Poradna - kolo &cykloturistika

velikost textu:
vydáno 23.6.2003 12:00
Na vše o kolech se můžete ptát odborníků z časopisu VELO. Vaše dotazy zodpoví vždy jednou týdně.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 3. dubna 2004 do 13:00

OTÁZKA: Dobry den,vybiram kolo a chtel jsem se zeptat zda-li mate zkusenost se znackou Ravo.Vybral jsem si MTB model okolo 21tisic(Sago),ale nevim zda-li nevybrat v teto cenove relaci spise kolo u Meridy ci Authora.Diky za odpoved Petr
ODPOVĚĎ: Dobrý den. U Vaší volby bych zůstal, s Ravem máme dobré zkušenosti. Je to mladá česká značka a podobně jako Author nebo Merida patří do skupiny cenově zajímavých koupí, poměr cena/vybavení/kvalita je zde výborný. Dokonce bych řekl, že Ravo je z tohoto pohledu nejsilnější. Také jízdní vlastnosti jsou dobré, takže pokud se Vám líbí, není co řešit. 7.8.2003 14:53
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl abych se zeptat na značku kol MERIDA. Jsem úplný začátečník, můžete mi poradit, jestli je tato značka kvalitní? předem děkuji za opověď. Renata
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Pokud jste si vyhlédla kolo této značky, určitě jste neudělala špatně. Merida nabízí kvalitní kola, povedená navrch i designově. Navíc pro Vás mohou být potěšující i další fakta – z pohledu poměru ceny a vybavení patří Merida k nejlepším z investic do kola, pokud vedle sebe postavíte dvě kola za stejné peníze, můžete si být jista, že bude Merida vždy patřit k těm nejkvalitněji vybaveným kolům. A dále – v testech většinou patří i k nejlehčím (opět ve srovnatelné cenové hladině v porovnání s jinými značkami), což je další plus. A do třetice – kola této značky mají kratší posed, což bude pro Vás jako pro ženu také výhodou. Takže není proč váhat. 20.8.2003 20:58
OTÁZKA: Dobrý den, mám vybrané typy kol a potřebovala bych poradit. 1) Momentálně váhám mezi Trek 7300 FX, Gary Fisher Nirvana a KHS Town and Country DLX. Myslím, že jsou to dobré značky a jejich prodejci je samozřejmě vychvalují. Tak bych se ráda zeptala nestranného odborníka, jaký je rozdíl v kvalitě a zda se těmto typům může rovnat třeba i něco od jiné značky. 2) tušíte něco o kvalitě pod značkou "Rockmachine" - tedy co se crossových kol týče. DÍKY! Katka
ODPOVĚĎ: Dobrý den. K výběru značek opět, jako výše, netřeba slov. Geometrie rámů je u všech tří dokonalá, při volbě každého z nich Vás čekají výborné jízdní vlastnosti. V tomto případě vychvalují prodejci poprávu a já se k nim jen přidám. Všechny tři modely jsou vybaveny kvalitní odpruženou vidlicí, ale i sedlovkou, takže i komfort jízdy bude výborný. U KHS možná až příliš, je vybaveno i měkkým sedlem s pružinami. KHS je také ze všech nejlevnější, tomu odpovídá i o řadu nižší komponentová výbava (ovšem se špičkovou vidlicí). Proto vezměte v úvahu, jak moc kilometrů najezdíte – pokud jezdíte často a více kilometrů, doporučil bych spíše jednoho z dalších dvou adeptů, nebo připlatit za vyšší model KHS. Váš výběr bych tedy jinak nechal spíše na osobním pocitu z kola, bylo by dobré se na každém aspoň kousek svézt a zjistit, jak Vám padne do ruky. V žádném případě však své peníze neinvestujete špatně. Rock Machine patří do trochu jiného ranku kol, která jsou proti třem uvedeným silnější z pohledu poměru cena/výbava. Z pohledu kvality se také nedá nic vyčítat – poslední zkušenost s krosovým modelem této značky sice mám z testu z minulého roku, ovšem vyjma designu se nic nezměnilo. 20.8.2003 20:58
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jaký máte názor na značku KHS. V životě jsem o ní neslyšel, ale líbí se mi modely Town and Country. Jsou to kvalitní kola? Děkuji za odpověď. Radek
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Něco málo je naznačeno výše. KHS rozhodně patří k několika málo značkám (z celkového pohledu), která kola nejen staví a prodávají, ale věnují se také vývoji – ať z pohledu geometrií, tak i technologií a používaných materiálů. O kvalitě těchto kol tedy nelze říci nic jiného než výborná. Co se týká konkrétního modelu, kvalitní rám doplňuje špičková vidlice (RockShox GPS Metro patří k úzké špičce v odpružení krosových kol). Výbava odpovídá ceně tohoto modelu – je dostatečná pro běžné použití, pokud jezdíte často a větší porce kilometrů, možná bych Vám poradil investovat o něco víc. 20.8.2003 20:59
OTÁZKA: Dobrý den, potřebovala bych poradit s nákupem cyklistické helmy, byly mi doporučeny značky Giro a Bell, ale bohužel v této oblasti se moc nevyznám. Děkuji I. Šmídová Iva Smidova
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Obě jmenované značky patří k těm, které v oboru udávají směr, jejich koupě tedy bude dobrou investicí. Je dobré, že obě nabízejí i dámské modely, které jsou přizpůsobeny anatomickým specifikům ženského těla a také vyvedeny v čistě ženském líbivém designu. Navíc jde o lehké a dobře technologicky provedené přilby (upřesním níže). Má to ale háček – každý jsme jiný a i dvě stejné hlavy nenajdete stejné. Proto bych při výběru přilby radil hlavně důkladně vyzkoušet. Nedat jen na radu nebo jen na letmé nasazení přilby na hlavu v obchodě. Přeci jen ji budete mít na hlavě delší čas při jízdě, takže i sebemenší náznak toho, že tlačí, nebo nesedí, se po hodině může změnit ve větší nepříjemnost. Je dobré si na vyzkoušení přilby nechat čas - nastavit si v obchodě řemínky a upínací mechanizmus podle Vašich potřeb a nasadit na hlavu. Rozhodně při výběru přilby požadujte, aby byla vyrobena technologií in-mold (pevné spojení skořepiny a skeletu), která zvyšuje odolnost přilby proti nárazu a tedy zvyšuje i Vaši bezpečnost. Dobré je dbát i na nízkou hmotnost a dostatečné odvětrání, což je u obou zmíněných značek samozřejmým standardem. Pokud Vám jedna z přileb Bell nebo Giro bude sedět, gratuluji k dobré volbě! A současně přeju, abyste nikdy nemusela kvalitu konstrukce přilby poznat v praxi. 20.8.2003 20:59
OTÁZKA: Dobrý den, mám dotaz ohledně brzd u MTB kola - jedná se o "V" brzdy, ráfky jsou hliníkové, botky označené "for alloy and steel". Zlobí mě zadírání hliníkových pilin - brzdy pak nepracují dobře a zvuk je také hrozný. Když brzdy očistím, stačí menší vyjížďka a problém se zase objeví. Dále mám problém s představcem - ozývá se hliníkový skřípot, ačkoliv je všechno dotažené, stejný probém mám i se sedlem - vrže. Díky za odpověď Levhart
ODPOVĚĎ: Dobrý den. První dotaz míří na brzdové špalky. Jak jste správně uvedl, vyrábí se jich více typů, některé patří na hliníkové ráfky, jiné na ocelové, jiné na karbonové. Píšete, že máte hliníkové ráfky, ovšem špalky určené pro hliník a ocel. Proto bych doporučil jejich výměnu za špalky určené pouze pro hliník. Stávající směs je na hliník příliš tvrdá, z čehož pramení Vámi uvedené problémy. O kvalitu ráfku až tak nejde, protože když nasadíte i na zcela obyčejný ráfek kvalitní špalek, bude vše jak má být. Každý materiál ráfku vyžaduje odpovídající směs špalíku, kombinace více směsí bude vždy kompromisem. Ve Vašem případě značně znepříjemňujícím ježdění. Ale i u špalků určených pro hliník můžete sáhnout vedle, například značka Shimano nabízí hodně tvrdé špalky. Mohl bych doporučit jistotu v podobě špalků Kool Stop, ale je to větší investice, cca 500 Kč za dva páry. A navíc – mnohdy i bezejmenné špalky za 50 Kč nejsou špatné. K představci a sedlu – vrzání bude jistě zapříčiněno nečistotami na styčných plochách (ještě dříve ale zkuste, zda nejsou povoleny některé šrouby, protože i to může být příčinou). Proto první rada zní jasně – odmontujte sedlo ze sedlovky a styčné plochy vyčistěte, stejně tak vytáhněte sedlovku z rámu, respektive sundejte představec z vidlice a suchým hadrem vše očistěte. Pak pozor – zatímco pod představec je dobré nanést před zpětnou montáží tenkou vrstvu vazelíny, zámek sedlovky, do něhož se připevňuje sedlo, se nemaže! Namazat naopak bude dobré i sedlovku, tedy část, která je ukryta v rámu (nemaže se pouze karbonová). Pak už stačí všechno jen vrátit zpět a dotáhnout. Pokud by se vrzání představce ozývalo dále, čeká Vás ještě očista styčné plochy mezi představcem a řídítky – pozor, opět se nemaže. 20.8.2003 20:59
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych pořídil nové mtb, na kterém bych se chtěl věnovat na amatérské úrovni mtb marathónům. Vybírám mezi Author Vision, Author Instinct, Merida Magnesium Comp nebo případně objednávkou Kellys Mobster Pro Race 04. Doporučil byste mi Vašeho favorita z výše zmíněných popřípadě nějaký zcela jiný stroj v ceně 30 - 35 tisíc? Také by mě zajímalo, jakou výšku rámu byste doporučil na moji, řekl bych, konfekční postavu - 178 cm výška, 84 cm krok. Jirka R.
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Odpověď je v tomto případě asi jednoduchá. Všechny tři značky mají dobré geometrie, které mají blízko ke sportu. Zatímco Author a Kellys mají klidnější vedení směru a nataženější posed, Merida je naopak kratší a živější kolo. Tady záleží na tom, co od kola očekáváte. Ovšem nabídka Kellys Mobster Pro Race 04 je jasnou volbou z pohledu výhodnosti investice. V jeho případě jde o jednorázovou speciální nabídku za neskutečně nízkou cenu, se kterou se ani v průběhu příští sezony rozhodně nesetkáte – za 30.000 Kč získáte kolo vybavené kompletní sadou Shimano XT (včetně nového systému řazení brzdovými pákami Dual Control) a kvalitní vidlicí Manitou Skareb s možností uzavření pružení, a postavené na rámu ze špičkových trubek firmy Kinesis. A k tomu týmové oblečení. Jediné, co musíte udělat, je čestné prohlášení, že na kole objedete příští rok aspoň tři závody. Co bych asi doporučil zvážit, je zmiňované řazení Dual Control. Řadí se brzdovými pákami – zmáčknutím páky k řídítkům klasicky zabrzdíte, zatlačením na páku nahoru nebo dolů dochází k řazení. Je to hodně o subjektivním pocitu, ovšem při testování nevítalo nový systém mnoho odborníků z řad nezávislých novinářů s nadšením. Na silnici je skvělý, v terénu diskutabilní. Ovšem, jak říkám, je to především o osobním názoru. Co se týče velikosti rámu, pak jedině 17,5", maximálně 18". Možná by Vás některé tabulky zařadily na pomezí mezi velikosti 17 a 19" (resp. 19,5"), ovšem pokud jste na takovéto hraně, je lepší volit menší rám. Kolo je pak ovladatelnější. 9.9.2003 15:27
OTÁZKA: Dne 7.8.2003 jste odpovídal Pavlovi ohledně spodního prádla pod cyklokalhoty. K tomu bych jen dodal, že pokud nechce jezdit "naostro" ať vyzkouší prádlo z nabídky Jitexu Písek "Body Comfort". Má stejné vlastnosti jako Moira a je o hodně levnější. Mám s ním jen ty nejlepší zkušenosti. Jinak díky za zajímavé postřehy. Vlada
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Já děkuju Vám za doplnění! Je pravda, že když už něco pod kraťasy, pak jedině funkční prádlo. Jedním z prvních na našem trhu a také svého času nejrozšířenějším a nejinzerovanějším byla právě Moira, proto teď funkčnímu prádlu nikdo neřekne jinak než "moira". Prádlo Body Comfort je dobré přesně tak, jak píšete. Stejně tak bych zmínil i značky Bee Wear nebo Sensor. S ježděním "na ostro" mají problém často problém především ženy, takže je příjemné vědět, že všichni zmínění výrobci (ale i mnozí další) na ně také myslí a nabízejí sety kalhotek a podprsenek vyrobených ve sportovním střihu a z funkční tkaniny. Díky. 9.9.2003 15:29
OTÁZKA: Dobrý den, mám ještě jednu prosbu o radu. Jak dopadne porovnání nábojů Shimano Deore, popř LX s náboji SRAM (cenově srovnatelnými s výše zmíněným Shimanem), a to pokud se týče kvality jízdy a životnosti? A kolik asi tak vydrží km při správné údržbě? Děkuji Pavel
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Porovnání nábojů Shimano a Sram ve stejné kvalitativní úrovni a ceně dopadne nerozhodně. Může to znít jako klišé, ale obě značky vyrábějí kvalitní náboje i další komponenty. Takže pokud se rozhodnete utratit konkrétní částku, bude investice v obou případech dobrá, jde jen o váš výběr, rozhodnout může klidně design. Jen pokud mohu doporučit, zvažujete – li Shimano Deore nebo Deore LX, raději trochu připlaťte za Deore LX. Tyto náboje jsou lépe utěsněny, takže na tom budou lépe se životností. Kolik přesně kilometrů náboje vydrží, Vám neřeknu. Jak píšete, záleží na správné údržbě. Ale třeba pro náboje LX není problém i 4-5 a více sezón v závodním nasazení, v běžném provozu (cca do 5000 km najetých za rok) to může být mnohem víc. Jde jen o to, jak se o kolo staráte. Třeba po každé delší jízdě v dešti je dobré náboje rozebrat, vyčistit ložiska a aplikovat novou vazelínu. 9.9.2003 15:30
OTÁZKA: Na mém kole mám 7st. kazet. pastorek.Při výmněně řetězu vždy přeskakuje vlivem opotřebení.Už jsem i koupil lepší řetěz IG a kalibr.Ten ještě nepropadl /po 2000/,dal jsem nový řetěz a opět přeskakuje nejmenši kolečko /11z/.Kolo je celé vybaveno ALTUSEM.Najedu do 3000 km/rok.Co mi poradíte?Dají se koupit jednotlivé kolečka a vyplatí se to cenově? Jiří M.
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Váš problém je zřejmý – kazeta je opotřebená a je nutná její výměna. Pokud nasadíte nový řetěz, nebo měříte lehce jetý řetěz, kalibr samozřejmě nepropadne, ale řetěz bude vždy při záběru přeskakovat po opotřebených zubech. Sice se po nějaké době přizpůsobí, ale to znamená, že se vytahá rychleji a podstatně snížíte jeho životnost. A co víc – riskujete opotřebení zubů na převodnících klik a to už je dražší záležitost. Pokud kazeta ještě nebyla měněna, přišel její čas. Sice píšete, že přeskakuje jen nejmenší pastorek, ale zanedlouho to čeká i ostatní. Měnit po jednom se nevyplatí z několika důvodů – je to dražší, shánění bude o dost náročnější a hlavně – vyměníte pastorek, který už přeskakuje, ale nový řetěz bude běhat po pastorkách, které už jsou hodně ojeté a tím budete snižovat jeho životnost. 9.9.2003 15:31
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, co soudíte o kolu "Rock Machine Crossride 175"? Koupil jsem asi před 2 lety se slevou v ceně těsně pod 8000 kč. V jarním a letním období podnikám občasné jednodenní výlety v délce až 100-130 km většinou po silnicích. Myslíte, že by se mi pro tyto výlety vyplatilo kolo jiné značky a vyšší cenové kategorie např. 12000-15000 kč? Ivan
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Zmíněný typ kola je na svou kategorii dobrý. Před dvěma lety byla cena kol výrazně vyšší, letos a také příští rok je znát velký cenový propad zhruba o 20-25% (obecně kolo, které před dvěma roky stálo 50.000 Kč, koupíte nyní za méně než 40.000 Kč). Jezdíte poměrně dost, ač občasně, myslím, že investice do lepšího kola by nebyla od věci. Vámi naznačená cenová kategorie by přitom byla odpovídající, spíš blíže 15.000 Kč. Pokud jste si na Rock Machine zvykl a vyhovuje Vám, není proč od značky utíkat, pouze zvolit vyšší model. Kvalitní krosová kola dělá mnoho značek, pokud byste chtěl značku změnit, jde o to, co od kola čekáte – kolo spíše sportovní, kratší nebo delší posed a podobně. 9.9.2003 15:31
OTÁZKA: Dobrý den, koupil jsem si poměrně drahé nové kolo (MTB), a rád bych, aby mi dlouho vydrželo. Můžete mi, prosím, poradit jak kolo udržovat? Tedy především které součásti, jak často a čím. Dále bych uvítal radu jak rozpoznat to, že život součástky je u konce ( například u řetězu, převodníků, pastorků ). Děkuji Pavel
ODPOVĚĎ: Dobrý den a díky za otázku. Pravidelná údržba kola nezabere moc času a přitom výrazně prodlouží životnost. V základu platí, že vše by mělo být čisté a u mnohých komponentů namazané. Kolo se nemusíte bát mýt vodou a saponátem, jen pozor na tlak vody, který by při oplachování neměl mířit na ložiska. Základní tipy, na co se nejvíce zaměřit a o co se pravidelně starat, jsou následující – odpružená vidlice, řetěz, převodníky a pastorky. U odpružené vidlice stačí pravidelně otírat vnitřní kluzáky a těsnění, v němž se pohybují. Stačí suchým hadříkem setřít prach a další nečistoty a pak namazat mazadlem doporučeným v návodu – nejčastěji teflonový olej. Ten stačí nanést, nechat jej nějakou dobu, aby se mohl vytvořit kluzný film a zbytek pak lehce otřít. Interval údržby záleží na tom, v jakých podmínkách se pohybujete – v mokru a blátě častěji, nejlépe po každé podobné jízdě, v suchu stačí čas od času setřít prach a mazat cca jednou měsíčně. Po záběhu je dobré vidlici nechat zkontrolovat v servisu, opět podle návodu cca po 20 hodinách provozu. Pak už je interval delší, v dobrých klimatických podmínkách jednou za sezonu, v blátě a vodě 2-3 krát. Pokud máte vzduchovou vidlici, je nutné aspoň jednou za měsíc zkontrolovat tlak ve vzduchové patroně. Nejčastěji opomíjeným komponentem je při údržbě řetěz, přitom právě u něj lze pravidelnou očistou znásobit životnost nejen jeho, ale i převodníků a pastorků. Řetěz by měl být čistý, bez šmíru, a namazaný. Můžete jej důkladně utírat hadrem, nebo umýt v naftě, nebo použít speciální pračky řetězu. Po umytí a osušení musí následovat dobré namazání. Metlou na životnost jsou oleje na šicí stroje a podobná zvěrstva. Nejlepší je koupit speciální olej na řetězy. Pokud mohu doporučit, pak třeba český, levný a dobrý Chain Star, nebo Pedros, teflonové oleje ve spreji a podobně. Silikonový olej je vhodný spíš pro údržbu koženého sedla a podobně, na řetězu moc dlouho nevydrží. Oleje jsou často nabízeny jak v provedení pro sucho, tak pro náročnější podmínky. Vyžadují sice nepatrně složitější aplikaci (nanést, nechat zaschnout a vytvořit kluzný film, pak otřít zbytky), ale odvděčí se tím, že se na ně nelepí nečistoty, které pak vytvoří "brusnou" pastu ničící řetěz i ozubený pohon. Ze zubů převodníků a pastorků pak je dobré čas od času nečistoty také odstranit. V čistotě je dobré udržovat i boky ráfků a povrch špalíků. Údržba kotoučových brzd je také třeba, ale minimální. Čas od času je dobré promazat čepy přehazovačky a přesmykače, stejně tak i lanka uvnitř bovdenů. Mohl bych se rozepsat u každého komponentu, ale to by bylo spíš na rozsáhlý článek. O základní údržbě je to asi vše, případně se mě zeptejte na to, co by Vás ještě konkrétně zajímalo. Na konec bych tu trochu připomněl náš časopis, kdy v každém vydání (zpětně už asi 20 dílů) vychází seriál Domácí dílna, každý díl se věnuje podrobným radám, jak na který komponent. A jak zjistit, že to či ono dosloužilo? U řetězu je to snadné, stačí koupit speciální kalibrovanou měrku a čas od času překontrolovat. Až budete mít ojeté převodníky nebo pastorky, poznáte to po nasazení nového řetězu, který na nich při záběru bude "střílet". U brzdových špalků najdete rysku značící konec, konec ráfku se pozná podle toho, že brzdná plocha je oblá – je probržděná dovnitř. Pokud máte pláště se vzorkem, neměly by nikdy být ojeté až na hladký běhoun mezi výstupky. Je toho hodně, pokud jsem něco zapomněl, co by Vás zajímalo, ptejte se. 9.9.2003 15:33
OTÁZKA: Dobrý den, poctivě jsem si přečetl celou cykloporadnu a dost často se někdo ptá, jaké kolo koupit. Rád bych také poradil, ale co nekupovat. Velké zklamání pro mne byla koupě kola Schwinn Moab II v roce 1990. Od začátku jsou problémy se zapouzdřeným hlavovým složením (stále dochází k tuhnutí řízení za jízdy) a loni během léta začal praskat výplet na zadním kole. Letos se praskání ještě zvýšilo, takže nezbylo nic, než nový výplet. Špice byly jen 1,8 mm černé (dražší), takže už jsme dal 2 mm a kvalitnější. Mám ještě kolo Author Mystick Shock starý 6 roků, který je naprosto bez problémů. Už jsem vyškolený a zahraniční kolo nechci. Připlatil jsem si, abych neměl starosti a opak je pravdou. Petr22
ODPOVĚĎ: Dobrý den, díky za Váš názor. Jen si s ním dovolím nesouhlasit, tedy aspoň z velké většiny. Ale ještě něco málo předem. Jak píšete, dotazy na radu s výběrem kola byly zvláště jeden čas dost časté. Chtěl bych k tomu říci jen jedno – asi nikdy tu ode mne nezazní rada na konkrétní značku a model kola, že tohle je to nejlepší. Jak jsem se už možná zmínil, je spousta dobrých kol a jde jen o to, co vše od kola očekáváte – od životnosti po jízdní vlastnosti. Pak jsem schopen aspoň přiblížit, co od kterého kola můžete čekat. Díky za naťuknutí. Asi první a nejvýraznější oponentura k Vašemu názoru by byla následující – píšete, že jste kolo koupil už před 13 lety a loni Vám začal praskat výplet. To však není záležitostí špatného kola, ale tím, že vše má svou životnost a už to, že výplet tak dlouho vydržel, je známkou jeho kvality. Totéž může za stejnou porci let přijít i u Authora, vždyť Váš Mystic je o polovinu let mladší než Schwinn. Problém s hlavovým složením už je jiné kafe, ovšem – něco podobného se může objevit u každého jiného kola. Pokud problém trvá od začátku, je dobré uplatnit reklamaci. Mezi velkým počtem kol nebo čehokoliv se vždy najde něco, co se nepovedlo. A může to být jeden kus z tisíců dalších. A může se to týkat jakékoliv součástky na kole nebo v jiném oboru. V dobách, kdy jste kolo kupoval, platilo daleko znatelněji, že za „značku“ se platilo. Schwinn patří ke značkám, které mají v cyklistickém businessu zvučné jméno. Nyní už je stav jiný – politikou dovozců či jen dobrou prodejností se podařilo ceny „značkových“ kol hodně přiblížit nebo dokonce dostat na roveň kolům tuzemským. Proto bych neřešil otázku zahraniční a domácí kolo. Ve Vašem případě bylo vynesení ortelu o to snazší, že Author nabízí také velice kvalitní kola. Ale ani zde není pojem reklamace neznámý, věřte nebo ne. Spíše jde o samotný výběr, podle čeho kolo vybíráte a co od něj očekáváte. Všichni výrobci se snaží dostat cenu kola co nejníže a ve většině případů i jeho váhu. Proto se různě mixují dohromady komponenty z různých kvalitativních úrovní. A ve většině případů již dnes platí, že je to pro zákazníka velmi užitečné – některé komponenty stačí v nižší hladině, jiné, namáhanější, je dobré volit kvalitnější. Každopádně to pro naši kapsu znamená pozitivum. Pokud vyberete mezi sportovními modely, dá se čekat i snaha uspořit hmotnost. Právě hmotnost zapletených kol je důležitá pro celkový jízdní projev kola (jak zrychluje, jakou má setrvačnost). A dá se zde hodně ušetřit. Proto užší nebo aspoň zeslabované dráty a další vychytávky. Nechci tu nijak hájit Schwinn, i když osobně k němu mám coby odborník (snad jsem to teď nepřehnal J) dost blízko. Chci jen naznačit, že nejde dělit produkci na domácí a cizí a vynést hromadný závěr. Problém s vadnou součástkou se může objevit u kteréhokoliv kola či jiného výrobku. A už jen něco málo ke „značkovým“ a „neznačkovým“ kolům. Každé kolo je značkové, protože má značku, nějak se jmenuje. Takto mi byl (ne)rozdíl vysvětlen jedním ze stavitelů kol. Některá kola jsou dražší při stejné nebo dokonce horší výbavě. A opět je to o možnostech volby – buď chci jen užitnou hodnotu a volím podle ceny, nebo je kolo mým koníčkem a sáhnu výše. Nebo taky proto, že se chci odlišit a nemít kolo jako tisíc dalších. Je to jako jezdit Superbem nebo Mercedesem – obojí člověka luxusně povozí, ale mít Mercedesa přeci jen něco znamená… 17.9.2003 14:26
OTÁZKA: Dobrý den, děkuji za Vaši odpověď. Zmiňoval jste, že kvalitní špalky jsou Kool-stop za cca. 500 Kč za dva páry - rád bych se zeptatl, jestli jste se nespletl - viděl jsem je v Liberci u Kerdy a balení (2ks) stálo 520 Kč. Zajímalo by mě, jestli je to obvyklá cena nebo jestli se někde nechají sehnat levněji. Díky. Levhart
ODPOVĚĎ: Dobrý den a díky za upozornění! Automaticky jsem napsal cenu náhradních výměnných špalíků do botek. U klasického špalíku (tedy vyrobeného z jednoho kusu a včetně integrovaných šroubů pro uchycení) je cena opravdu taková, jak uvádíte, záleží na prodejci - cena se pohybuje mezi 500-600 Kč, cena v liberecké prodejně je tedy poměrně příznivá. Druhá varianta jsou náhradní pryžové špalíky, které se pouze vymění v kovové „botce“, pomocí které se celek připevňuje k čelisti brzdy. Ty jsou pak při stejné kvalitě a daleko snazší montáži bez potřeby seřizování znatelně levnější. Toto může být svým způsobem i tip – pokud dojde na výměnu stávajících špalíků, je lépe si trochu připlatit a pořídit si právě model s výměnnou pryžovou částí. Tak, jak se špalík opotřebovává, většinou postupně dotahujete lanko na brzdové páce. Když pak dojde k výměně špalíku, stačí lanko opět povolit a pouze instalovat nové pryžové segmenty. Je to snadné, záležitost několika minut, a hlavně – nemusíte brzdu dále seřizovat (pozici špalíku). A druhá věc, kterou bych rád doplnil – nerad bych Vás zbytečně tlačil do vysokých cenových hladin, špalíky KoolStop jsou jedny z nejlepších, které na kolo můžete dát, a tomu odpovídá cena. Jsou samozřejmě i jiné značky. Jako hodně dobré vycházejí například brzdové segmenty Avid nebo Jagwire při ještě přijatelné ceně, výborné jsou i značky BBB (obecně velmi dobré produkty za příjemné peníze) nebo Baradine. A přibližné ceny za pár? Vše uvedu na příkladu různých produktů jedné značky (BBB) - u výměnných botek je první investice vyšší, cca 500 Kč za pár (u KoolStopu však za tuto cenu špalíky bez možnosti výměny špalíku v botce, ovšem nutno dodat, že životnost výrobků této značky je vyšší), levnější jsou pak náhradní brzdové špalíky – 160 Kč také za pár. Proti tomu klasické špalky na jedno použití stojí 250 Kč za pár. Z toho je dobře vidět, že se vyplatí počítat. Pokud jezdíte hodně a tedy špalky měníte častěji, vyplatí se investovat do výměnných. Pokud Vám však vydrží dlouho, je lepší na prvotní vyšší investici zapomenout – pokud tedy nezvolíte jen pro výhodu snadné výměny. Ještě jednou díky za upozornění, snad už jsem teď nic nezapomněl. 17.9.2003 14:26
OTÁZKA: V několika příspěvcích na téma přilby píšete o potřebě dobrého odvětrání. jJ mám trošku jiný problém: V současné době se již docela ochadilo, a protože jsem pán v nejlepších letech se slušným úbytkem vlasů na hlavě, v dobře odvětrávané přilbě je zejména poránu trochu zima. Nechci se však vzdát bezpečného ježdění v přilbě. Existuje nějaká pokrývka hlavy, kterou lze použít pod přibu. Je pro zajímavost, už husiti problém měli vyřešen a používali "podhelemní čapku". Díky za radu. vašek
ODPOVĚĎ: … a husitská tradice naštěstí pro cyklisty pokračuje. I teď se dají koupit čepice pod helmu, které se dělají z různých materiálů a v různé síle. Některé se hodí spíš na chladné léto, jsou jen z tenké tkaniny, která odvádí pot od pokožky na povrch, kde jej může proudící vzduch "odvětrat", hlava zůstává v suchu. Na zimu jsou ideální čapky s předním větruodolným dílem z materiálů využívajících speciální membrány (Windstoper, Windtex, No Wind a podobné). Pokud je tento materiál podšitý aspoň tenkou vrstvou fleece, která hřeje, je to ideální stav. Lepší je, když je z neprofoukavého materiálu pouze přední díl a zbytek z prodyšnějšího materiálu. Chránit před větrem i zadní část hlavy je zbytečné, podobně i z boků, kde jsou přilby plné. Prodyšný materiál je pak zárukou, že se vám hlava příliš nezpotí a tedy neprochladne. Pokud si však čepičku půjdete koupit, doporučuji vzít s sebou helmu. Síla tkaniny je u různých výrobků různá, je dobré zkusit přilbu nasadit, aby zbytečně netlačila. 12.11.2003 14:27

Nádraží Praha Vršovice