Připravujeme online reportáž

Expedice Karibik 2016

Letecká expedice pilota a publicisty Jiřího Pruši a režiséra Petra Nikolaeva nad karibská souostroví Antily a Bahamy.

Prave jsme pristali na Trinidadu. Vse OK. Ted budeme tankovat a pak jedeme do Port of Spain kde spime.
Za par minut budeme startovat z Grenady do Port of Spain.
11.46

Chtěli jsme si půjčit auto, ale žádné na letišti nebylo k dispozici a tak jsme museli vzít zavděk nabídkou místního mladíka, že nás do místa naší rezervace ubytování odveze. Bylo to ďábelských asi 40 km. Jsou velikonoce a tak bylo všude plno a nám se podařilo zarezervovat jen právě penzion v městečku Grenville. Silnice je úzká, s mnoha ostrými zatáčkami a provoz na ní je v obou směrem velmi hustý. Náš řidič to vše ignoroval a za silného troubení své velmi výkonné houkačky jel, mluvil, smál se, telefonoval a velmi energicky kroutil volantem. My jsme se velmi pevně připoutali, mlčeli a doufali v naši budoucnost. Nervově vyčerpaní jsme po hodině dorazili do malé vesničky s krásným domem, ve kterém jsme ubytovaní. Není tu nic k jídlu a tak jsme ještě večer došli do místního obchůdku, kde se nám podařilo koupit luncheon meat a fazole, z čehož Petr připravil skvělou večeře a věřím, že zvládne i snídani.

Dnešní plán je to tady trochu prozkoumat a pak opět kolem 14. hodiny odletět do nejzazšího bodu naší cesty – na ostrov Trinidad, který je odsud vzdálený asi 1,5 hodiny letu. K tomu, abychom to zvládli musíme překonat místní byrokracii a také sehnat palivo. Trochu problém je, že dnes začínají velikonoční svátky, což bude mít určitě nějaký vliv na fungování celého místního systému. Na nás je abychom to ve překonali...

V Point a Pitre na Guadeloupe jsme si vyprali – je to téměř polovina naší cesty a tak i na druhou musíme cestovat čistí. V P a P je ale hodně vlhko a ještě často prší, takže se prádlo neusušilo a my jsme ho nejdříve strategicky umístili k dosušení v autě a pak také v letadle. Dosušovali jsme i během přeodletové prohlídky letadla a nakonec i během letu a po přistání, kdy jsem ho rozvěsil po křídlech, než vyložíme svoje věci. Snad nakonec doschne v kabině…

Guadeloupe jsme projížděli asi 3 hodiny, které jsme na prohlídku měli. Guadeloupe je brán jako francouzské území a tak je tu vše organizováno i vše vypadá jako ve Francii – registrační značky aut, uniformy policistů, silniční značení atd. Našli jsme tu trh, který fascinoval hlavně Petra – nafilmoval vše včetně rybáře, jak odstraňuje šupiny z ryby. Směs tropické zeleniny, ovoce, ryb, koření a dalších produktů je neuvěřitelná.

Odlet z Point a Pitre jsme naplánovali na 14.00 místního času a přes různé drobnější překážky se nám jej podařilo dodržet. Ve 14.00 přesně (20.00 pražského času) jsme odstartovali směrem na ostrov Grenada. Letěli jsme jako obvykle ve výšce 1500 stop – tak nízko létáme kvůli možnosti vidět ostrovy z blízka a také je co nejlépe nafotit a nafilmovat. Jen někdy během delších letů nad mořem vystoupáme trochu výš, abychom při případném technickém problému měli více času na jeho řešení nebo na přípravu přistání do vody. Při letu z Guadeloupe jsme míjeli řadu ostrovů s krásnými jmény, tvary i pobřežím – Marie Galante kousek na jih od Guadeloupe a pak dále Dominica, Santa Lucia, Martinique, St Vincent, Grenadiny a po celkem třech hodinách letu jsme přistáli na dráze 10 do silného protivětru na letišti v Grenadě. Jako obvykle na Karibských ostrovech, i tady bylo hodně formalit a ještě jsme museli čekat, až celníci a pasováci odbaví asi 200 lidí z britského Airbusu 330-300, který přistál pár minut po nás. My ale potřebujeme vždy více času na vyložení letadla, jeho připoutání a vůbec všechny úkony a tak jsme byli na konci této fronty. Už se ale trochu vyznáme a tak jsme měli potřebné papíry už dokonce sami vytištěné a tím jsme to trochu urychlili.

25.3.2016
Pristali v jsme v Grenade.
Letime z Guadeloupe do Grenady. Nyni vychodne od St Vincent. Vse OK, jeste asi 40 minut cesty.
Odstartovali jsme smer Grenada (GND/TGPY).

Středa byla velký den. Ráno jsme se trochu zdrželi snahou udělat video-rozhovor, ale nakonec to kvůli slabému internetu nevyšlo. Pak jsme vyrazili autem kolem ostrova a na chvíli jsme se taky zařadili do davu nadšenců u přistávací dráhy letiště Juliana v holandské části ostrova St Martin/St Maarten. Kolem jedné hodiny jsme dorazili na letiště. Byrokratický proces spojený s odletem byl pro nás těžko pochopitelný a tak nám jej museli dlouho vysvětlovat. Potřeboval jsem taky palivo, ale najít člověka, který by ho přivezl nebylo možné. Dojít k němu nešlo, protože byl na druhé straně letiště, kam nesmíme a telefon nebral. Dověděli jsme se, že „musíme čekat“. To je něco, co těžko zvládám a tak jsem vymyslel, že bychom místo čekání mohli jít na místní let, na který nepotřebujeme letový plán a na který jsme měli i dostatek paliva.

V půl druhé jsme odstartovali. Byl jsem nejistý, jestli nás na letišti Juliana nechají udělat „touch and go“ přistání, abychom mohli davy lidí u dráhy nafilmovat a vyfotit z letadla a také si vyzkoušet zřejmě nejznámější přistávací dráhu na světě. Dispečer na letišti byl chápavý a tak nám to odsouhlasil a po chvíli našeho čekání ve vzduchu nám dal pokyn přistát na dráze 10. Zařadili jsme se za přistávající Fokker 50 a před nějaké jiné dopravní letadlo a vychutnávali si pohled na pláž lemovanou stovkami lidí i na dráhu letiště. Vše proběhlo dobře, naše 4 kamery to zachytily a když už jsem byl tak namlsaný, požádali jsme o přelet na 30 km vzdálené letiště Svatého Bartoloměje, které patří mezi nejsložitější pro přistání. Najít jeho dráhu byl oříšek, protože pohled na ní se otevře jen na chvilku, protože je vidět jen průrvou ve skalách. Když se mi podařilo dráhu najít, tak jsme průrvou prolétli. Silně s námi ale cvičil nárazový vítr, který se ve zúžené rokli ještě asi zrychloval. Velmi strmé přiblížení na celkem krátkou dráhu (myslím že 600 m) za níž je pláž a moře mě trochu zaskočilo. Nechtěl jsem to hrotit a taky jsem se obával další letištní byrokracie při plném přistání a tak jsme jen udělali cvičené letmé přistání, prohlédli si dráhu a odletěli jsme zpět na St Martin.

Tady mezitím začal opět fungovat pumpař a tak jsme natankovali, vyplnili nějaké nesmysly, podal jsem letový plán a ve čtyři hodiny jsme vyrazili směrem na Guadeloupe. Cestou jsem ale dostal sms z naší podpůrné organizace ABS Jets, že letiště zavírá v 15.00 odpoledne. Bylo to zvláštní. Rádiem jsem se tedy požádal o přistání na letišti ostrova St Kitts. Souhlas jsem dostal a když jsme se už zařadil do okruhu na přistání, tak mi dispečer řekl, že volal na Guadeloupe a letiště tam, že je prý otevřené do večera. Přistání jsem tedy zrušil a pokračovali jsme dál do Point a Pitre na Guadeloupe. Tam jsme přistáli bez problémů kolem půl sedmé večer. Cestou jsme zaobdivovali zejména ostrov Monserrat s jeho evidentně aktivní sopkou, po jejichž úbočí stéká láva a objevují se plaménky sírového ohně.

Plán na dnešek (čtvrtek) je trochu objet Guadeloupe a pak kolem druhé hodiny odpoledne odletět na ostrov Grenada. V dnešním ubytování máme problémy s internetem a tak nevím, jak se podaří nové fotky předat do Prahy. Pokud to nepůjde, zkusíme to později někde jinde…

• Ostrov Monserrat s vulkanem.

Ostrov Monserrat s vulkanem. / Autor: Petr Nikolaevpro iDNES.cz

• Jedina "hranice" mezi Francouzi a Holandany kterou jsme na St Martin nasli.

Jedina "hranice" mezi Francouzi a Holandany kterou jsme na St Martin nasli. / Autor: Petr Nikolaevpro iDNES.cz

• Letiste Juliana, St Martin. Čumilove cekaji na "Big plane".

Letiste Juliana, St Martin. Čumilove cekaji na "Big plane". / Autor: Petr Nikolaevpro iDNES.cz

• Letiste Juliana, St Martin. Čumilove cekaji na "Big plane".

• Prilet na St Martin. Letiste Grand Case. Letadlo znicene bouří.

Prilet na St Martin. Letiste Grand Case. Letadlo znicene bouří. / Autor: Petr Nikolaevpro iDNES.cz

• Prilet na St Martin. Letiste Grand Case.