Letecké expedice Jiřího Pruši

Aktuální expedici Jiřího Pruši „Po stopách uprchlíků“ sledujte na Flying Revue.

 
 
Barra International Airport, Skotsko

Barra International Airport, Skotsko | foto: Profimedia.cz

S letadélkem nad drsné Severní moře. Další expedice z letu nad Evropou

  • 0
Pět týdnů po návratu z cesty nad západním Středomořím se pilot Jiří Pruša vydává na další sólo leteckou expedici. V pondělí 16. června odlétá s Dynamicem WT-9 nad Severní moře, plánovaná trasa měří 7 000 km. Čtenáři on-line speciálu se mohou těšit např. drsné Faerské ostrovy či přistání na letišti Barra za odlivu přímo na pláži.

Kdo je Jiří Pruša

Letecké dopravě a sportovnímu letectví se věnuje celý život. Soukromě se věnuje létání na větroních a ve sportovních letadlech. Nějaký čas létal také na paraglidu, ale poté, co si naštípl obratel a pár žeber, mu další létání na paraglidu rodina zakázala. Více z jeho cest najdete na jeho blogu.

Stáhněte si e-knihu z expedice

Třináctidenní cesta Jiřího Průši přes Středomoří až na Kanárské ostrovy je popsána v knize Nebe nad Evropou I. : Kanárské ostrovy a zpět.

Vychodil elektrotechnickou průmyslovku a následně absolvoval Vysokou školu ekonomickou v Praze. Na PF UK absolvoval postgraduální právnické studium a v roce 2013 dokončil studium klinické dietologie na britské Stonebridge College.

Velkou část profesního života se věnoval letecké dopravě a cestovnímu ruchu  - nejdříve v ČSA a posléze jako finanční ředitel sdružení leteckých dopravců IATA v Ženevě. V letech 1995-1999 byl pak viceprezidentem ČSA pro marketing odkud odešel plně do soukromé sféry, kde se pohybuje dodnes, i když nyní již ve sféře zdravého životního stylu. Současně se věnuje létání, fotografování a psaní. Je ženatý, dvě dospělé dcery.

Mezi svoje nejzajímavější letecké cesty řadí:

  • Několik cest po USA 2009-2012 zahrnující například průlet New Yorkem, přelet Niagarských vodopádů, průlet nad Grand Canyonem, přelet Los Angeles a San Franciska nebo let do Key West – nejjižnějšího bodu kontinentálních USA.
  • Dvě cesty přes Jižní Afriku, Namibii, Botswanu, Tanzanii – 2010 a 2011 – s přeletem pouští Namib a Kalahari, létáním nad Viktoriinými vodopády nebo letem kolem Mysu Dobré naděje a nejjižnějšího bodu Afriky.
  • Cestu na Kypr i týdenní let za polární kruh s létáním nad největšími ledovci a fjordy Norska  – 2013.

Jiří Pruša také vydal knihu Abeceda reálného socialismu.

Osobní stránky Jiřího Pruši najdete na www.prusa.org.

Dynamic WT-9

Jiří Pruša poletí dvoumístným dolnoplošníkem Dynamic WT-9 s imatrikulací OK-LEX. V kokpitu bude sám. Výkon motoru jeho letadla je 73,5 KW (100 HP), průměrná spotřeba paliva 18 litrů na hodinu. Cestovní rychlost je 200-250 km/h. Odhaduje, že na téměř 9 000 kilometrů bude potřebovat 850 litrů naturalu 95 nebo leteckého benzinu AVGAS 100 LL.

Dynamic se vyrábí ve dvou verzích, Pruša létá tou vyšší (Light Sport Aircraft) do 600 kg, protože ta může mít mezinárodní imatrikulaci a létat jak nad mořem, tak také bez dalších povolení do jakýchkoliv cizích zemí.

Na letadle má tři kamery Garmin Virb Elite s vestavěným GPS modulem, jednu pod každým křídlem a jednu na zádi (ostruze) letadla, všechny dokáží snímat až dvě hodiny záznamu.

Letoun Dynamic WT9 Jiřího Pruši s imatrikulací OK-LEX

Letadlo je vybaveno záchranným systémem – vystřelovacím padákem, který lze použít v kritické situaci k záchraně posádky. Při využití tohoto padáku však dochází ke zničení letadla. Využít lze do minimální výšky cca 300 m nad zemí. V případě nouzové situace nad ale mořem není jeho využití vhodné a je lepší co nejbezpečněji přistát na hladinu.

Pro případ nutnosti přistání na vodu má pilot k dispozici záchrannou vestu a speciální člun – obojí s automatickým nafukováním.

Ke komunikaci polohy na moři/zemi mimo letiště má pilot k dispozici vysílačku na leteckých frekvencích (118-135 MHz), satelitní telefon pracující kdekoliv na zeměkouli a běžný mobilní telefon. Navíc pak tři zdroje signálního světla – baterky.

Popis trasy

Ostrovy Severního moře - plánovaná trasa a mezipřistání

Plánovaná mezipřistání

Příbram – Orleans –  St. Nazaire – Jersey – St. Mary´s – Isle of Man – Glenforsa – Barra airport – Stornway – Oban – Kirkwall – Torshavn – Lerwick  – Bergen – Haugesund – Laeso – Helgoland – Ameland – Příbram

  • Zámky na řece Loiře ve Francii a St Nazaire, kde se Loira vlévá do Biskajského zálivu
  • Ostrovy Guernsey a Jersey, které byly jediným britským územím obsazeným ve 2. světové válce německými vojsky
  • Nejzápadnější pevninský cíp Land´s End
  • Ostrov Isle of Man, kde se jezdí známé motocyklové závody
  • Ostrovy Vnějších a Vnitřních Hebrid, skotské hrady, palírny whisky a majáky
  • Průlet Kaledonského kanálu - spojnice mezi Atlantským oceánem a Severním mořem, která zahrnuje i slavné jezero Loch Ness, u něhož leží mj. i obdoba naší Bílé Hory – bojiště Culloden
  • Přistání na letišti Barra, kde se dá přistávat přímo na pláži pouze za odlivu
  • Orkneje - zátoka Scapa Flow, která byla kriticky důležitá pro dodávky americké výzbroje Británii i Rusku během 2. světové války a kde se německé ponorce podařilo ponižujícím způsobem potopit britskou válečnou loď Royal Oak
  • Faerské ostrovy - ostrovy s hodně drsným klimatem - tady bude záležet na počasí, jestli se podaří sem zaletět
  • Shetlandské ostrovy - nejsevernější území Skotska
  • Norsko - Bergen - ledovce a fjordy
  • Německý ostrov Helgoland - nádherná příroda, tuleni, ráj ornitologů
  • Fríské ostrovy - pás ostrovů, které jsou bariérou mezi otevřeným Severním mořem a vnitřním wattovým mořem Waddenzee
, pro iDNES.cz,