Připravujeme online reportáž

Expedice Karibik 2016

Letecká expedice pilota a publicisty Jiřího Pruši a režiséra Petra Nikolaeva nad karibská souostroví Antily a Bahamy.

21:01
Odstartovali jsme na Guadaloupe.
20:10
Podarilo se nam splnit si prani. Udelali jsme prave touch and go na letisti Jiliana a St Berth. Juliana bez problemu, St Berth poryvovy vitr, prudky sestup, ale OK. Nyni změt v Grand Case St Martin. Cekame na palivo a pak plan letet primo na Guadaloupe.
18:55
Startujeme na oblet Saint Martin, pote touch-and-go pristani na Princess Juliana International Airport (SXM/TNCM). Pak se chceme podivat na blizky ostrov St. Barthelemy a obhednout letiste. Vratime se zpet na TFFG natankovat.
11:11

Úterý jsme začali už vlastně rutinně létáním a filmováním z dronu. Dojeli jsme s ním k bývalé španělské pevnosti v San Juan v Portoriku. Obávali jsme se, že se nám některý z bdělých hlídačů této památky bude snažit v létání a filmování zabránit, a tak jsme našli vzdálené zákoutí u historických latrín. Počkali jsme, až uniformovaný přísný strážce absolvuje svou pravidelnou obchůzku a jakmile odešel, tak Petr začal připravovat stroj. Já jsem hlídal přístupovou cestu. Plán byl, že bych se případného vetřelce začal na něco vyptávat. Dron vzlétl a prohlížel si a zaznamenával podrobně celou pevnost asi 10 minut. Nikdo si nás nevšiml a tak vše dopadlo bez konfliktu. Pak jsme ještě natočili leguána, který se vyhříval na zdi a vyrazili jsme na letiště.

Autem jsme přijeli až k letadlu, přeložili jsme věci z kufru auta do kufru letadla a natankovali jsme. Já jsem pak našel jednoho místního pilota, se kterým jsem probral možnost obletu pevnosti San Juan letadlem a také průlet kontrolní zónou mezinárodního letiště San Juan. Je na to přesný postup, který jsem se musel naučit (směr letu, výška letu, radiové frekvence, komunikace, navigační body atd.). Dvakrát jsme tedy proletěli kolem pevnosti a pak jsme pokračovali kolem pobřeží směrem na východ k ostrovům Malých Antil. Hned kousek od Portorika se z moře začaly vynořovat exotické ostrovy Culebra, St Thomas a Tortola, která už je součástí Britských panenských ostrovů (BVI), kde sídlí řada off shore firem. St Thomas je součástí Amerických panenských ostrovů a Culebra patří k Portoriku. Každý ostrůvek tu má zřejmě svou velkou historii a změny vlastníků. Z našeho pohledu byl během včerejšího letu asi nejatraktivnějším ostrovem Tortola a řad menších ostrůvků kolem ní – dech beroucí barvy moře a tvary pobřeží.

Po více než dvou hodinách letu jsem pak začal komunikovat s přibližovací službou letiště Juliana, které leží v holandské části ostrova St Martin/St Marteen. Je to to letiště, kde lidé filmují a fotí velká dopravní letadla přistávající pár metrů nad pláží. Přistání jsme ale naplánovali na menším francouzském letišti Grand Case (TFFG). Po přistání jsme museli projít trochu neobratnou pasovou kontrolou, půjčili jsme si auto a vyrazili na objížďku ostrova.

Na dnešek (středa) máme kromě dokončení cesty kolem ostrova let na francouzský Guadeloupe. Cestou se ještě chci pokusit udělat letmé přistání na letišti Juliana, abychom si nafilmovali fotografy u dráhy a pak se také pokusit přistát na údajně druhém nejsložitějším letišti na světě – St. Barthelemy. Cestou na Guadeloupe také plánujeme přeletět ostrovy Monsterrrat, Svatý Kryštov a Nevis.

3:18
3:17
23.3.2016
21:35
Pristali jsme na Saint Martin (SFG/CCE, TFFG)
20:04
Proletame na urovni Cololoba Cay.
19:12
Jsme ve vzduch smer Saint Martin.
11:18

Let ze Santo Dominga v Dominkánské republice do Porto Rico trval něco přes dvě hodiny. Portoriko je součástí USA, ale nemá status samostatného státu v rámci USA. Let proto probíhal hladce až do chvíle, kdy se mi podařilo dovolat na San Juan Radio, 126,7 MHz. Letový řídící využil situace, že mu přilétá někdo ze zahraničí a postupoval zřejmě podle přísných instrukcí tak, aby nás opravdu identifikoval. Musel jsem proto odpovídat zcela neobvyklé otázky typu: „ jaké je vaše telefonní číslo?“, „jaké je vaše domovské letišti?“, „jakou barvu mají vaše záchranné vesty?“ atd. atd. neuvěřitelných asi pět minut otázek, které jsem od řídícího dosud nikdy neslyšel. Pak se nějak upokojil a začal svou normální práci k tomu, aby nás provedl portorickým letovým prostorem.

San Juan má dvě letiště – jedno mezinárodní, před kterým jsem byl varován a jedno menší, pouze pro malá letadla – Isla Grande. Letěli jsme tedy na Isla Grande, jehož přistávací dráha začíná přímo na mořském břehu. Přiblížení bylo ve slunečném počasí úchvatné a Petr filmoval, co to šlo. Po přistání si nás pak zase vychutnali celník s pasovákem. Museli jsme absolutně vše vyndat a oni se v našich věcech asi 20 minut podrobně probírali. Oba úředníci vystupovali opravdu naprosto suše a přesně podle předpisů a tak se mi líbila Petrova filmová poznámka, že zřejmě předtím než je zaměstnají, musí projít casting. Když jsme měli tuto ponižující proceduru za sebou, tak jsme se přesunuli k handlingové společnosti Million Air k zaparkování letadla na noc, doplnění paliva a pronájmu auta, které jsme tu mohli přistavit přímo k letadlu.

San Juan je směsice americké moderní architektury a koloniálního stylu, který je vidět hlavně v okolí vojenské pevnosti postavené ještě Španěly, kteří pak Portoriko prohráli ve válce s USA v roce 1898. Mluví se tu proto také hlavně španělsky. Dneska ráno se chystáme udělat záběry pevnost s pomocí našeho dronu a pak se pokusit pevnost ještě obletět letadlem. Bude to ale asi trochu složitější, protože naše letiště i pevnost jsou přímo vedle kontrolní zóny mezinárodního letiště San Juan. Dneska pak plánujeme pokračovat dále na francouzskou část ostrova St Martin/St Marteen.

22.3.2016
21:18
Vstoupili jsme nad Porto Rico. Musel jsem dispecerovi odpovidat asi 5 minut ruzne bezpecnostne identifikacni otazky. Zapomnel snad jen na cislo mych bot.
19:44
Jsme po start ze Santo Dominga smerem do San Juan v Porto Rico. Letime ve vysce 1500 stop a mame pred sebou 2 hodiny cesty. Teplota 26 stupnu, protivitr 11 uzlu.
11:49

Probouzíme se v Santo Domingo, Dominikánská republika. Včera byl skvělý den – kolem šesté ráno odstartoval Petr s dronem udělat pár špionážních záběrů našeho okolí a po té, co jsme posnídali shnilý meloun jsme přemluvili našeho domácího, aby nám ukázal Kingston. Byla to skvělá volba – vyjeli jsme do hor nad město, kde Petr opět filmoval z dronu a pak jsme se dostali k muzeu Boba Marleyho. Ještě jsme zajeli do část Port Royal, která sloužila jako útočiště karibských pirátů pod vedením pana Morgana jehož rodina následně vytvořila banku J.P. Morgan. V půl dvanácté jsme dorazili na letiště, podali jsme letový plán, vyplnili zase 5 formulářů a vyrazili k letadlu. Celá procedura byla tentokrát mnohem rychlejší než na příletu, protože v televizi byl fotbalový zápas, který si nikdo z úředníků nechtěl nechat ujít. Všichni proto razítkovali jako o závod, aby se mohli vrátit před obrazovku.

Odstartovali jsme ve 13.10 místního času. Jednalo se o nejdelší úsek naší celé expedice, na jehož konci nám kvůli silnému protivětru po téměř pěti hodinách letu zbývalo už jen předepsaných 30 minut paliva. Kromě nad horami v Haiti, jsme letěli ve výšce 1500 stop, aby se dalo dobře fotit a filmovat. V Haiti člověka zaujme krásná scenérie – pobřeží, hory, krásně zbarvené moře a velmi, velmi chudé domky z nichž některé nemají střechu. Petr říká, že je teprve staví, ale já jsem v některých viděl lidi a tak si myslím, že tam takhle prostě bydlí. Nejsem si ale jistý. Podařilo se nám skvěle nafilmovat hlavní město Port Au Prince, na němž je pořád vidět stopy ničivého zemětřesení z roku 2010.

Na přistání v Santo Domingo jsme byli třetí v pořadí za dvěma B 737 a tak nám nezbývalo než si prodloužit část v poloze „po větru“ a přes rychle přicházející soumrak i ubývající palivo čekat na povolení k přistání. Formality v Dominkánské republice prakticky žádné nebyly a tak jsme se už kolem půl deváté dostali do hotelu. Těsně vedle něj probíhal festival hudby a tak jsme místo do postele šli tam. Petr byl ve svém živlu – běhal s kamerou po pódiu a zabíral jednotlivé umělce, kteří z toho měli očividně radost – skvělý večer. Pak jsme ještě vylezli na střechu našeho hotelu a koncert jsme filmovali dronem.

Dneska se chystáme trochu projít Santo Domingo a pak vyrazit do Porto Rico. To je odsud jen asi 2 hodiny letu, ale je to americké území a tak se tam ještě musí posílat informace na celníky a pasováky o našem letu. Teď jdu připravit letový plán a pak vyrazíme na snídani.

4:20
V Santo Domingo jsme pristali se setmenim. Vse OK, zitra rano napisi vice.
21.3.2016
22:52
22:51
22:50