Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Meteora, uprchlíci i kostelík z muzikálu Mamma Mia! Fotili jsme z nebe

aktualizováno 
Byly to jedny z nejhorších okamžiků, které Jiří Pruša ve vzduchu zažil. V protivětru rozbitém o jižní Alpy zakusil v malém letounu Dynamic nejsilnější turbulenci v životě. Na své poslední evropské misi ale pilot taky nafotil spoustu krásných míst i krušné záběry uprchlíků na řeckých ostrovech.

Severní část ostrova Mljet, Chorvatsko | foto:  Jiří Pruša, pro iDNES.cz

Dvanáct letišť, dvacet šest hodin ve vzduchu, 5 tisíc kilometrů a půl tisícovky litrů benzinu. A taky stovky fotek a hodiny videí pořízených z letadla, ovšem i nejsilnější turbulence v životě. To je bilance zatím posledního letu Jiřího Pruši nad Evropou na přelomu září a října.

Fotogalerie

Na jihovýchod Evropy se vydal tentokrát nafilmovat z nebe trasy, jimiž do Evropy proudí přes Řecko běženci. „Kromě tras běženců jsem chtěl v Řecku ale také vyfotit a nafilmovat horu Olymp, kláštery v Meteoře nebo ostrovy Skiathos a Skopelos,“ řekl pilot po návratu. Mise se tentokrát zkomplikovala.

Smutný pohled na uprchlíky

Původní plán natočit a nafotit některé z hraničních přechodů se skupinami běženců nevyšel podle Prušových představ. „Na hranici Maďarska s Chorvatskem a Srbskem byla vyhlášena speciální bezletová zóna, ve které se nesmělo letět níž než 1300 metrů. Z téhle výšky nebylo v mírném kouřmu možné najít a rozeznat to, co jsem hledal – hloučky lidí,“ konstatoval po příletu.

Blíž se dostal jen k dálničnímu přechodu z Řecka do Makedonie u Tumanova, který běženci hojně využívají. Kromě chvíle, kdy tu Pruša letěl. „Přechod jsem sice zblízka z letadla vyfotil, ale v době, kdy jsem tam byl, se tam zrovna žádní běženci nenacházeli,“ posteskl si.

Ostrov Kalimnos severně od ostrova Kos

Ostrov Kalimnos severně od ostrova Kos

Nepodařilo se mu z letadla zachytit ani žádné lodi uprchlíků - rozloha, na níž se tahle malá plavidla mohou vyskytovat, je prostě ohromná. Druhým důvodem je podle pilota nejspíš i to, že řecká námořní hraniční služba mořskou hranici během dne střeží. Hlavní přesuny z Turecka do Řecka na gumových či podobně nespolehlivých plavidlech tak nejspíš probíhají v noci, kdy Dynamic nesmí do vzduchu.

Ráno v přístavu Mytilini, Lesbos

Ráno v přístavu Mytilini, Lesbos

Běžence ale Pruša přece viděl - v přístavech na Lesbosu a Kosu. „Byla to smutná podívaná. Řada z těchto lidí, zvláště ti starší, zřejmě opravdu utíká před válkou a útěk tedy není jejich volba. Celé rodiny žijící na betonu přístavišť, zápach výkalů při absenci sociálních zařízení, na Kosu pak pohled na zničené gumové čluny, záchranné vesty, fronty na lodní lístky, fronty na vodu, fronty u telefonních budek. Nic veselého. Člověk má rozporuplné pocity – obavy z evropské budoucnosti i soucit s lidmi v tísni.

Nečekaný skalp: přelet Atén

Řecké hory hrály s Jiřím Prušou na schovávanou. „Déšť a mraky,“ zhodnotil to lakonicky. Bájný Olymp se mu ale vyfotit podařilo, i když jeho vrchol našel zahalený v mracích po bouřkách a deštích předešlého dne.

Akropole, Atény

Akropole, Atény

Neúspěšná však mise rozhodně nebyla. Nafotil ze vzduchu kostelík na ostrově Skopelos známý z muzikálu Mamma Mia!, mimo plán se podařilo přeletět centrum Atén, což si pilot už delší dobu přál a mohl tak přelet řecké metropole zařadit do své sbírky přeletů center známých měst. V portfoliu má Stockholm, Tallinn, Helsinky, Lisabon, Istanbul nebo na druhé straně zeměkoule New York, San Francisco či Los Angeles. K majstrštykům řadí oblet Manhattanu. Atény mu dosud chyběly.

„Oblast kolem Atén je letově dost komplikovaná a chráněná, tak jsem si na to dříve netroufl. Obával jsem se, že by mě tam stejně nepustili. Tentokrát jsem požádal řídícího na věži letiště ostrova Syros, aby mi to v Aténách projednal a on mi opravdu pomohl. Díky tomu mám nyní jedinečné záběry Akropole i centra Atén,“ raduje se Pruša.

Kostelík z filmu Mamma Mia, ostrov Skopelos

Kostelík z filmu Mamma Mia, ostrov Skopelos

Bora

V plánu nebyla ani istrijská Pula. V původně plánované Rijece byl ale tak silný boční vítr, že se tu zkrátka nedalo přistát. Pula má jinak směrované dráhy a tak tu Dynamic nepřistával do bočního, nýbrž do čelního větru, což je podle jeho pilota zvladatelné. Boční vítr by mohl mít pro lehký letoun fatální následky.

Počasí vůbec létání sportovním letadlem dost ovlivňuje. I téhle misi chvílemi pořádně zatopilo po kotlem. „Hned na začátku jsem kvůli povětrnostním podmínkám místo přes Linec musel letět přes Brno, bouřka na řeckém Skiathosu mě donutila přespat na ostrově Syros, počasí mi také nedovolilo vyfotit vrchol Olympu,“ vypočítává Pruša počasím vynucené změny a neúspěchy.

Nejdrsněji se k němu příroda zachovala tam, kde bychom to jako romanticky naivní konzumenti chorvatské riviéry čekali nejméně - u jaderského pobřeží. Jméno problému, který Chorvaté na rozdíl od Čechů znají výborně, má jen čtyři písmena: bora.

Jiři Pruša

letec a publicista

Kromě létání pro radost provozuje letecký magazín Flying revue a pro sportovní piloty připravuje leteckou bezpečnostní kampaň Doletíš?!

Podílí se také na přípravách filmu o československých legionářích režiséra Petra Nikolaeva s pracovním názvem Legionáři. Česká televize v blízké době odvysílá jejich společný dokument z cesty po Sibiři po stopách našich legionářů.

Pilot Jiří Pruša na startu letecké expedice na Azorské ostrovy. (19. května...

„Při letu kolem tohoto divukrásného pobřeží začal ze severu přes pobřežní hory vát silný vítr a dost divoce si se mnou pohrával,“ popisuje situaci Pruša. Místní vědí, že když se vítr s názvem bora přehoupne rychlostí 70-80 km/h přes pobřežní hory, končí legrace. V německém Wolfsburgu podle něj sice pojmenovali kdysi jeden svůj model, ale dobrý nápad to asi nebyl. VW Bora zapadlo do historie, zato skutečná bora je tu pořád. Umí na silnicích ve svazích pobřežních hor převrátit přívěs za autem a turbulencemi notně potrápit i malé letadlo. To Prušovo zahnala právě do Puly místo do plánované Rijeky.

Počasí se navíc rozhodlo, že tím to nekončí a že si tuhle misi bude cestovatel dlouho pamatovat. „Hodně vyšťavený jsem po třech neklidných hodinách letu kolem chorvatského pobřeží přistál v Pule a věřil, že druhý den bude lépe,“ popisuje letec. Nebylo.

Komplikované přistání si užil i v Portoroži, to opravdu drsné však přišlo ještě později. Dvě hodiny velmi těžkých turbulencí v protivětru rozbitém o vysoké jižní Alpy. Letec přiznává, že se chvílemi obával o letadlo a pošilhával po jističi padáku. Na svém webu napsal, že to byly nejsilnější turbulence, jaké kdy v letadle zažil.

Autor:




Nejčtenější

třesoucí se letadlo
VIDEO: Airbus se musel vrátit do Austrálie, třásl se jako stará pračka

Nedělní let společnosti AirAsia do Kuala Lumpur se musel kvůli technickým problémům vrátit zpět do Austrálie. Kapitán se rozhodl stroj otočit nad Indickým...  celý článek

V květnu letošního roku oslavil David Glasheen oficiálních 20 let svého pobytu...
Bývalý milionář žije 20 let na osamoceném ostrově

David Glasheen měl všechno, po čem moderní člověk většinou touží. Během propadu akcí na newyorské burze v roce 1987 ale přišel o vysokou sumu peněz a postupně...  celý článek

Českoslovenští legionáři v Itálii na historickém snímku legionářů
Země skropená krví borců. Výlet za českými legionáři u Lago di Gardy

Několik míst v blízkém okolí severního cípu jezera Lago di Garda nese zřetelné české/československé stopy, nejčastěji v souvislosti s událostmi 1. světové...  celý článek

Velký bariérový útes, obrazem
Velký bariérový útes má hodnotu 996 miliard korun, tvrdí studie

Finanční hodnota Velkého bariérového útesu po započtení nejen ekonomických, ale i sociálních či ikonických hledisek činí 56 miliard australských dolarů (996...  celý článek

Turisty na Mallorce vyděsil žralok modrý (25. června 2017).
Dezorientovaný žralok vyděsil turisty na Mallorce, experti ho utratili

Paniku na španělském ostrově Mallorca způsobil o víkendu žralok modrý, který připlul velmi blízko k několika plážím plných turistů. Podle španělského listu El...  celý článek

Další z rubriky

Pilot Jiří Pruša na startu letecké expedice na Azorské ostrovy. (19. května...
Pruša letí k nejzápadnějšímu bodu Evropy, sám stovky kilometrů nad mořem

Vlakem dojel na nejvýchodnější bod Euroasijské pevniny, teď doletí na její nejzápadnější výspu. Jiří Pruša vyráží na další leteckou expedici, tentokrát směr...  celý článek

Přiblížení na dráhu 12 letiště Grand Case ve francouzské části ostrova St....
Přistání na nejtěžších letištích světa. Češi brázdí letadlem Karibik

Letec Jiří Pruša a režisér Petr Nikolaev několik dnů mapovali z letadla ostrovy Karibiku. Naposledy jsme je opustili při letu na jedno z pilotně...  celý článek

Zasněžené kopce v okolí Kayseri
Kličkování mezi sopkami a blesky. Český pilot si prožil turecké peklo

Další dny expedice Evropské limity mi opět ukázaly hranice mých leteckých schopností. Poté, co mi Gruzínci zakázali Kavkaz, rozhodl jsem se podrobněji...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.