Se starou jawou objel za 8 měsíců svět. Teď ho čeká ten nejtěžší zápas

  16:21
Celkem 49 tisíc kilometrů na cestě kolem světa přes poušť Gobi, tropické pralesy i argentinské pampy, to vše na 35 let staré dvoutaktní Jawě 350, vyřazené z autoškoly. Šílenství? Určitě, ale Pavel Suchý to dokázal. Za osm měsíců.
Pavel Suchý urazil 49 tisíc kilometrů na cestě kolem světa. To vše na 35 let...

Pavel Suchý urazil 49 tisíc kilometrů na cestě kolem světa. To vše na 35 let staré dvoutaktní Jawě 350, vyřazené z autoškoly. | foto: archiv Pavla Suchého

Zvládl objet celý svět, nejtěžší zápas ho však teprve čeká. Doslova životní: Pavel Suchý právě podstupuje chemoterapii rakoviny lymfatických uzlin, která se u něj projevila během cesty. Nedává to ale na sobě znát, je veselý, uvolněný, jen občas probleskne obava. „Před třemi měsíci jsem říkal, že nejdůležitější je zaplatit dluhy z cesty, teď říkám, že hlavní je přežít další trip,“ naráží na náročnou léčbu.

Dobrodruh srdcem i duší

Ale když pak začne vyprávět o své cestě, na nemoc vůbec nepomyslí, do řeči se mu dostane jeho typický rošťácký projev, plný ironie a nadhledu. Třeba když vysvětluje, jak vlastně přišel na myšlenku objet celý svět na motorce – jako vůbec první Čech.

„Četl jsem, že takový plán má pár herců-motorkářů kolem Pavla Lišky. V mých očích to nejsou lidi z cechu, před pár lety ani nevěděli, že motorka má řídítka. Já brázdím svět na mašině přes dvacet let, ale teď hrozilo, že tihle draci budou první, takže bylo třeba je předběhnout,“ usmívá se Pavel. A protože se nikdo jiný nenašel, ujal se toho sám. Aby stihl vyjet před nimi, měl na přípravu všeho včetně motorky, očkování nebo víz jen tři měsíce. „Nebyl ani čas se podělat. Ovšem když jsem vyjížděl, ani jsem netušil, jak dostanu motorku přes oceány.“

Pavel Suchý urazil 49 tisíc kilometrů na cestě kolem světa. To vše na 35 let...

Pavel vyrazil koncem června 2013 na východ, přes Ukrajinu a Rusko dojel do Mongolska, kde udělal 1 200kilometrové kolečko přes poušť Gobi. Pak přes dálněvýchodní Rusko do Jižní Koreje, přejel USA ze Seattlu na jih, dojel do Panamy, kde si „stopl“ německou plachetnici, která za nevelký peníz a výpomoc na lodi převáží batůžkáře do Kolumbie. Odtamtud projel přes Ekvádor, Bolívii, Peru a Chile až do Ohňové země, přes Argentinu se vrátil do Buenos Aires a odtud už letecky do Evropy. „Neměl jsem žádnou GPS navigaci, jen papírové mapy. A v Mongolsku jsem zvládl i poušť a tři tisíce kilometrů bez cest,“ bilancuje Pavel. Z technických vymožeností měl jen „hloupý“ mobil.

Skoro 50 tisíc kilometrů

Přesně 49 003 kilometrů jel Pavel sám, bez parťáka. „Těžko seženeš dalšího blázna, který by měl čas, chuť a peníze,“ říká. Volba motorky padla na jawu proto, že kalkuloval se šancí sehnat lehce po cestě náhradní díly, jawu znají skoro na celém světě.

„V ruském Chabarovsku se motorka začala kácet, zadní osa zničila kolo. Místní motorkáři řekli, že to není problém – z nějaké zarostlé zahrady vytáhli vrak 350, kolo jsem vyčistil a na něm to celé dojel. S jinou motorkou bych tohle nedokázal – jawy je plné Rusko, díly seženete v Mongolsku i v Latinské Americe. A většinu věcí nemůžete rozbít tak, aby nešly opravit,“ pochvaluje si svůj stroj roku výroby 1978, který měl za sebou 32 let služby v autoškole. „Zrepasoval jsem ji, udělal generálku motoru a s tímhle vlastně primitivním strojem v ceně pár set dolarů jsem vyrazil.“

Pavel Suchý

  • Narodil se v roce 1974. Pracoval jako redaktor a šéfredaktor motorkářských magazínů, nyní spolupracuje s portálem Motorkari.cz.
  • V sedle více než 700 motocyklů najel přes 500 tisíc kilometrů, jezdí i na enduru, miluje historické motocykly a automobily. Za sebou má motocyklové výpravy do Afriky, po celé Evropě a po Rusku, Sibiři i republikách Dagestán, Čečensko a Tatarstán. Projel také Austrálii a Jihoafrickou republiku.
  • Motorku, na níž objel svět, teď vystavuje Säschische Fahrzeug Muzeum v německém Chemnitzu.
  • Více na: www.jawakolemsveta.cz

Trochu kalkuloval i s podporou továrny Jawa, která skutečně na cestu přispěla financemi i dodávkou náhradních dílů – třeba zadní tlumiče a ulomený stojánek poslali za Pavlem do Ekvádoru. „Jawa byla prostě trochu provokace, každý si říkal, jestli to dám. A taky mi nebylo líto, že ji zničím,“ říká pragmaticky.

Svět je plný bláznů

Pavel se na cestě potkal s mnoha krajany - emigranty, někteří mu nabídli nocleh a pak ho nasměrovali k dalším. „Bez nich bych to nedokázal. A jaké mají příběhy! Neuvěřitelný je Indián z Budějovic, kterého jsem navštívil v Amazonii. Ze dne na den před lety skončil jako obchodní zástupce, koupil pozemek v džungli a se svou peruánskou ženou tam hospodaří. Nic nepotřebuje, všechno si vypěstuje, utratí měsíčně pár dolarů. Je strašně spokojený,“ vzpomíná Pavel. U dalšího krajana zase bydlel v Seattlu celý měsíc, když čekal na loď s motorkou z Koreje.

A jestli se Pavel někdy bál? „Jasně, kdo nemá strach, není normální. Největší byl, když mě ty pomalované autobusy tlačily dolů z andských krpálů. Motorka vážila i se mnou 370 kilo, přitom má jen bubnové brzdy a dvoutakt nemůže brzdit motorem. Až jsem měl kufry odřené z krkolomných zatáček. Nebo když jsem v Mongolsku tři dny bloudil v poušti a už mi docházela voda,“ vzpomíná. I na to, že v Argentině foukal několik dnů takový vítr, že musel jet zlomený v pase. Snadné to nebylo ani na nejvyšším místě cesty, jímž byl průsmyk Paso del Condor v Ekvádoru (4 880 metrů nad mořem). „Motorka už nechtěla jet, každé dva tisíce výškových metrů jsem musel sáhnout do karburátoru, byl jsem rád, že to na dvojku zvládla,“ chválí starou jawu.

Pavel Suchý objel na staré jawě za osm měsíců svět. Snímek z Ukrajiny

Pavel Suchý objel na staré jawě za osm měsíců svět. Snímek z Mongolska

Širák, stan, občas motel

Náklady na cestu chtěl Pavel udržet do 410 tisíc korun – ceny nového BMW GS. „Všichni říkali, že to není možné, ale mně to vycházelo. Věděl jsem, že to bude vandr, žádné spaní v hotelech. Kam jsem dojel, tam jsem se vyspal pod širákem nebo ve stanu. Jen občas jsem skončil v motelu – do USA jsem přijel až v říjnu,“ říká Pavel. S hygienou to bylo horší, sprchoval se ve čtyřech litrech vody ohřáté v kanystru sluncem. Obden musel také prát prádlo, vezl s sebou jen to nejnutnější.

Celá cesta nakonec přišla na 380 tisíc korun, se započtením ceny motorky a očkování to bylo 450 tisíc. Největší částku tvořily letenky a lístky na trajekt pro motorku. Na benzin stačilo 70 tisíc korun, protože všude ve světě je levnější než v Evropě. „Za osm měsíců života a všechny ty zážitky to určitě stálo,“ uzavírá Pavel.

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  16.4 10:22

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

15. dubna 2024

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozor na omyl. Tyto úchvatné přírodní divy ve skutečnosti stvořil člověk

10. dubna 2024

Obdivujeme se jejich majestátu, žasneme nad jejich krásou a těší nás, co všechno jimi všemocná...

Očima šotouše: prohlédněte si nejkrásnější fotografie laminátek v Česku

9. dubna 2024  14:16

V březnu jsme se v naší fotografické soutěži pro milovníky železnice zaměřili na jednu z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Váháte, kam na dovolenou? Toulání po Dánsku vás nabije pozitivní energií

12. dubna 2024

Dříve jsme chtěli vidět celý svět, dnes máme chuť jezdit jen do zemí, ve kterých se cítíme dobře....

OBRAZEM: Na samotě V lomu. Podívejte se na nejnovější glamping v Česku

17. dubna 2024

Glamping, tedy luxusní kempování, nabírá v tuzemsku v posledních letech na popularitě. Nejnovější...

VIDEO: Konec všech křivd. Vodní festival v Myanmaru vítá Nový rok

16. dubna 2024  14:01

Buddhistický festival Thingyan patří v Myanmaru mezi nejdůležitější svátky celého roku. Polévání a...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  16.4 10:22

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Po stopách templářů. Pět míst, kde nahlédnete do historie tajemného řádu

16. dubna 2024

Premium Je tomu více než 700 let, co byl zrušen rytířský řád templářů. Jeho bohatství, vliv a také...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud Flotily duchů, která...