Co se týče památek, budete si ve Vídni často připadat jako v Praze. Mají tam Příkopy i Panskou ulici, Uhelný trh i Hrad. Netyčí se na kopci jako Hradčany, takže není tak výraznou dominantou města, ačkoliv je obrovský, úměrný velikosti bývalé habsburské monarchie.
Pokud se rozhodnete pro cyklistickou projížďku na kolech téměř bezplatného systému Citybike, není špatné věnovat ušetřené peníze za průvodce, který vás městem proveze. Centrum je obrovské. Vždyť v době největšího rozkvětu mnohonárodností Rakouskouherské říše byla Vídeň s více než dvěma miliony obyvatel čtvrtým největším městem na světě. Dnes je svou rozlohou 415 km² o něco menší než Praha, ale žije tu o 400 tisíc lidí víc.
Navíc byla letos Vídeň vybrána mezi dvěma stovkami světových metropolí jako město s nejvyšší životní úrovní. Po letech zvítězila nad kanadským Vancouverem, švýcarským Curychem a Ženevou. Jedním z kritérií, které v soutěži sehrály významnou roli, je právě i rozsáhlá síť cyklostezek, systém půjčoven kol a parkovacích míst pro bicykly.
Když si v této souvislosti vzpomenu na svoje občasné projížďky Prahou, jímá mě vztek a tichá závist.
Vídeňská veřejná cyklodoprava
Cyklostezky jsou ve Vídni všude. V centru, podél Dunaje i v nejznámějším parku Pratru. Cyklisté se tu nemusí bát rušeného provozu, protože řidiči už si na kola dávno zvykli a jezdí ohleduplně.
Navíc město je na rovině, takže když nechcete, vůbec se nezapotíte. Jízdu lze totiž pojmout jen jako dopravu a nikoliv jako sportovní výkon. Takhle tu šlapou do pedálů vedle "vytuněných" sportovců i dámy v lodičkách, pánové v oblecích, slečny v minisukních a kluci v šortkách.
My jsme si nechali přivézt helmy a kola až do hotelu. U cyklofirmy Pedal Power Vienna to sice stojí 26 eur, ale máme k tomu i průvodce, který nás provede po nejzajímavějších místech rakouské metropole.
Z Příkopů do Panské
Nasedáme do sedel pod chrámem sv. Štěpána. Bílá věž hlavní katedrály rakouského mocnářství měří 137 metrů. Dílo vrcholné gotiky je pořád plné turistů jako pařížský Notre Dame. Proplétáme se mezi desítkami převlečených Mozartů, nabízejících lístky na večerní koncerty.
Za katedrálou začínají vídeňské "Příkopy" – Graben. Jsou, stejně jako v Praze, exkluzivní pěší zónou s mnoha luxusními butiky a venkovními kavárničkami. Vůbec nevadí, že tu jedeme na kole. Nikdo nás neokřikuje, nikomu nevadíme.
Přes Kohlmarkt alias Uhelný trh jedeme na Hrad. Je neuvěřitelně rozlehlý. Během čtyřsetletého panování Habsburků si každý vladař stavěl své vlastní císařské sídlo, takže Hofburg je soustavou nepřehledných, zato obrovských paláců a nádvoří, mezi kterými se prohánějí koňské fiakry s japonskými turisty. Kola se tu musí kousek vést.
Císařský palác, v němž sídlí prezident, je také největším muzejním komplexem ve Vídni. Kromě interiérů z druhé poloviny 19. století jsou tu vystaveny i bohaté panovnické umělecké sbírky.
Projíždíme branou Hofburgu kolem čtyř bílých soch na kulaté náměstíčko Michaelerplatz. Tady stojí unikátní funkcionalistická budova, kterou na počátku 20. století postavil český architekt Adolf Loos. Tzv. Looshaus naproti vjezdu do Hofburgu měl obrovské množství odpůrců, mezi něž patřil i sám císař František Josef I.
V zahrádce slavného Café Central, tentokrát v Panské (Herngasse), si dáváme malou kávičku, jablečný štrúdl a průvodce nám vypráví, jak kdysi kontroverzní stavbu českého stavitele - Looshaus - dnes obdivují architekti z celého světa.
Piknik v Prátru
Svištíme směrem k Prátru. Míjíme slavné obří vídeňské kolo a užíváme si v teplém babím létě stíny stromů v největším městském parku. Na trávnících ještě polehávají odpočívající Vídeňané s bohatě naditými piknikovým košem. I my máme svůj a v něm pravé vídeňské řízečky z telecího a rakouský bramborový salát s kyselou zálivkou. K tomu popíjíme dobře vychlazený Grüner Veltliner. Jako zákusek nechybí Sachrův dort.
Pastva pro duši a finále v opeře
Poblíž známého ekotrhu na navštěvujeme na Freyung retrospektivní výstavu mexické malířky Fridy Kahlo v Kunstforu, která potrvá až do 5. prosince. K vidění je 150 děl muzeálních i privátních sbírek.
Po obchodním ráji na Mariahilfer Strasse přijíždíme k muzeální čtvrti, umístěné v bývalých konírnách. Současní architekti v nich vybudovali moderní umělecké centrum. Tady si dává vídeňská mládež srazy na barevných lavičkách, o jejichž barvách se každoročně rozhoduje hlasováním na internetu. Dá se na nich sedět i ležet, a letos vyhrála neonově růžová.
Zaparkovaná kola pak čekají ve stojanech, zatímco si prohlížíme expozici obrazů Egona Schieleho a Gustava Klimta v Leopoldově muzeu.
Z kol definitivně sesedáme pozdě odpoledne u řeky, když si po krátké procházce tržištěm Naschmarkt dopřáváme koupel v plovoucím bazénu na Dunajském kanále.
Večerní program už se kvůli dlouhým róbám na bicyklech zvládnout nedá. Při noblesní večeři v hotelu Sacher ochutnáváme tradiční rakouský Tafelspitz, což je vařená falešná svíčková s jablečným křenem a špenátem.
A pak už nás čeká dlouho očekávané představení Madame Butterfly. Posloucháme krásnou Pucciniho hudbu v monumentálních prostorách slavné Vídeňské opery, stavěné v letech 1863 až 1869. Je podobná hudebním svatostánkům v Praze a v Budapešti, ale nejméně o jednu řadu galerií vyšší, neboť za císaře Josefa musela být opera v hlavním městě monarchie největší. Lístky stojí od 80 eur výše.
může se hoditJak si půjčit koloAby si člověk mohl kolo půjčit, musí být držitelem platební nebo kreditní karty Maestro, Mastercard nebo Visa. Na začátku je potřeba se zaregistrovat a zaplatit jednorázový poplatek jedno euro. (Pro srovnání: celodenní jízdenka na metro, autobus, tramvaj či S-Bahn stojí 5,70 eur.). Kolo se večer vrací na jakékoliv označené stanoviště Citybikes, kterých je po celé Vídni přes šedesát. Více na Noční jízdy Vídní na kolečkových bruslíchStart je každý pátek od května do září v 9 hodin večer na Heldenplatzu. Trasa měří něco přes 20 km a při hezkém počasí se jí účastní kolem tisíce lidí. Pro bruslení je také ideální Dunajský ostrov, který je dlouhý 22 km a vedou po něm hned čtyři propojené trasy různých obtížností. Co ještě vědětKarta Wien-Karte umožňuje 210 slev do muzeí i obchodů a 72 hodin bezplatného cestování veřejnou městskou dopravou. |