Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Londýn plánuje největší plovoucí letiště světa. To musíte vidět

aktualizováno 
To je snad přistávací dráha pro UFO, napadne mnohé u hlavní fotky. Přesně takhle by ale mohlo vypadat nové letiště v Londýně, které by v budoucnu nahradilo čím dál přetíženější Heathrow. Architekti z firmy Gensler právě představili nový projekt největšího plovoucího letiště světa v ústí řeky Temže.

Architektonické studio Gensler navrhlo nové plovoucí letiště v Londýně. | foto: Gensler Architecture

O tom, že kapacity stávajících letišť v Londýně jsou na pokraji vyčerpání, se v Británii píše již několik let. Zatímco v roce 2010 odbavila londýnská letiště 140 milionů pasažérů ročně, v roce 2050 by to mělo být již 400 milionů. Odborníci stanovili za zlomový bod rok 2030, kdy podle nich doprava v britské metropoli zkolabuje.

Fotogalerie

Přední světoví architekti se proto začali předhánět v návrzích nového letiště, které by gradující problémy vyřešilo. Už loni přišel Norman Foster s plánem vybudovat na Temži největší letiště této planety, obří megahub za rekordních 50 miliard liber by měl odbavit ročně 150 milionů cestujících (čtěte V Londýně vyroste na Temži za 1 400 miliard největší letiště světa).

Čtyři plovoucí ranveje

Před pár dny zveřejnilo svoji odvážnou vizi architektonické studio Gensler. Unikátní letiště, nazvané London Britannia Airport, počítá se čtyřmi plovoucími vzletovými a přistávacími drahami o délce pěti kilometrů, speciálně ukotvenými k mořskému dnu. Zároveň jsou napojené i na odletovou halu, z níž pak povedou podmořské železniční tunely, zajišťující spojení s Londýnem i evropskou sítí vysokorychlostních železnic.

Ranveje budou řízené plovoucími mechanismy, které umožní podle potřeby jejich snadný přesun. V budoucnu tak nebude problém přidat k nim ještě další dvě dráhy. "Protože letiště bude plavat, bude možné vždy přizpůsobit jeho optimální polohu různým faktorům, jako např. letovému plánu, migraci ptáků či povětrnostním podmínkám," vysvětlil manažer projektu Ian Mulcahey.

Architektonické studio Gensler navrhlo nové plovoucí letiště v Londýně.

Architektonické studio Gensler navrhlo nové plovoucí letiště v Londýně. Vizualizace severozápadní části projektu.

Pasažéři by se odbavovali celkem ve třech terminálech, umístěných na souši. Dva jsou situované na severním výběžku a jižním výběžku, hlavní Londýnský terminál pak mezi bývalými doky na Canary Wharf a Olympijským parkem. K dispozici bude nejméně 400 odletových bran.

Tip na dovolenou

Poznejte Londýn. Cestujte s Dovolenou.iDNES.cz.

Letiště bude z velké části energeticky soběstačné, energii budou generovat mimo jiné i mořské turbíny pod plovoucími ranvejemi.

Originální návrh společnosti Gensler si prohlédl londýnský starosta Boris Johnson, který už dříve opakovaně podpořil jakékoli plány na vybudování letiště na Temži, dokonce se mu začalo přezdívat Borisův ostrov. "Tento projekt se stane, společně s dalšími významnými návrhy, důležitou součástí diskusí, které se ohledně nového letiště povedou," uvedl k novému návrhu mluvčí londýnského starosty pro list Daily Mail.

Z Heathrow by vzniklo samostatné město

Dosavadní letiště Heathrow by se změnilo v rámci největšího evropského

Dosavadní letiště Heathrow by se změnilo v ekologické město, které by poskytlo nové domovy pro 300 tisíc lidí.

Novou budoucnost by čekalo i současné letiště Heathrow. To by se podle odborníků firmy Gensler mělo proměnit v rámci největšího evropského urbanistického projektu svého druhu v ekologické město, které by poskytlo nové domovy pro 300 tisíc lidí a kde by vzniklo na 200 tisíc nových pracovních příležitostí. Při budování nové aglomerace by se mohlo využít stávající infrastruktury.

"Nové letiště je projekt století, založený na pověstném smyslu britské metropole pro inovace a kreativitu. Pokud se bude realizovat, stane se novým symbolem národní chlouby a identity," prohlásil Chris Johnson, výkonný šéf společnosti Gensler v tiskové zprávě.

Letiště na dalších 100 let

Firma Gensler

Mezinárodní architektonická a designová firma, která má pobočky na 42 místech na pěti kontinentech.

Zda nakonec Londýn bude mít odvahu a prostředky některý z projektů na nové letiště v ústí Temže zrealizovat, se stává předmětem ostrých politických debat. Nejsnadnější variantou se pro některé odpůrce jeví výstavba třetí ranveje na Heathrow. Vláda je pod silným tlakem průmyslové a dopravní lobby tuto třetí ranvej povolit. Na tom, co je nejlepší variantou, se však zatím neshodnou ani členové vládnoucí Konzervativní strany. 

"Jsme zaseknuti v politické debatě, zda o málo protáhnout ranvej na Heathrow, nebo jestli se pustit do výstavby pořádného letiště. Tohle by ale bylo letiště na dalších sto let," zdůrazňuje manažer projektu v ústí Temže Ian Mulcahey.

Autor:




Nejčtenější

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Další z rubriky

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.