parní nebo motorová historická lokomotiva; k dispozici je i vagon pro kočárky a vozíčkáře.

Kousek od konečné Kolínské řepařské drážky v Býchorách objevíte největší vigvam na světě.

Kousek od konečné Kolínské řepařské drážky v Býchorách objevíte největší vigvam na světě.

Stanice Výrovna a Mlýnek jsou na znamení, na konečné v Býchorách samozřejmě můžete vystoupit, projít se po okolí a jakýmkoliv vláčkem se pak vrátit zpět do Sendražic.

Protože trať lemuje železniční naučná stezka Za historií řepařské drážky a okolí, můžete se vracet také pěšky. Kromě informačních panelů cestou objevíte různé atrakce pro děti i kryté posezení. Z Býchor to také máte jen kousek do volnočasového areálu Vigvam v Němčicích, kde stojí údajně největší vigvam na světě.

Den, kdy vlakem jezdí čerti

Vlaky na obnoveném úseku historické řepařské drážky jezdí každý víkend od začátku května do konce září. Na víkend 30. a 31. května se chystají parní jízdy s oslavami Dne dětí, dva týdny poté o víkendu 13. a 14. června se mohou rovněž s párou svézt návštěvníci mezinárodního festivalu dechové hudby Kmochův Kolín, a do třetice si páru užijete také o víkendu 27. a 28. června při zahájení prázdnin s Kolínskou řepařskou drážkou.

Svézt se ale můžete i jindy, například koncem září, kdy se konají tradiční Řepánkovy slavnosti, velmi oblíbené jsou i Čertovské jízdy první víkend v prosinci a Silvestrovské a novoroční jízdy.

Nejlepší začátek výletu? Kudyznudy.cz!

Vybírejte z tisíců turistických tipů a objevujte Česko

Na stránkách kudyznudy.cz na vás čeká přinejmenším 40 000 různých možností, kde v Česku strávit víkend i delší dovolenou. Najdete tu spoustu bohaté inspirace, a tak si tu svůj výlet můžete naplánovat přesně podle svých představ.

Šťastnou cestu!

Autor:


Témata: Kolín


Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Cestovky se musí postarat o turisty v nouzi, navrhuje ministerstvo

Stává se to skoro každou sezonu. Kvůli přírodním živlům nebo teroristickému útoku se turisté zoufale snaží dostat domů, ale nevědí si rady. V budoucnu už bude...  celý článek

Rezavý vrak je na nábřeží uvíznutý jen půl roku. V období dešťů plave.
Ztraceni v pralese. Chudoba, povodně i pohoda v peruánské Amazonii

Peruánská část Amazonie je pro Středoevropana jako já ztělesněním exotiky. Tisíce kilometrů čtverečních amazonské džungle, velmi poklidný ráz místní říční...  celý článek

Na Margaritě to chce trochu více obezřetnosti, romantické noční procházky po...
Karibik za babku. Jak si užít dovolenou ve zpustlém socialistickém ráji

Aktuálně si nemůžete užít Karibiku levněji než na venezuelském ostrově Margarita. Kvůli kolabujícímu socialistickému hospodářství, které zavedl Hugo Chávez, se...  celý článek

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.