I u českého turisty dnes přestává být neobvyklé, když si v zahraničí půjčí vůz a vyrazí poznávat místní krásy na vlastní pěst. V elké řetězce mezinárodních půjčoven mají zastoupení i v tuzemsku, takže není problém si vybrat a zamluvit auto ještě před odletem. S jídlem však roste chuť, a tak i našinec se už mnohdy nespokojí s běžným vozem, kterým brázdí silnice doma, a chce si dopřát něco nevšedního. A co může být lákavějšího, než takzvaný offroad, neboli vůz, jemuž je jedno, jedeli po silnici nebo mimo ni? Řada lidí už podobné vějičce podlehla. A výsledek? Jen velmi málo z pocitu dobrodružné dovolené a mnohem více zklamání. Důvod rozčarování přitom bývá stále stejný: off road totiž bývá příliš drahou hračkou, s níž si umí jen málokdo z dospělých skutečně hrát. Pro některé nadšence, kteří míří do exotičtějších krajin, bývá představa nemít na cestování auto tohoto typu, nemyslitelná. Přitom ani ve vzdálených zemích to ale nemusí být nezbytně nutné. Například chce-li si někdo udělat v Jižní Africe safari na vlastní pěst, stačí mu k tomu obyčejné auto. Snad jen klimatizace navíc se hodí. Zdejší cesty jsou totiž natolik dobře udržované (a to dokonce i v národních parcích), že projíždění blátem a brody, jak se možná někdo bláhově domnívá, se prostě nekoná. V jiných končinách černého kontinentu, jako například v K eni či Tanzánii, se sice návštěvník bez terénního stroje neobejde, ale jen horko těžko si ho zde půjčí bez šoféra. A po pravdě řečeno: komu z běžných řidičů něco říkají takové pojmy jako je jízda s redukcí rychlosti, přepínání náhonu či startování motoru se zařazenou rychlostí a nevyšlápnutou spojkou? To vše přitom patří k základním dovednostem, aby řidič jízdu v obtížném terénu vůbec zvládnul. Navíc v zemích, jako jsou ty posledně zmiňované, není o problémy na silnicích nouze. Počínaje neuvěřitelně zdevastovanými vozovkami plnými výmolů a děr a lapky číhajícími v houští kolem cesty konče. Také s ukazateli směru jsou zde na štíru, takže bez člověka znalého zdejších poměrů se návštěvník tak jako tak neobejde. Půjčovny moc dobře vědí, proč zde tak drahou věc, jako je velké terénní auto, nesvěřovat do rukou nezkušených turistů. Sečte-li se vše, vyplynou z toho dvě skutečnosti: buď se v té či oné zemi bez off roadu jezdit nedá, a potom je na šoférování lepší zapomenout, případně se smířit s dodaným řidičem. Nebo je použití takového auta draze placený luxus - asi jako když člověk vytáhne na komára flintu. Jen málokoho totiž zřejmě nadchne, když se pohybuje po zcela všední silnici zvící české okresky expedičním vozem a za to vše platí až trojnásobek ceny auta normální kategorie.
Off road - příliš drahá hračka
I u českého turisty dnes přestává být neobvyklé, když si v zahraničí půjčí vůz a vyrazí poznávat místní krásy na vlastní pěst. V elké řetězce mezinárodních půjčoven mají zastoupení i v tuzemsku, takže není problém si vybrat a zamluvit auto ještě před odletem. S jídlem však roste chuť, a tak i našinec se už mnohdy nespokojí s běžným vozem, kterým brázdí silnice doma, a chce si dopřát něco nevšedního. A co může být lákavějšího, než takzvaný offroad, neboli vůz, jemuž je jedno, jedeli po silnici nebo mimo ni? Řada lidí už podobné vějičce podlehla. A výsledek? Jen velmi málo z pocitu dobrodružné dovolené a mnohem více zklamání. Důvod rozčarování přitom bývá stále stejný: off road totiž bývá příliš drahou hračkou, s níž si umí jen málokdo z dospělých skutečně hrát. Pro některé nadšence, kteří míří do exotičtějších krajin, bývá představa nemít na cestování auto tohoto typu, nemyslitelná. Přitom ani ve vzdálených zemích to ale nemusí být nezbytně nutné. Například chce-li si někdo udělat v Jižní Africe safari na vlastní pěst, stačí mu k tomu obyčejné auto. Snad jen klimatizace navíc se hodí. Zdejší cesty jsou totiž natolik dobře udržované (a to dokonce i v národních parcích), že projíždění blátem a brody, jak se možná někdo bláhově domnívá, se prostě nekoná. V jiných končinách černého kontinentu, jako například v K eni či Tanzánii, se sice návštěvník bez terénního stroje neobejde, ale jen horko těžko si ho zde půjčí bez šoféra. A po pravdě řečeno: komu z běžných řidičů něco říkají takové pojmy jako je jízda s redukcí rychlosti, přepínání náhonu či startování motoru se zařazenou rychlostí a nevyšlápnutou spojkou? To vše přitom patří k základním dovednostem, aby řidič jízdu v obtížném terénu vůbec zvládnul. Navíc v zemích, jako jsou ty posledně zmiňované, není o problémy na silnicích nouze. Počínaje neuvěřitelně zdevastovanými vozovkami plnými výmolů a děr a lapky číhajícími v houští kolem cesty konče. Také s ukazateli směru jsou zde na štíru, takže bez člověka znalého zdejších poměrů se návštěvník tak jako tak neobejde. Půjčovny moc dobře vědí, proč zde tak drahou věc, jako je velké terénní auto, nesvěřovat do rukou nezkušených turistů. Sečte-li se vše, vyplynou z toho dvě skutečnosti: buď se v té či oné zemi bez off roadu jezdit nedá, a potom je na šoférování lepší zapomenout, případně se smířit s dodaným řidičem. Nebo je použití takového auta draze placený luxus - asi jako když člověk vytáhne na komára flintu. Jen málokoho totiž zřejmě nadchne, když se pohybuje po zcela všední silnici zvící české okresky expedičním vozem a za to vše platí až trojnásobek ceny auta normální kategorie.
Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis
Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...
Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy
Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček
Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...
Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln
Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Biologické zbraně, hadi a plyn. Ostrovy, které jsou plné podivností
Některé byste nejspíš ani vidět nechtěli, jiné zase vidět nesmíte. Další mizejí z atlasů, objevují...
Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce
Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...
Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis
Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...
Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu
Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...
Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy
Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...
Exkl. pronájem zrekonstrovaného bytu 1+kk 36m2+sklep, terasa 25 m2, cihla, OV, P 6 – Pod Marjánkou,
Pod Marjánkou, Praha 6 - Břevnov
15 000 Kč/měsíc