Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Poradna - kolo &cykloturistika

velikost textu:
vydáno 23.6.2003 12:00
Na vše o kolech se můžete ptát odborníků z časopisu VELO. Vaše dotazy zodpoví vždy jednou týdně.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 3. dubna 2004 do 13:00

OTÁZKA: Koupil jsem na Slovensku MTB Merida Matts Sport 500. Při konfrontaci jednotl. součástí kola, uvedených pro daný MTB na www.merida.com., se mnou zakoupeným kolem jsem zjistil, že na kole má být vidlice Top Gun 2002 SA, ale ve skutečnosti je na něm vidlice Merida MG. Dá se tento rozpor nějak vyreklamovat? Děkuji. Pavel
ODPOVĚĎ: V tomto případě odpověď je i není jednoduchá. Varianta první - výbava kol, byť jde o stejný model jedné značky (v tomto případě Merida Matts Sport 500), se může lišit podle lokality, do které jsou kola výrobcem dodávána. Téměř standardem jsou rozdíly mezi koly pro USA a Evropu, časté jsou rozdíly ve výbavě i mezi koly pro "východní a západní" Evropu – přitom je stále řeč o jednom a tom samém modelu jedné značky. Varianta druhá – výrobce někdy i v průběhu sezóny, kdy už jsou webové stránky i katalogy hotové, může sáhnout k dílčí změně výbavy, a to bez kvalitativního i cenového dopadu na zákazníka. A do třetice – například značka Merida nevyrábí své vlastní vidlice, vyrábí je vždy jiná firma. Proto je možné, že ve vašem případě jde pouze o design Meridy, pod nímž se skrývá vidlice Top Gun 2002SA. V případě vámi zakoupeného modelu by však i podle českých specifikací měla být vidlice TopGun. Raději bych vám, pro co nejpřesnější zodpovězení vaší otázky, doporučil kontaktovat přímo dovozce, kontakt najdete na www.merida.sk 2.7.2003 10:52
OTÁZKA: Prosím Vás, je přilba pro cyklistu povinná???jestli ano, tak v jakém případě??? Anonym
ODPOVĚĎ: Přilba je pro cyklistiku povinná, ale zatím bohužel jen pro děti do 15 let. Proč bohužel? Toto slovo je na místě. Ročně totiž dochází k mnoha a mnoha úrazům při jízdě na kole. Více než 80% by nemuselo skončit vážným zraněním hlavy (mnoho z nich s dlouhodobými následky a bohužel nemalá část i smrtí), pokud by cyklista měl na hlavě přilbu. O těchto statistikách se sice ví a mluví, ale stále to nestačí. Nedávná tragická smrt V. Tesaříka ze skupiny Yo Yo Band mnohým otevřela oči, podobných případů, o kterých se nemluví, je ale mnohonásobně více. Je smutné, že u nás je přilba mnohdy brána jako určitý projev slabošství a že lidé po ní sáhnou až v případě vlastní bolavé zkušenosti nebo po úraze někoho ze svých blízkých. 2.7.2003 10:56
OTÁZKA: Rozhodla jsem se pro koupi nového sedla, jezdím na silničním kole Merida asi tři až čtyři tisíce km ročně. Mohl by jste mi poradit vhodné sedlo, dosud jezdím na pánském a vcelku mi vyhovuje. Martina
ODPOVĚĎ: Píšete, že vám sedlo vcelku vyhovuje, proto bych nejraděj napsal - neměňte jej, pokud vám sedí. Pokud jste pro výměnu rozhodnuta, pak bych vám doporučil využít poznatků odborníků a rozhodnout se pro dámské sportovní sedlo (žádné strachy, spojení dámské sedlo už dávno neznamená obrovská sedla s pružinami známá z kol na nákupy J). Tato sedla přesně odpovídají anatomii ženského těla, jeho specifickým tvarům. Dámská sedla jsou kratší a navíc širší v zadní části. Také rozložení gelových polštářů, pokud je jimi sedlo vybaveno, je odlišné než u sedla pod mužské pozadí. Tolik první fáze výběru. A druhá? Píšete, že najezdíte 3-4000 km ročně, což je docela slušné. Vzhledem k tomu bude dobré volit střední až vyšší kvalitu sedel. Podle dobrých ohlasů bych doporučil hledat mezi dámskými modely značek WTB (www.pells.cz) nebo Specialized. 2.7.2003 10:56
OTÁZKA: Prosím Vás, je přilba pro cyklistu povinná???jestli ano, tak v jakém případě??? jana
ODPOVĚĎ: Přilba je pro cyklistiku povinná, ale zatím bohužel jen pro děti do 15 let. Proč bohužel? Toto slovo je na místě. Ročně totiž dochází k mnoha a mnoha úrazům při jízdě na kole. Více než 80% by nemuselo skončit vážným zraněním hlavy (mnoho z nich s dlouhodobými následky a bohužel nemalá část i smrtí), pokud by cyklista měl na hlavě přilbu. O těchto statistikách se sice ví a mluví, ale stále to nestačí. Nedávná tragická smrt V. Tesaříka ze skupiny Yo Yo Band mnohým otevřela oči, podobných případů, o kterých se nemluví, je ale mnohonásobně více. Je smutné, že u nás je přilba mnohdy brána jako určitý projev slabošství a že lidé po ní sáhnou až v případě vlastní bolavé zkušenosti nebo po úraze někoho ze svých blízkých. 2.7.2003 11:00
OTÁZKA: Chtěl bych se zeptat pana Raufra, redaktora časopisu Velo, který zde také bude zřejmě odpovídat, jestli už sám našel nějaký recept na snížení nadváhy na kole. Pana Raufra trochu znám a vím, že sám má opravdu velkou nadváhu. Bohužel netuším, jestli ho vůbec ještě kolo unese. KAREL VÁNĚ
ODPOVĚĎ: Na tuto otázku snad jen jediná odpověď, přímo od Martina Raufera – "Kolo mě unese bez problémů, jen mě hůř vyveze do kopce!" :-)) 2.7.2003 11:28
OTÁZKA: Mám horské kolo už 8 let a potřeboval bych odbornou radu co je ze dvou věcí lepší: koupit si vhodné sedlo nebo cyklistické kraťasy, které jsou zesílené v citlivých místech pro pány? Děkuji předem! Dušan
ODPOVĚĎ: Tohle je na odpověď docela záludná otázka, protože kraťasy a sedlo spolu úzce souvisí – pokud je špatné jedno, to druhé to příliš nezachrání. Takže to zkusím vzít obecněji, případně se pak můžete zeptat konkrétněji. Nevím, kolik kilometrů ročně najezdíte, ale po osmi letech už možná bude výměna sedla nutná. To, že už má po své životnosti poznáte snadno – otrhané boky tolik nevadí, ale pokud je sedlo uprostřed prosedlé (špička a zadní strana jsou výše než střed sedla), je výměna na čase. Špička se stane původcem nepříjemných tlaků na citlivých místech. To trochu souvisí s tématem otázky – pokud bude sedlo špatné, nepomohou ani sebelepší cyklistické kraťasy. Bez toho, abych věděl, jaké sedlo již máte, lze těžko říci, zda vám postačí jen kraťasy nebo výměna sedla. Příliš měkká sedla, s vysokou vrstvou polstrování, jsou pohodlná už od pohledu i při prvním usednutí. Pokud však na kole najezdíte více kilometrů, stane se z pohodlného polštáře peklo pod zadkem. Pozadí se daleko více paří, sedlo se pod zadkem kroutí a tlačí, prostě nic pro zdravý sport, hlavně pro citlivou pokožku. Pro delší jízdy na kole (cca od 20-30 km a více) a pro sportovní pojetí cyklistiky je lepší volit tužší a úzká sedla. Pokud máte problém s tlakem na citlivé partie, může být chyba i v nastavení polohy sedla. Pokud pominu kompletně správné nastavení posedu na kole, pak především v horizontální pozici sedla. Spojíte – li špičku a zadní stranu sedla pomyslnou přímkou, měla by tato být vodorovná. Tlaku na citlivé partie ulehčují některé konstrukční detaily na sedle – v první řadě jde o gelové polštáře, které jsou umístěny na vrchní straně sedla přesně pod nejvíce exponovanými místy. Podobně fungují i otvory v sedle. Ovšem zde pozor, jde o výraznější zásah do konstrukce sedla, takže tyto modely je lepší vyzkoušet. Cyklistické kraťasy nelze nic jiného, než doporučit. Především proto, že jsou vybaveny anatomickou vložkou. Ta přináší nejen komfort posezení (změkčuje dosednutí při delší jízdě, tlumí jemné vibrace), ale současně je antibakteriálně upravená a schopná odvádět pot. Tím předchází problémům s pokožkou. Výběr odpovídajícího modelu je na delší povídání, nechal bych to spíše pouze pro případ, že o tyto informace budete mít zájem. V kostce jde o střih - kraťasy jsou ušity z různého počtu panelů, čím více jich je, tím lépe sedí a také jsou dražší. Rozdílné mohou být i vložky atd. 2.7.2003 12:46
OTÁZKA: Pan Karel asi moc nepochopil význam slova "poradna", jelikož jeho příspěvek mi přijde scestný. Nicméně, k mému dotazu - scháním kolo, nové, silniční, na amatérské ježdění. Můžete mi prosím přiblížit nějaké cenové relace? (prosím vynechte kola, která se dají koupit v hypermarketech). Děkuji, E. eliška
ODPOVĚĎ: Radu pro koupi kola z hypermarketu ode mne nikdy neuslyšíte, žádný strach. Nejnižší jakž takž doporučitelné cenové relace jsou tak okolo deseti tisíc. Má to své ale.. Trendy silničních kol už jsou přeci jen vzdáleny sedmi nebo osmi převodům, a také řazení páčkami umístěnými na rámu už má své časy za sebou – není příliš pohodlné a nakonec ani bezpečné. Proto bych rozhodně doporučoval volit silniční kolo vybavené řazením převodů integrovaným v brzdových pákách. Takové kolo pořídíte v ceně od 16-17 000 Kč. Bude vybavené buď sadou komponentů Shimano Sora, která bohužel umí pracovat pouze s osmi převody a řazení není příliš prakticky vyřešeno, nebo sadou Campagnolo Mirage, která už je devítikolová. Navíc jsou komponenty Campagnolo kvalitnější co se týká životnosti i funkčnosti, takže pokud by šlo o slušné kolo pro amatérské ježdění za nejdostupnější peníz, pak výbava Campagnolo Mirage, kterou můžete najít u značky Šírer nebo Fort na adrese www.fort-frames.cz. Kolo je vždy finančně lepší koupit kompletní, než si jej nechat postavit v běžném cyklistickém obchodě. To neplatí o obchodech, které se na stavění kol specializují a díky tomu nabízejí velmi slušné ceny komponentů (například VeloSport Valenta - www.velosport.cz. Ovšem je tu i další pohled – amatér netouží jen po výkonu, ale i po pohodlí. A to znatelně zvyšuje přítomnost karbonové přední vidlice (karbon je tuhý a pevný a přitom dokáže pohltit drobné rázy a vibrace od povrchu). Podtrženo sečteno, ideální kolo pro amatérské ježdění se pohybuje v cenových relacích od 17000 Kč (zde doporučuji vybavení Campagnolo Mirage), pokud investujete o něco více (cca 25-30 000 Kč), můžete mít i karbonovou vidlici a lepší vybavení (doporučit se dá Shimano Tiagra a 105, Campagnolo Veloce). Ovšem – ještě je tu kategorie kol nazvaná fitness. Jde o novinku, kterou lze nejlépe označit jako silniční kola s rovnými řídítky. Jejich ovládání i posezení na nich může být pro mnohé příjemnější než je tomu u oblouků silničních kol. Tyto modely nabízejí například značky Author (www.author.cz), Merida (www.merida.sk) nebo Schwinn (www.pells.cz.) 2.7.2003 12:53
OTÁZKA: Nemohu sehnat v knihkupectví ani na webu žádné trasy ani tipy na cyklovýlety v okolí Orlíku-Zvíkova. Poradíte ? J.T.
ODPOVĚĎ: Poměrně aktuálně, tedy před prázdninami, se na pultech knihkupectví objevila nová publikace autora Andreje Halady – Na kole křížem krážem po Čechách. V tomto průvodci (vydalo jej nakladatelství Fragment) najdete tipy na cyklistické výlety po celé republice, nechybí ani vámi zmiňovaná oblast – popsána je trasa po obou březích Orlíku. Z vlastních zkušeností se značením KČT (Klubu českých turistů) bych doporučil i výlety po značkách i mimo ně za doprovodu map KČT nebo ShoCart. Navíc i v nich najdete mnohé tipy na zajímavosti v lokalitách, ve kterých se budete pohybovat. Zkusit můžete také navštívit některé cyklistické konference na webu, např. www.bikeforum.cz. Diskutuje zde poměrně hodně cyklistů, takže by mohl poradit i některý z nich. 2.7.2003 12:53
OTÁZKA: Prosím Vás jaký je zásadní rozdíl mezi trekingovým a crossovým kolem. Děkuji za odpověď. M.D.D.
ODPOVĚĎ: Rozdíl mezi těmito dvěma koly je minimální, spočívá pouze ve výbavě – trekkingové kolo je vlastně kolo krosové, pouze je navíc již od výrobce kompletně vybavené doplňky (blatníky, světla, nosič, zvonek, často i stojan). V současnosti patří trekkingovým kolům pouze nízká kvalitativní patra, nejčastěji se pohybují v ceně okolo 5-7000 Kč. Doporučil bych je spíš jako kola pro nákupy než kola pro výlety. Krosová kola jsou lehčí, sportovnější, jízda na nich je snazší. Daleko praktičtější je koupit kolo krosové ve zvolené cenové hladině a dovybavit si jej podle svých představ. Můžete si vybrat, jaký nosič vám nejlépe vyhovuje (obyčejný ocelový nebo lehký hliníkový s vyšší nosností), jaké světlo (dynamo už je přežité, praktičtější jsou bateriová světla), zda lehké plastové blatníky s možností snadné demontáže nebo obyčejné a robustní blatníky hliníkové a podobně. 10.7.2003 10:36
OTÁZKA: Chci si koupit trekingové kolo. Jak velký by měl být rám, jestliže měřím 178 cm. Díky. Martina D.
ODPOVĚĎ: Při této výšce bych jako optimální viděl rám 17,5" nebo ještě lépe 18". Přesto bude dobré, abyste se na vybraném kole ještě před zakoupením svezla (je dobré nakupovat tam, kde Vám to umožní, nenechat se odbýt hned v prvním obchodě) – při stejné velikosti jsou některá kola delší, jiná kratší (na některých jste více natažená a naopak) a záleží na vás, co Vám více vyhovuje. Jen k volbě trekkingového kola – vzhledem k odpovědi na dotaz MDD uvedený výše bych Vás raději směřoval ke kolu krosovému a jeho postupnému vybavení. 10.7.2003 10:37
OTÁZKA: Dobrý den, ráda bych se poradila. Chci si koupit nové kolo anevím, kudy do toho. Budu jezdit často, tak asi 50% po silnici, 40% po lesních cestách a zhruba 10% vyjde i na těžší terény. Nevím, zda je lepší trekové nebo krosové. Důležitá je také váha kola, budu ho nosit do druhého patra bez výtahu. Jezdím dobře, je mi 25 let a do kola hodlám investovat cca 10-15.000 Kč. Můžete mi prosím poradit, případně doporučit typ nebo alespoň značku? Předem moc děkuji, jsem opravdu bezradná. Katka
ODPOVĚĎ: Většinu najezdíte po tvrdém povrchu asfaltek a polních a lesních cest, takže je dobře, že jste vynechala možnost horského kola, které by zde bylo příliš těžkopádné. Doporučil bych Vám rozhodně krosové kolo. Výbava trekkingového přidá nejen na váze, která je pro vás taky zajímavá, ale tato výbava nebude moc praktická ani v terénu. Ovšem volbu Vám usnadní i Vámi zvolená cenová kategorie – jak jsem psal výše, u prvního dotazu, trekkingovým kolům patří pouze dno cenové nabídky. Pro maximum pohodlí by bylo dobré, aby kolo bylo vybavené odpruženou sedlovkou (sice nepatrně přidá na váze, ale posezení při jízdě je pak velmi komfortní – to je dobře, protože při jízdě v terénu netlumí krosové kolo následky nerovností tolik jako kolo horské a pohodlí se vždy hodí). Pokud budete uvažovat o výbavě, volte lehké plastové blatníky, blikačku a bateriové odnímatelné světlo, případně lehký hliníkový nosič. Je dobře, že do kola chcete investovat uvedenou částku. Ta zaručuje, že budete vlastnit kolo, které bude nejen dobře fungovat, ale také už něco vydrží. Pokud bych Vám mohl poradit, pak výborná krosová kola nabízí Merida, kterou bych Vám doporučoval nejvíce (např. model Crossway 8700 nebo 8500, www.merida.cz nebo www.sirer.cz) nebo Giant (modely Regents Park nebo Hyde Park, www.komersia.cz). Dobré je také Fuji, Wheeler nebo Author, jehož krosy jsou sportovněji laděné. 10.7.2003 10:38
OTÁZKA: Přeji dobrý den, k mé otázce, chtěl bych si koupit nové kole jak do terénu, tak na silnici, kdysi jsem jezdil na horském kole, od té doby uběhlo pár let a já trochu přibral a zlenivěl. Je možné koupis si horské kolo a k tomu trekingové ráfky, je toto kole po té vhodné k ježdění po silnici. Je velký rozdíl mezi tregingovým kolem a krosovým kolem? V jaké cenové relaci bych se měl pohybovat? Děkuji za odpověď - Martin. Martin Ž
ODPOVĚĎ: Vezmu to popořádku. Kombinace horského kola a trekkingových ráfků představuje trochu složitější záležitost. Trekkingové ráfky mají větší průměr než ráfky horského kola. Pokud má horské kolo (MTB) klasické ráfkové brzdy, pak není možné větší ráfky použít – brzdový špalík při brždění nedosáhne na ráfek a padal by do drátů. Pomoci může jedině speciální adaptér pod brzdu, ale to si myslím, že už je pro rekreační cyklistiku až moc komplikované a také zbytečně drahé řešení. Pokud však MTB má kotoučové brzdy, je v tomto případě po problému. Pak už rozhoduje pouze tvar zadní stavby rámu a také přední vidlice a volba pláště, který se do těchto prostor vejde. Pak samozřejmě není problém vyjet na silnici, protože vlastně sedláte krosové kolo. Nejsnazší a nejméně bolavou cestou by v případě horského kola bylo pořízení hladkých úzkých plášťů (do šíře 1,5“, běžné pláště pro MTB jsou široké 1,9-2,1“), které jsou určeny pro silniční trénink na horském kole, nebo plášťů s hladkým středem běhounu a výstupky po stranách – na silnici dobře jedou a v terénu Vás podrží boční vzorek. Otázkou však je, zda rovnou nesáhnout po krosovém kole (limitem pro jeho volbu by mohl být asi jen předpokládaný pohyb v těžkém terénu). Otázka rozdílů mezi krosem a trekkingem je zodpovězena výše. Pro doporučení cenové relace by bylo potřeba vědět více faktorů – tedy hlavně, kolik kilometrů zhruba najezdíte, jakým terénem se budete pohybovat (polní cesty nebo pěšiny s kořeny a kameny a podobně) a co znamená "trochu přibral" v číslech. Pokud vezmu polní cesty a asfalt, váha někde okolo 90 kg a zhruba 3-4000 km ročně, pak krosové kolo a bylo by asi i vzhledem k životnosti kola rozumnou volbou pohybovat se aspoň od 10-12 000 Kč výše (výbava včetně doplňků už bude dostatečně kvalitní). 10.7.2003 10:38
OTÁZKA: dobrý den,pro syna (185cm,73kg)jsem koupila Author Compact-myslím ze celkem dobre kolo...a prosim poradte kolo pro manzela- 178cm-85kg- aby na nem mohl jezdit vylety a do prace..aby nebylo drahé ale aby taky něco vydrželo......diky-Eva Eva
ODPOVĚĎ: Volbu značky Vám můžu jen pochválit, Author nabízí kvalitní kola za rozumné peníze. Budu se trochu opakovat – k doporučení kola a hlavně cenové kategorie je potřeba vědět i to, kolik kilometrů na kole najedete a v jakých asi terénech se budete pohybovat. Pokud chcete, aby kolo vydrželo, doporučil bych vzhledem k manželově hmotnosti investovat o něco více než v případě syna – například, zůstaneme-li u značky Author – model Classic. Výborný poměr cena/výkon nabízí i značky Acstar (např. model Ontario, více na www.acstar.cz), Apache (www.apache-bike.cz) nebo Kellys (www.kellys-bicycles.com). Ve všech případech se jedná o modely v cenách mezi 8-10 000 Kč. 10.7.2003 10:39
OTÁZKA: Dobrý den, chystáme se s koly do Rakouska, chceme jezdit převážně po cyklotrasách.Můžete mi poradit s povinnou výbavou?Stačí přední a zadní odrazka nebo musí být světlo?Děkuji. Mirka
ODPOVĚĎ: Do Rakouska vyrážíte právě v období, kdy skončila tzv. doba hájení. Po zavedení nové vyhlášky o povinné výbavě cyklistů policisté nějaký čas kontrolovali cyklisty a na chybějící výbavu je pouze upozorňovali. V současnosti, od 1.7. 2003, vypršela toleranční lhůta a orgány zákona už nekompromisně pokutují. Za každou chybějící část povinné výbavy účtují až 14 Euro. Do povinné výbavy spadají přední a zadní odrazka, dále postranní odrazky v kolech (nebo reflexní boky plášťů, které odrážejí světlo), odrazky na pedálech, přední a zadní světlo (může být i blikající, ve dne a při dobré viditelnosti být nemusí), dvě na sobě nezávislé brzdy a zvonek nebo houkačka. Výjimkou jsou závodní kola, která tuto výbavu mít nemusí, ovšem za předpokladu pohybu ve dne. Jakkoliv je nesmyslná kombinace světel a odrazek, kterých je na kole potřeba mít až moc, takové je znění současné rakouské vyhlášky, velmi blízké té naší. Snad jen jednu radu – na trhu najdete samolepící fólie schopné odrážet světlo (například značka EXU je nabízí hned v několika barvách). Jde o reflexní materiály, které plnohodnotně nahrazují obyčejnou plastovou odrazku, která na kole překáží. Reflexní samolepky skvěle drží, lze je nalepit na rám, na ráfky, do drátů, kamkoliv. 10.7.2003 10:39
OTÁZKA: Dobry den, doslechl jsem se, ze prilbu Giro znicenou pri dopravni nehode vyrobce vymeni za novou. Je tato informace pravdiva, pripadne jake podminky jsou stanoveny pro provedeni vymeny? Dekuji. Libor
ODPOVĚĎ: Ano, je to tak, ovšem jen zčásti. Firma Giro poskytuje v případě poškození helmy při pádu a následné koupi nové, slevu ve výši 40% z maloobchodní ceny helmy původní. I tak je ovšem její nabídka poměrně velkorysá a u jiných výrobců se s ní nesetkáte. 17.7.2003 13:48

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.