Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Helgoland a Düne: ráj v Severním moři, který Češi neznají

aktualizováno 
Z německých ostrovů Češi znají hlavně Rujanu. Na ostrůvky Helgoland a Düne v Severním moři, které jsou pod správou Německa, míří z našinců jen málokdo. V létě jsou vyhledávanou turistickou destinací, po zbytek roku sem míří hlavně nadšení fotografové a biologové. Kromě dvou druhů tuleňů je tady k vidění spousta zajímavých mořských ptáků.

Proutěné kukaně na pláži na ostrově Düne | foto: David Hainall, pro iDNES.cz

Výměna Helgolandu za Zanzibar

Souostroví se skládá ze dvou malých ostrovů Helgoland and Düne, které leží v oblasti Pinnenberg ve spolkové zemi Šlesvicko – Holštýnsko. Hlavní a větší ostrov Helgoland má rozlohu asi 1 km² a žije zde asi 1 600 stálých obyvatel. Ostrov Düne je o něco málo menší a svůj název "Duna" dostal podle svého vzhledu. Připomíná totiž jednu velkou písečnou pláž. Místní lidé patří převážně k národu Frísů a v současnosti žijí hlavně z příjmů z turistického ruchu. Ostrovy jsou sice součástí Schengenského prostoru, ale mají výjimku z jednotných předpisů o DPH, což umožnilo vznik duty free shopů.

Fotogalerie

Německo nebylo vždy vlastníkem tohoto strategicky významného souostroví. V minulosti byl totiž Helgoland součástí Šlesvicka, které patřilo nejprve Dánsku a později od roku 1807 Velké Británii. V roce 1890 byla sepsána tzv. Helgoland-zanzibarská smlouva, na jejímž základě vyměnila Velká Británie Helgoland a Düne za tropický Zanzibar u Tanzanie. Po II. světové válce využívalo Helgoland britské letectvo jako cíl svých cvičných náletů. Civilní obyvatelstvo se zde usídlilo až v roce 1952.

Snad vůbec nejzajímavější stavbou na ostrově je zdejší maják. Jako maják však slouží až od roku 1952 a v době druhé světové války zde byla umístěna protiletadlová děla. Tento maják je však skutečným technickým unikátem. Je totiž vybavený jedním z nejsilnějších světel, která bývají na stavby tohoto typu instalována. Za dobré viditelnosti ho lze vidět až z Východofríských ostrovů a dosahuje viditelnosti  bezmála 78 km.

Dobrodružství na vlnách Severního moře a tuleni

Po bezmála tisíci nočních kilometrech přijíždíme do přístavního města Büsum. Auto odstavujme na parkovišti v bezprostřední blízkosti přístavního mola a krátce po deváté hodině, obtěžkáni batohy, nastupujeme na loď Funny Girl, která za přibližně 2,5 hodiny plavby zakotví mezi ostrovy Helgoland a Düne. V přístavu je malá hloubka a tak musíme přestoupit na malou kymácející se bárku. V boku lodě se otevírají dveře a u vzniklého okna se staví dva námořníci a podávají mi ruce. Pod nimi se kymácí malý člun. Občas zmizí ze zorného pole, ale nakonec se akce se dvěma těžkými batohy a osmiletým synem podaří a všichni bezpečně sedíme ve člunu a jedeme na ostrov Düne.

Ubytování máme rezervované ve stanovém kempu mezi písečnými dunami. Ubytovací formality a hledání vhodného a trochu schovaného místa k táboření zvládáme rychle a plni očekávání vyrážíme na pláž, od které nás dělí jedna duna. V šumění příboje ještě neumíme rozeznat jednotlivé zvuky a houkání tuleňů.

Mládě tuleně obecného

Mládě tuleně obecného

Kajka mořská

Kajka mořská

Po průchodu mezi proutěnými ploty, které zabraňují rychlému odnosu písku, je vše jasné. Na pláži se válí několik desítek tuleňů kuželozubých (Halichoerus grypus) a mezi nimi zahlédneme nečekaně i pár kusů tuleňů obecných (Phoca vitulina), kteří se častěji zdržují v oddělených stádech. "Jé, táto, to mládě leze k nám!", ukazuje nadšený synek před sebe. Všechna mláďata jsou zvědavá a tak rychle měním objektivy a zaléháme do vlhkého písku. Kdybychom chtěli, můžeme si tuleně i pohladit. "Ten je krásný," rozplývá se Kuba nad nečekaným blízkým setkáním.

Tuleni obecní

Tuleni obecní

Tuleň kuželozubý (Halichoerus grypus) je opravdu kolos. Samci dosahují délky až 3,5 metru a váhy přes 300 kg. Na první pohled nás upoutají velké "psí" oči. Mají relativně málo vyklenutou rohovku a vidí dobře i ve zkalené vodě, přesto jejich hlavními smyslovými orgány, které uplatňují při lovu ryb, jsou čich a sluch. Nemají však žádné vnější sluchové orgány. Ty vnitřní jsou však natolik citlivé, že je používají pod hladinou i při uzavřených zvukovodech. Díky vysokému obsahu hemoglobinu v krvi vydrží tito lovci pod hladinou i 20 minut.

Celé odpoledne obcházíme ostrov a pozorujeme oddělené skupiny dalších tuleňů. Dalším druhem, který se zde vyskytuje, je tuleň obecný (Phoca vitulina). Je o něco menší než tuleň kuželozubý. Samci dorůstají délky 2 metrů a nejmohutnější kusy mohou uvážit kolem 170 kg. Pod velkýma očima upoutají nozdry postavené o tvaru písmene V. Pod vodou vydrží obvykle mezi 3 – 5 minutami.

Naše loď Funny Girl kotví nedaleko přístavu na Helgolandu.

Naše loď Funny Girl kotví nedaleko přístavu na Helgolandu.

Terej bílý

Terej bílý

Nad hlavou nám létají hejna racků mořských (Larus marinus) a na vodě plavou kajky mořské (Somateria mollissima). Kajky hnízdí v koloniích a svá hnízda vystýlají prachovým peřím. To je jedno z vůbec nejjemnějších a nejkvalitnějších v ptačí říši. Ne nadarmo byly kdysi péřové spacáky naplněné tímto peřím opravdovým snem vysokohorských lezců a polárníků. Kajky se živí především mlži, pro které se potápějí až do hloubky 25 m. Mezi vyplavenými chaluhami a po písečných plážích běhají ústřičníci velcí (Heamatopus ostralegus) s jasně oranžovým úzkým zobákem a popelavě hnědí jespáci píseční (Calidris alba).

Maják na ostrově Düne

Maják na ostrově Düne

Na Dlouhou Annu za tereji a alkouny

Ráno vstáváme do podmračeného a větrného dne. Balíme fotografické vybavení a nasedáme na malou krytou loď, která nás z ostrova Düne převáží na Helgoland. Mezi hotýlky, restauracemi a obchůdky stoupáme po schodech a po pohodlných chodnících pokračujeme k majáku a největší, skalnatému výběžku Lummenfelsen, tzv. Dlouhé Anně, dominantě ostrova a hnízdní skále terejů bílých (Morus bassanus) a alkounů úzkozubých (Uria aalge).

Terejové jsou velcí ptáci s rozpětím křídel až 2 m. Přesto se více zdržují u pobřeží. Hnízdí v koloniích na skalách a prudkých svazích. Vzhledem ke své velikosti neumí vzlétnout z rovného plochého povrchu. Polámali by si křídla. Živí se hlavně rybami a hlavonožci. Když spatří kořist, vrhá se střemhlav dolů i z výšky 30 m rychlostí až 90 km/h. K tomuto účelu má zvláštně utvářenou lebku s dutinami vyplněnými vzduchem a nemá ani vnější nozdry. Ty jsou uzavřené kostěnými přepážkami, které zabraňují vniknutí vody při potápění. Zajímavé je, že často svou kořist polykají ještě pod hladinou a vynoří se tak s prázdným zobákem. Francouzští rybáři, kteří tuto skutečnost jako první vypozorovali u bretaňských břehů ve 30. letech minulého století, proto terejovi dali jméno Fou do Bassan neboli Blázen z Bassanu).

Od Dlouhé Anny se vracíme zpět do civilizace kolem kráteru, který tu při cvičném bombardování vytvořila 5 000 kg těžká britská puma. Výletníky hledající trochu klidu a úniku z rušných uliček a duty free shopů možná zaujme evangelický kostel sv. Mikuláše, který je volně přístupný. V hlavní chrámové lodi jsou mimo jiné instalovány modely lodí. Za návštěvu také stojí mořské akvárium nebo třeba přístav a procházka po plážích. Odpoledne se vracíme na ostrov Düne s cílem strávit poslední okamžiky dne s tuleni.

Přístavní domky na Helgolandu

Přístavní domky na Helgolandu

Kráter po cvičném bombardování ostrova britským letectvem

Kráter po cvičném bombardování ostrova britským letectvem

Prodloužený víkend stačí

Turistická sezona začíná na ostrovech prvního května. Lodě mezi ostrovy jezdí častěji než v zimním období. Využili jsme toho a strávili první májové dny v kempu pod stanem na ostrově Düne, což je nejlevnější varianta ubytování. V kempu jsou k dispozici i bungalovy, v sezoně je vhodné vše dopředu rezervovat. Na Helgolandu se nabízejí nepřeberné možnosti různě drahého ubytování v hotelích nebo na privátech. Najíst se dá buď ve stánku na ulici, nebo je možné si vybrat ze spousty restaurací. Obávaná skoro tříhodinová plavba a strach z toho, že ji osmiletý syn nezvládne, se nakonec ukázala jako lichá. Dětí na lodi bylo víc a zvládaly ji mnohem lépe než někteří dospělí.

Pokud zde nechceme strávit letní dovolenou, slunit se na písčitých plážích a koupat se ve vlnách Severního moře, pak se sem vyplatí vypravit v době, kdy tady není příliš lidí. Jaro nebo podzim se jeví jako ideální a rozhodně to stojí za to. Není mnoho míst v Evropě, kde bychom mohli být zvířatům tak blízko a mít pocit, že jsme součástí dění. Z ostrova jsme odjížděli s vědomím, že se sem musíme brzy vrátit.

Může se hodit

Lodě vyplouvají ze čtyř hlavních přístavů: z Büsumu, Cuxhavenu, Bremehavenu a Wilhelmshavenu. Všechny přístavy jsou od nás pohodlně přístupné po dálnicích a v závěru pak po pohodlných okreskách. Z Prahy do Büsumu je to necelých 800 km po trase Praha – Ústí nad Labem - hraniční přechod Breitenau/Krásný Les – Dresden – Leipzig – Magdeburg – Braunschweig – Hannover – Hamburg – Heide – Büsumu. Cesta po německých dálnicích probíhá v nočních hodinách rychle a pohodlně.

Náklady

  • Loď Büsumu – Helgoland a zpět – 48 € (dospělý), 25 € dítě
  • parkovné Büsumu - 5 €/den
  • loď Helgoland – Düne a zpět – 5 €
  • kemp na ostrově Düne – malý stan do 16 m² 7 €/noc + 4 €/noc (dospělý), děti neplatí
  • ubytování na privátu na ostrově Helgoland od cca 25 €/noc se snídaní
  • vstupné do mořského akvária 5 € (dospělý), 3 € (dítě)
  • obložená houska s rybou ve stánku na ulici od cca 3,5 €
Německé ostrovy Helgoland a Düne

Německé ostrovy Helgoland a Düne. Zdroj: www.openstreetmap.org

Autor: pro iDNES.cz


Témata: Německo




Nejčtenější

Nad německým venkovem zanechal pilot letounu pozdrav.
Psaní letadlem. Pilot na radarových mapách vykroužil velké „Hello“

Ne každý let je o tom, dostat se z bodu A do bodu B. Někdy lze pomocí letadla dokonce „kreslit“. Tak by se dalo nazvat počínání neznámého pilota nad německým...  celý článek

Seiser Alm
Seiser Alm: Běžkařský ráj na louce o rozloze 8000 fotbalových hřišť

Sen taťky běžkaře. Vysoká nadmořská výška, mírné i náročné běžkařské tratě, zázemí a především nádherní štíty Dolomit nabízí lyžařské středisko Seiser Alm v...  celý článek

Měla to být zábava, u zákazníků prosklených toalet ale převládají pocity...
Místo krásného výhledu trapas. Prosklené toalety v Číně se nepovedly

Poměrně malou dávku soukromí, ale zajímavý rozhled po okolní krajině, nabízejí veřejné toalety ve městě Čchang-ša v čínské provincii Chu-nan. Nápad vyrobit...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.