Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pod víkem jménem Paříž je metro

  15:12aktualizováno  15:12
Na přelomu století začala být Pařížanům Paříž malá, a tak vybudovali ještě jedno město o patro níž, pařížské metro. U malého okénka si koupíte lístek, který slouží jako vstupenka do další dimenze světa.
Místo programu, co se dnes hraje, obdržíte plánek čtrnácti barevně rozlišených tras. Jinými slovy změť čar, která má se svou pražskou obdobou společné snad jen to, že je pod zemí. Ani to však neplatí absolutně, neboť v Paříži se vlakové soupravy metra prohání i nad střechami činžáků. Zkušenosti z pražského metra nechte doma, jenom by vás mátly. Rozdílnost obou podzemních drah se dá připodobnit k absolvování autoškoly v Praze a Zapomenuté Lhotě, diametrální.
Metro samo o sobě je divadlem života, filmem protínajících se příběhů. Představení může začít. Na ulicích pozemního města jsou nenápadné, vkusné vstupy, které s nástupišti v podzemí spojují dlouhé dlaždičkami obložené chodby nemálo podobné myším norám. Všichni, kdo projdou vstupním zařízením – železnou bariérou, se v tu chvíli obalí ochranným neviditelným krytem, jakousi osobní bublinou, která umožňuje volný pohyb prostorem. A tak se nekonečnými chodbami vedle sebe v obou směrech vznáší zástupy průhledných bublin demonstrující všem ostatním: Nech mne žít a já nechám tebe.
V ranním metru si mladá žena nanáší růž na rty a čerň na řasy. Je znát, že to nedělá poprvé, neboť houpající se vagón nemá na její počínání nijak neblahý vliv. Vlak brzdí a ještě za jízdy pospíchající ruce otáčejí kličkami, které otevřou dveře. S davem nastupuje i žena, neurčitý věk, prázdné smutné oči. Má štěstí, vagón není nacpaný k prasknutí, a možná ani to by ji nezastavilo. Roztahuje černou plachtu a začíná hrát loutkové divadlo. Další zastávka, ruce vystupujících ji přispějí na čerstvou bagetu a dvojku červeného.
Pařížské metro opravdu žije svým vlastním životem. Občas trochu podivuhodným a tajuplným způsobem, nad kterým zůstává rozum stát, ale to asi patří k věci. Přímo na nástupištích jsou automaty s nápoji, jídlem, v rozšířené části některé z chodeb si můžete koupit čerstvé ovoce či ranní noviny. Kdo zde žije? Všichni a nikdo. Mezi pospíchajícími muži, šarmantními ženami a tápajícími turisty postávají umělci. Na jedné podzemní křižovatce nadouvá tváře starý černý trumpetista, určitě nějak spřízněný s Milesem Davisem, na jiné trase zase ozvláštňuje stereotypní hluk lidského pohybu studentské smyčcové kvarteto, a tak bychom mohli pokračovat ne trasu po trase ani zastávku po zastávce, ale roh po rohu. Každý metr čtvereční má svého neoficiálního majitele, třeba i pouhého žebráka.

Pařížské metro jezdí pod zemí, na zemi i nad zemí.

Autor:




Nejčtenější

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Další z rubriky

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Podvečerní „poušť“ ve slovenském Záhorie
Jen tak si prožít poušť ve střední Evropě. Záhorie miluje i armáda

Nejrozsáhlejší písečné duny ve střední Evropě jsou tak dokonalou replikou pouště, že si je oblíbili i vojáci a ti, kteří jejich techniku vyrábějí. Vždyť...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.