Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Plachetnice získávají v Polsku na popularitě

aktualizováno 
Sní o nich snad každý kluk.
Sní o nich snad každý kluk. Daleké plavby na elegantních štíhlých jachtách pod bílými plachtami. A ještě lépe na velké fregatě. Přesně takové, kterými dávní objevitelé v minulosti připlouvali ke koutům zemí nedotčených nohou Evropana.

Právě plavby na jachtách stejně jako nákladné dovolené na velkých plachetnicích získávají v Polsku stále větší popularitu. "Vypravit se na cestu některou z polských velkých plachetnic není sice nejlevnější počin, ale pořád to přijde levněji než například v Německu nebo v oblasti Středozemního moře," řekl pětačtyřicetiletý pan Kazimierz, který je dlouholetým fandou brázdění moře pod plachtami. Sedí na palubě své jachty, s níž kotví nedaleko severopolské Gdyně. Plánuje krátkou cestu, ještě než na Baltském moři skončí letošní léto. "Malá jachta se s velkou fregatou nedá srovnávat, to je úplně jiný zážitek," zahledí se zasněně kamsi za modrý obzor. Stejně jako tisíce dalších Poláků nechal pod plachtami své srdce. Většina z nich si však dopřává pouze plavení po jezerech; námořní jachty jsou přece jen příliš drahé. Stejně jako pan Jerzy, který léto pravidelně tráví v Neporetu u rozsáhlého jezera zhruba 30 kilometrů od polské metropole. Ráno sedá do svého luxusního klimatizovaného vozu, aby se přepravil do varšavské kanceláře nadnárodní společnosti. Večer však ještě v posledních paprscích slunce vyjíždí alespoň na dvě hodiny na jezero. "Jenom já a voda a vítr. Báječně při tom odreaguji pracovní stresy," říká. Přes značnou popularitu zahraničních dovolených především na březích teplého Středozemního moře Poláci opět zaplňují domácí přímořská letoviska. Někteří se zároveň rozhodují o své první plavbě velkou plachetnicí. Baltické a řadu dalších moří jich pod polskou vlajkou brázdí hned několik. Turisty vozí prakticky po celém světě. Ti, kteří na skutečnou plavbu neseberou odvahu, pak mohou trochu z atmosféry starých plachetnic nasát na fregatě Dar Pomorza. Ta je nastálo zakotvena v gdyňském přístavu a dnes slouží jako muzeum mořeplavby. Klenotem mezi plovoucími polskými plachetnicemi je fregata Dar Mlodziežy. Se svými sto metry délky je největší polskou plachtovou lodí a na palubu může vedle stovky studentů, kteří tvoří posádku, vzít rovněž na padesát turistů. Nejlevnější lodní lístek na krátkou plavbu přijde na 160 německých marek, nejdražší pak téměř dvakrát tolik. Skromnější turisté se mohou spokojit s fregatou Fryderyk Chopin, která má proti Daru Mlodziežy poloviční ceny. Na kratší výjezdy je vedle posádky schopna na palubu vzít za 200 zlotých na osobu 80 turistů, delších a dražších cest se mohou zúčastnit nejvíce 34 osoby. Přes léto se loď plaví po Baltu, aby na zimu zamířila do teplejších moří."Kdo chce zkusit, jak to dřív vypadalo na plachetnicích, měl by se vypravit na cestu lodí Zawisza Czarny," řekl jeden z pracovníků muzea mořeplavby na Daru Pomorza. Každý, kdo nastoupí na palubu, stává se řadovým členem posádky. Spí ve společné místnosti na třípatrových palandách a vykonává veškeré povinnosti příslušící mořeplavci na plachetnici. Na 30 turistů dohlíží desítka profesionálních námořníků. Dobrodružství však v tomto případě nestojí málo. Dvoutýdenní plavba po Středozemním moři přijde v přepočtu na 30 000 korun. "Zkusil jsem to a stálo to za to. Ale první vyšplhání na stěžeň jsem myslel, že nepřežiji," zavzpomínal s leskem v oku jeden z účastníků plavby škunerem.



Autor:




Nejčtenější

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Další z rubriky

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak létají Češi. Letenka za 300 tisíc a cesty kolem světa

Kolik jste ochotni zaplatit za letenku na vysněnou dovolenou či pracovní cestu? Český rekord za poslední půlrok drží letenka za bezmála tři sta tisíc korun....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.