Poradna - kolo &cykloturistika

velikost textu:
vydáno 23.6.2003 12:00
Na vše o kolech se můžete ptát odborníků z časopisu VELO. Vaše dotazy zodpoví vždy jednou týdně.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 3. dubna 2004 do 13:00

OTÁZKA: Dobrý den,zajímalo by mě, jestli je možné vylepšit low-end model vidlice určité značky na na něco lepšího pouhou výměnou součástek. Konkrétně Marzocchi model EXR 03(pružina,elastomer) dovybavit tlumením olejem, případně nahradit pružiny vzduchem. Děkuji. pavel
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Tuším, že se jedná o model EXR Comp. K jeho upgradu přímo svádí fakt, že stejný model s označením Air pracuje právě se systémem vzduch/otevřená olejová lázeň. Vylepšení vidlice vámi naznačeným způsobem opravdu jde provést, ale má to ALE. A poměrně velké. Je to ekonomicky hodně nevýhodné. Zatímco rozdíl mezi modely Comp a Air je 2000 Kč, zde by investice byla větší a s možnými problémy. Tyto informace nejsou jen z mé hlavy, ujistil jsem se raději přímo u distributora této značky, firmy RAZZO. Možná by stálo zvážit to, zda by nebylo lepší než vylepšovat jetou vidlici (ač hodně málo, jen rok starou) tuto prodat a koupit novou. 15.1.2004 17:00
OTÁZKA: Dobrý den.Mám na Vás dotaz.Jsem cyklista amatér. Chtěl bych si koupit kvalitní kolo na víkendové ježdění na polních cestách i silnicích,které by mi vyhovovalo. Cenově okolo 12- 14 tis. Po jaké značce sáhnout?Výška 184cm, váha 93kg. Předem Vám velice děkuji. Aleš
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Raději bych Vám poradil při výběru mezi dvěma značkami, u kterých váháte, a to jen naznačením toho, co které kolo má a nemá nebo umí a neumí. Konečné rozhodnutí bych pak nechal na vás. Konkrétní tip na značku může zavánět upřednostňováním jedné před druhou a to bych nerad. Pokud vezmete můj tip jako dobře míněný, nezávislý a neovlivněný jinými zájmy, doporučil bych značku Author a konkrétně model Reflex, který spadá do Vámi zvolené cenové kategorie. Je slušně vybavený, čtyřiadvacetirychlostní sada Alivio již má slušnou životnost, funkčně je bezproblémová, vidlice odpovídá ceně. Pláště Ritchey SpeedMax jsou z nejlepších, které lze na krosové kolo obout pro svou univerzalitu, dvoustěnné ráfky jsou odolné. Pokud byste chtěl zvýšit pohodlí, popřemýšlejte o odpružené sedlovce (cca 1000 Kč investice). Co Vám však určitě doporučím je domluva s prodejcem na výměně elastomerů ve vidlici za tvrdší (pokud to bude možné), bylo by to vhodné vzhledem k Vaší váze. Nejste nijak přehnaně narostlý, to bych si nedovolil ani naznačit J, ale mám o 12 kg méně a i pode mnou byla vidlice hodně měkká. 15.1.2004 17:00
OTÁZKA: Preji dobry den, loni jsem si koupil panske kolo Merida 5800 a chtel bych se Vas zeptat na Vas nazor, co si o tomto kole myslite, a zda jsem udelal dobre. Predem Vam dekuji za odpoved. Jirka
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Myslím si, že hodně záleží, co od tohoto kola očekáváte a jak moc jezdíte. Jde přesně o tu hranici, kdy volíte kolo na opravdu občasné a kratší výlety anebo kolo na časté používání, od kterého čekáte, že Vám dlouho vydrží. Rámový základ je hodně solidní, vidlice patří spíše k tomu základnímu, co na kole lze mít. Myslím, že pokud nejste žádný šedesátikilový střízlík, bude i hodně měkká. Ale každopádně pro pohodlí rukou a zápěstí odvede svou práci tak, jak má. Pokud chcete na tomto modelu jezdit pravidelně a hodně, počítejte s tím, že Vás brzy nemine výměna některých komponentů (samozřejmě řetěz, kazeta, možná kliky atd.). Potom bych doporučoval sáhnout alespoň po komponentové sadě Shimano Alivio, která už je na slušné úrovni i z pohledu životnosti. 26.2.2004 16:34
OTÁZKA: Dobrý den, měl bych na Vás dva dotazy. Já i přítelkyně si chceme koupit krosová kola (převážně silnice, polní cesty, max. 1000 km ročně, relaxační jízda). 1) Rozhodujeme se mezi Author Classic SX (Integra SX) a Apache Teepee (Teepee L). Apache případně s dokoupenou odpruženou přední vidlicí. Jaké kolo byste doporučil? 2) Jakou velikost rámu zvolit? Já 190 cm 80 kg (pánský rám), přítelkyně 171 cm 65 kg (chtěla by dámský rám, ale není si jistá). Author a Apache mají rozdílné velikosti rámů. Jakou velikost (případně typ rámu pro přítelkyni) byste doporučil? Předem děkuji za odpověď. Petr
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Vzhledem k tomu, že krosová kola nevolíte pouze pro jízdu po asfaltu, ale i na polní cesty, doporučil bych spíše kolo s odpruženou vidlicí. Přeci jen udělá i v provedení se 40mm zdvihem (Author) pro pohodlí velkou službu. Pokud tedy zůstanete u rozhodování mezi těmito dvěma značkami, přiklonil bych se k Authoru, protože dokoupení a dovybavení nového kola odpruženou vidlicí znamená zbytečně větší investici, než když koupíte kolo hotové ze sériové produkce. Obě značky jsou velmi dobré, navíc zajímavé i z pohledu cena/vybavení. Takže vybírejte podle pocitu a podle toho, které kolo Vám bude designově bližší. Možná bych k první otázce zmínil ještě něco – 1000 km ročně není zase až tak málo, možná Vás ježdění s novými koly chytne o něco více. Zvážil bych proto, zda neposkočit o jednu modelovou řadu výše (Author Stratos), kde sice zůstává stejný rámový základ a vidlice, ale jsou za poměrně malý rozdíl použity kvalitnější komponenty. Pro Vás tedy záruka dlouhodobější spokojenosti. Co se týká velikosti, pak pro Vás bych viděl 20“ nebo 22“ (Author) nebo 21,5“ (Apache), pro přítelkyni 16“ (Author) nebo 16,5“ (Apache). Velikostí pro Vás si u Authora nejsem úplně jistý, přikláněl bych se k 22“ (pokud by šlo o MTB, pak ovšem k 20“), ale ještě spíše k tomu sednout si na kolo a dát na pocit. Pokud nemá přítelkyně zásadní námitky proti pánské stavbě rámu, pak bych ji raději nasměroval na pánské provedení – rám je sportovnější, tužší, je praktičtější, když je kolo potřeba přenést a podobně, klasická podoba dámské stavby se hodí spíše pro nákupy a podobné jízdy, je vhodná především pro případy, kdy cestujete v civilním oděvu anebo se Vám hůře nastupuje na kolo. 26.2.2004 16:34
OTÁZKA: Dobrý den, mám podobný dotaz jako uvedl Petr, chtěla bych porovnat kola Apache Teepee Lady(případně Hooha Lady) a Acstar Florida SX Lady, případně něco podobného od Authora. Jde mi především o poměr kvality, ceny a vhodné velikosti. Měřím 170 cm. Měsíčně najezdím asi 100 km. Které z těchto kol by bylo pro mě nejvýhodnější? Děkuji. Markéta
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Podobný dotaz a s ním i podobná odpověď pro Vás. Tedy i včetně velikostí a včetně pocitové volby mezi značkami Author a Apache. Myslím, že pokud už jste sama zmínila, že se rozhodujete mezi dvěma řadami modelů (Apache), nebude vypadat, že Vás chci donutit utratit více, když Vám doporučím raději sáhnout výše než níže. Přeci jen se kolo nekupuje na rok nebo dva a rozdíl jednoho dvou tisíc korun není v porovnání s dobou, kterou by Vám kolo mělo sloužit, nic extrémního. U Vás ale do hry zasahuje i Acstar, který má podle mého při výbavě shodné s uvedenými dvěma značkami jedno velké plus – odpružená sedlovka. Ve spojení s odpruženou vidlicí tedy maximum komfortu pro Vás. Pokud byste o jejím pořízení totiž přemýšlela dodatečně ke klasicky vybavenému kolu, pak Vás nemine investice cca 1000 Kč. 26.2.2004 16:35
OTÁZKA: Dobry den, Ktere kolo z techto dvou byste doporucili.Merim 182 cm, vazim 90 kg. AUTHOR ZENITH nebo AUTHOR AIRLINE Najedu tak 3000 km rocne. Je mezi nimi rozdil cca 4000 kc. Vyplati se priplatit? Jakou velikost ramu mam zvolit? Diky za odpoved. Petr Labus
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Myslím, že najezdíte docela dost kilometrů (skoro už to tady ode mne zní jako otřepaná fráze…). U těchto kol je jejich „výkonnostní“ skok větší – kvalitnější materiál rámu se sice při jízdě neodhalí, přinese jen nepatrné snížení váhy. Spíše bych Vám doporučil volbu dražšího provedení kvůli hodně kvalitní odpružené vidlici, značka Manitou patří k úzké špičce. Navíc je to dobré i vzhledem k Vaší hmotnosti – ne, že byste vážil nějak přes moc, ale krosové vidlice jsou obecně měkčí, takže se hodí i možnost dobré regulace jejich předpětí i kvalitní tlumení (pro Vás je lepší nastavit ji více na tuho). A vyšší cena s sebou samozřejmě nese i kvalitnější osazení – Shimano LX už lze chápat jako závodní sadu a u takových se počítá s vyšším zatížení, což se projeví na výborné životnosti. Takže pokud to nebudete brát jako nabádání k utracení větší částky, radil bych sáhnout na vyšší model. A velikost? Myslím, že pro Vás bude optimem 20“. Ovšem jak jsem psal výše, není to s určením velikosti takhle virtuálně nejjednodušší – hodně záleží na poměru délky nohou a trupu, který je u každého z nás nepatrně jiný. 26.2.2004 16:35
OTÁZKA: Dobrý den. Jsme s mužem již pokročilejší ročník, já měřím 163cm, vážím 60 kg, muž 178cm a cca 72kg. Rádi bychom si dopřáli nová kola na výlety do přírody, spojené s návštěvou památek. Předpokládáme krosová. Ročně najezdíme asi 1 000 km.(Dosud na starých Favoritech :-)) Přátelé, se kterými jezdíme už s námi nechtějí mít nic společného, protože jim nestačíme. Prosím o radu, abychom jako laici nekoupili nevhodná kola. Děkuji Alena
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Myslím, že po přesednutí na nová kola s vámi budou mít přátelé co dělat, aby se vás udrželi J. Ale hlavně uděláte hodně i pro své bezpečí. Přeci jen vývoj udělal od Favoritů obrovský skok – brzdy, komfort ovládání atd. Asi bych se u doporučení k výběru kol opakoval, tak Vás spíše odporučím na výše uvedené odpovědi pro Markétu a Petra. A to jak z pohledu značek (Author – je současně i nejdostupnější, Acstar a Apache). Myslím, že i cenová hladina, která těmto kolům odpovídá, bude tak akorát (tuším mezi 9-12500 Kč). Tato kola již něco vydrží, nejsou extrémně těžká a jejich vybavení odpovídá Vašemu plánovanému ježdění. Pokud bych tedy chtěl mít opravdu stoprocentní záruku Vaší spokojenosti, doporučil bych modely s výbavou Alivio. Protože má každá značka trochu jiné číslování, pak bych u Authora doporučil pro Vás nejmenší provedení (16,5“), pro muže pak přesně o velikost větší – 18“. 26.2.2004 16:37
OTÁZKA: Dobrý den. Jsme s mužem již pokročilejší ročník, já měřím 163cm, vážím 60 kg, muž 178cm a cca 72kg. Rádi bychom si dopřáli nová kola na výlety do přírody, spojené s návštěvou památek. Předpokládáme krosová. Ročně najezdíme asi 1 000 km.(Dosud na starých Favoritech :-)) Přátelé, se kterými jezdíme už s námi nechtějí mít nic společného, protože jim nestačíme. Prosím o radu, abychom jako laici nekoupili nevhodná kola. Děkuji Alena
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Myslím, že po přesednutí na nová kola s vámi budou mít přátelé co dělat, aby se vás udrželi J. Ale hlavně uděláte hodně i pro své bezpečí. Přeci jen vývoj udělal od Favoritů obrovský skok – brzdy, komfort ovládání atd. Asi bych se u doporučení k výběru kol opakoval, tak Vás spíše odporučím na výše uvedené odpovědi pro Markétu a Petra. A to jak z pohledu značek (Author – je současně i nejdostupnější, Acstar a Apache). Myslím, že i cenová hladina, která těmto kolům odpovídá, bude tak akorát (tuším mezi 9-12500 Kč). Tato kola již něco vydrží, nejsou extrémně těžká a jejich vybavení odpovídá Vašemu plánovanému ježdění. Pokud bych tedy chtěl mít opravdu stoprocentní záruku Vaší spokojenosti, doporučil bych modely s výbavou Alivio. Protože má každá značka trochu jiné číslování, pak bych u Authora doporučil pro Vás nejmenší provedení (16,5“), pro muže pak přesně o velikost větší – 18“. 26.2.2004 16:38
OTÁZKA: Dobrý den, současný způsob změny převodů pomocí více talířů a stromečku sice dává např. 24 kombinací, ale dost z těchto kombinací dává jen málo odlišný převod, takže jsou prakticky zbytečné. Nevíte, zda existuje nějaký jiný systém změny převodu, který by při nejméně pěti stupních realizoval stálý poměr sousedních stupňů např. 1:1,3 ? V minulosti byl takový systém použit u značky Folder, sice dobrý, ale bohužel pouze třístupňový. Díky. Jan
ODPOVĚĎ: Máte pravdu, to samé platí i u 27 převodů, mnohé se potkávají. Ovšem z jednoho pohledu má počet převodů na kazetě přeci jen význam - jsou krajní převody, které se nepoužívají (lépe řečeno, není doporučeno je používat pro velké křížení řetězu), tedy například velký převodník a horní dva pastorky a podobně. Více pastorků na kazetě tedy dává více možností převodů. V minulosti se objevilo řazení Synchro Shift firmy EGS, kdy řadila pouze jedna otočná rukojeť na pravé straně řídítek, a to současně na převodnících i na kazetě. Stačilo tedy pouze řadit a nebylo potřeba přemýšlet o zařazeném převodu. Systém pracoval s klasickými měniči a s 3x8 rychlostmi, přesto měl pouze 12 rychlostí. To přesně demonstrovalo využitelnost převodů při uváděných 24 rychlostech. Existují některé varianty, jak řadit jinak. Hodně daleko je v tomto směru Shimano, které nabízí tří, čtyř, sedmi a osmirychlostní náboje s vnitřním řazením – na náboji je pouze jeden pastorek, stejně tak kliky nesou pouze jeden převodník. Je tak zabráněno jakémukoliv křížení řetězu, jeho životnost je díky tomu o mnoho větší (nemusí se křížit ani při řazení), eliminována na minimum je možnost jeho spadnutí. Náboje jsou nabízeny s volnoběžkou i s protišlapací brzdou. U sedmirychlostní verze už lze hovořit o plnohodnotné nabídce převodů pro běžné ježdění. Dalším produktem z továren Shimano je tzv. Auto-D řazení v náboji – snímač v drátech přesně kontroluje rychlost a v závislosti na ní automaticky řadí. Vy tedy můžete jen a jen šlapat, o nic víc není třeba se starat. Zatímco u tohoto provedení se dá předpokládat použití na běžná „nákupní“ kola (tři rychlosti), kde možná bude překážkou vyšší cena, u vícerychlostních nábojů je s podivem, že se dosud více nerozšířily. Stačí si uvědomit, že pořizovací cena vypadá o mnoho vyšší, ovšem když si člověk nasčítá, kolik ho stojí přehazovačka, přesmykač a další segmenty pohonu, vyjde to nastejno (podobně i hmotnost), provozní náklady jsou pak nižší. Výrazně se do vícerychlostních nábojů obula také firma Rohloff, jejíž produkty jsou už i čtrnáctirychlostní. Doufám, že jsem dobře pochopil Váš dotaz, protože se přiznávám, neznám ani značku Folder, ani jsem nešel do podrobností poměrů jednotlivých převodů. Mohu Vám proto doporučit navštívit buď stránky www.shimano.com nebo www.rohloff.de pro více technických podrobností. Sám mohu pomoci s jízdními poznatky. 26.2.2004 16:38
OTÁZKA: Měřím 176 a vážím zhruba 85. Uvažuji o koupi Authora versus. Většinou doporučujete rám o velikosti 17-18". Předtím jsem měl Kinetika 19" a velmi mi vyhovoval. Je mezi ním a Versusem nějaký rozdíl a pokud zvolím rám větší než odpovídá mé postavě co bych měl pociťovat za nevýhodu? mojmír
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Nejprve asi k rozdílům mezi koly – větší tkví především v rámu, který je u Versusu postaven ze zeslabovaných trubek. To znamená spolu s kvalitnějšími komponenty především citelnou váhovou úsporu (i přes přítomnost kotoučových brzd u Versusu takřka kilogram). Lehké kolo znamená úsporu energie, navíc se i lépe ovládá atd. atd. Mimo to je kvalitnější rám tužší. Nespornou výhodou je mnohem kvalitnější vidlice, u které už přeci jen oceníte přínos slůvka tlumení. Také její chod je daleko hladší a čistší. No a do třetice mimo vyšší kvalitu všech ostatních komponentů kotoučové brzdy. Sice jsou mechanické, ovšem Hayes patří ještě se značkou Avid k tomu nejlepšímu, co lze mezi mechanickými brzdami najít. Výhody kotoučovek jsou jasně dané – velká životnost nejen jich, ale i ráfků, vysoká a stejná účinnost i při změně podmínek (bláto, sníh, voda). Když to sečtete, je Versus o hodně dál v porovnání s Kinetikem. Nehledě k tomu, že vlastně všechny komponenty jsou posunuty o jednu kvalitativní řadu výše. Ke druhé otázce. Jak už jsem psal v jiné odpovědi, jedna věc jsou tabulkové velikosti, druhá doporučení a třetí pak konkrétní tělesné proporce konkrétního cyklisty plus jeho zvyklosti v oblasti posedu (přesně, jak píšete, že Vám velikost 19“ vyhovovala). Volba příliš velkého kola vzhledem k postavě má především nevýhodu v ovladatelnosti v technicky náročnějších úsecích. Což je u horského kola podstatná nevýhoda. Proto se třeba u MTB kloním k menším velikostem (a nejsou to jen mé osobní zkušenosti), u krosů naopak spíše k tabulkovým mírám (krosová kola mají navíc specifickou geometrii se spíše vzpřímeným posedem). Velký rám ale znamená i méně vytaženou sedlovku, která pak má méně prostoru pro práci – propružením je schopna významně zvýšit komfort. Také těžiště jezdce není na příliš velkém kole optimálně rozloženo. Ale pokud Vám větší velikost opravdu vyhovuje a ve výše zmíněném jste nenašel nic, co by pro Vás bylo překážkou, je to jen na Vás. 26.2.2004 16:39
OTÁZKA: Dobrý den, jaký je Váš názor na kolo Leaderfox - Šumava v porovnání s jinými modely ve stejné cenové kategorii? Děkuji za odpověď. Alena
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Pokud se Vám toto kolo líbí, pak si myslím, že není moc co řešit. Leader Fox Šumava nabízí kvalitní výbavu (Shimano Alivio) za hodně příjemný peníz. Čímž jsem vlastně odpověděl i na druhou část otázky – mezi cenově srovnatelnými patří mezi opravdu výhodné koupě. Jen bych tu rád ještě ke krosovým kolům zmínil jednu věc – zrovna nedávno jsme testovali 7 krosových kol srovnatelné cenové hladiny. A musím říci, že se tyto modely různých značek více než jindy podobají svou geometrií i vybavením. Proto se ani u odpovědí nepouštím do větších detailů. Zdá se, že výrobci se ve většině drží osvědčené geometrie pro krosová kola a na zákazníka už nechávají jen to, zda se mu to které kolo líbí a zda dokáží dosáhnout ceny, která je pro něj zajímavá. A Leader Fox patří mezi ty, kterým se to povedlo. Stejně tak ale i zmíněné značky Author, Merida, Apache či Acstar. A mnohé další. 26.2.2004 16:39
OTÁZKA: Ahoj,chtel bych se zeptat,zdali v CR existji ciste siinicni cyklostezky,tedy trasy vylucne sjizdne na silnickach a dale,kluci z Vela to urcite budou vedet,na nejakou termonovku silnicnich zavodu,jsem ryze amater,tak 3000/rok,ale rad bych si zkusil zavodik v pelotonu,diky a vsem bajkerum zdar Michal V.
ODPOVĚĎ: Ahoj. Začnu tou termínovkou, kde asi poradím lépe. Do březnového čísla chystáme jako každý rok kalendář akcí pro aktuální sezonu. Je hodně obsáhlý, zahrnuje vybrané cyklomaratony a hobby závody. Najdete tu mimo jiné silniční i MTB Velo sérii (6 a 12 závodů) a další bikové i silniční seriály i jednotlivé závody. Na www.iVelo.cz bude tento kalendář zveřejněn také, včetně zvýraznění aktuálního závodu pro nejbližší období. Pokud byste mířil výš, pak na stránkách Českého svazu cyklistiky můžete najít seznam pohárových závodů a kompletně závodů zastřešených ČSC. Se silničními stezkami bohužel moc neporadím, nevím o žádných vyjma klasických "žlutých" cyklotras, které jsou po celé republice, ale bohužel kombinují jak silnici, tak lehký terén. Doporučit tak můžu snad jen Greenway Praha – Wien, zelenou mezinárodní cyklostezku, kterou jsme právě na silničních kolech absolvovali a kterou můžu jen a jen doporučit. Narazili jsme na dva tři terénní úseky, ale ani pro silniční kolo nebyly problémem. Možná bych doporučil navštívit nějakou internetovou konferenci (www.iVelo.cz, www.pandora.cz), kde diskutují cyklisté a zeptat se na tipy. 24.3.2004 15:01

Nádraží Praha Vršovice