Připravujeme online reportáž

Jihovýchodní Evropa z letadla

Jihovýchodní Evropa z letadla - letecká expedice Jiřího Pruši nad Řecko, řecké ostrovy, západní Turecko a Balkán.

9:19
Severne ode mne Mikonos, jizna Naxos a Paros. Skvele pohledy. Na Syros jeste 12 minut. Vse OK.
8:53
Z Kosu jsem odletel v 8:30 prazskeho casu. Bal tam velky chaos, protoze v sobotu se stridaji turiste, a tak byla hala k prasknuti, a muj proces trval jeste dele nez obvykle. Ted jeste 40 minut do Syrosu. Pocasi zatim skvele, bez vetru takze i benzin OK.
06:19
Připravuji dnešní let Kos-Syros-Skiathos. Na Syros musím kvůli benzínu a na Skiathos bych rád. Už jednou jsem se tam pokoušel filmovat místa kde se točila Mamma Mia, ale kvůli počasí to nevyšlo. Dneska to vypadá podobně. Syros má počasí dobré, ale předpověď pro Skiathos nedává nic dobrého – déšť a nízkou oblačnost. Až budu na Syrosu, tak znovu prověřím aktuální počasí a rozhodnu se co dále. Skiathos by nerad vynechával, ale pokud nebude počasí tak nic jiného nezbyde. Až poletím tak si připravím alternativu – moc možností kromě toho zůstat na Syrosu ale asi nebude, protože počasí vypadá špatné všude směrem na severozápad, což je přesně tam, kam potřebuji… Start plánuji na 06.30 UTC (09.30 LT, 08.30 pražského), za chvíli vyrážím na letiště.
26.9.2015
12:35
pristani na Kosu bez problemu - draha 32. Cestou kolem tureckeho pobrezi jsem zadne lode s bezenci nevidel. Prevazeji je pry nejvic v noci. Nyni na ceste do Kos-mesto. Zitra prelet na ostrov Syros kvuli benzinu a pak Skiathos.
9:27
Za 2 minuty startuji z Lesbosu na Kos.
6:37
Dneska plánuji letět na ostrov Kos. Cesta vede těsně kolem hranice s Tureckem odkud jezdí běženci na člunech. Většinou ale prý jezdí v noci, tak nevím, jestli se tam ještě nějaký bude potulovat. Hlavní letecký problém je nedostatek benzinu. Benzín nemají ani tady ani na Kosu. Domluvené to mám až na Syrosu, kde lze přivézt od pumpy. Ten je ale přes Kos vzdálený asi 3 hodiny letu a já mám benzin na 4 hodiny. Pokud by tedy byl silnější protivítr, budu to muset nějak řešit. Odlet předpokládám na 9 hodin pražského času.
06:36
Přistání na Lesbosu proběhlo bez problémů na dráze 14. Po přistání na mě čekali 3 pánové, z nichž jeden byl celník – letěl jsem totiž ze Skopje, což je mimo Schengen. Za celní prohlídku letadla jsem pak musel ještě zaplatit…. Městečko Mytilin, které leží u letiště je naplněné k prasknutí běženci. V přístavu mají stany všude, stojí fronty na lodní lístky, děti křičí nebo si hrají, muži postávají a kouří nebo se hlasitě dohadují – možná takhle nějak to mohlo vypadat v Babylonu. Taky ulice jsou nacpané a v kavárnách vysedávají lidé u čaje hrozně dlouho, protože tam nabíjejí svoje mobily. Sehnat hotel bylo téměř nemožné – jsou zde celkem 4 a teprve v tom posledním jsem získal v půl deváté poslední pokoj. Spát nebylo téměř možné – do dvou ráno v baru dole hrála hudba, po silnici jezdily motorky s evidentně prorezlými výfuku a vůbec byl tu ohromný ruch. Ve tři pak přijelo extrémně hlučné auto na čištění silnice, vzápětí po něm pak popeláři. Od páté pak už postupně narůstal ranní ruch s běžené troubícími auty.
25.9.2015
14:47
Ted jsem dostal povoleni k pruletu nad vojenskym letistem ostrova Limnos. Na Lesbos mam jeste asi hodinu.
14:29
Ani jsem radosti nestacil zminit, ze wifi mam diky skvele podpore od kolegu z firmy DataRail, diky kterym mame i pohyblivou mapu... Je to super.
14:15
Podarilo se mi nahodit wifi a tak si pri letu nad morem mohu cist iDNES.cz...
14:02
Vletavam nad more. Jeste asi hodinu deset letu. Vse OK.
13:49
Uz se zakusuju do Recka. Ridi me Solun radar. Vedle sebe mam clum, vodotesny vak se zakladnimi vecmi a vysilackou, tak muzi vzhuru nad more...
13:10
Jsem po vzletu ze Skopje, smer MAKED point a pak primo na Lesbos. Je kourmo a horko, ale jinak zatim OK.
10:27
Letim nad dalnici z Nise do Skopje. Vse zatim ok. Do Skopje jeste asi 50 minut.
9:56
jsem 20 minur pred Nis v jiznim Srbsku. Jeste asi hodinu do Skopje. Pocasi zatim ok jen silne kourmo.
6:10
Ještě pár poznámek pro piloty, kteří by se rádi vypravili do Srbska – pro let do není potřeba žádné povolení, stačí letový plán. Pokud letíte do Bělehradu, tak pozor na vojenské letiště Batajnica, které je nějakých 15 km severně od civilního letiště Nikoly Tesly v Bělehradu. Má stejně směrované dráhy (12/30), při přiblížení ze severu se letí prakticky přes něj a tak když se vynoří z oparu má člověk radost, že to je jeho cíl. Já jsem si to včera vyjasňoval v komunikaci s řídícím z approach Bělehradu a tak jsem přes chvilku zaváhání doletěl na to správné. Zatím nevím přesně, jaké budou poplatky, ale benzín je zde velmi levný – Avgas 100 je asi 1,1 EUR, což je suverénně nejnižší cena kdekoliv v Evropě. Teď ještě uvidím, jestli to něj poletí J. Dnešní počasí ve Skopji nevypadá optimálně a kolem Soluně také ne, tak poletím už v půl deváté, abych měl více času to řešit.
24.9.2015
16:24
V 15:40 jsem pristal v Belehrade na draze 12. Vse ok. Tad na ceste do mesta. Zitra rano do Skopje.