Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Od Dědečkových hodin k vodíku. Návštěva unikátního Muzea Mercedesu

  6:00aktualizováno  6:00
Jen jediné muzeum na světě dokumentuje dějiny automobilů od samého začátku až po současnost. Budova Muzea Mercedes Benz stojí ve Stuttgartu a na ploše 16 tisíc metrů čtverečních nabízí nezapomenutelný zážitek. Na 160 vozů a dalších 1 500 sbírkových předmětů přitahuje každý rok milion návštěvníků.

Moderní budova Muzea Mercedesu oslaví v květnu pětileté výročí. | foto: Libor Budinskýpro iDNES.cz

Interiér devítipatrové moderní budovy, která v květnu oslaví pětileté výročí, je inspirován strukturou spirály DNA, nesoucí ještě nedávno tajemný lidský genom. To má ilustrovat filozofii značky Mercedes Benz, která sází na originalitu a snaží se vytvářet převratné a kreativní produkty.

Při prohlídce muzea, která zabere zhruba dvě hodiny, podniknou návštěvníci výjimečnou cestu historií automobilů, která se píše již 125 let.

Kořeny slavné značky vedou jednak ke Carlovi Benzovi, který získal začátkem roku 1886 patent na první tříkolku s benzinovým motorem na světě, a současně k ke Gottliebovi Daimlerovi, jenž nezávisle na Benzovi zkonstruoval vůz přezdívaný Dědečkovy hodiny a dosahující rychlosti osm mil v hodině.

V Muzeu Mercedesu ve Stuttgartu. Mercedes-Benz 770 (W 07)

Mercedes-Benz 770 (W 07)

Kdo byla Mercedes

V muzeu nechybí ani pověstná česká stopa. A hned velmi důležitá, neboť se týká současné značky slavných vozů. Jméno Mercedes totiž do firmy přinesl Emil Jellinek, bohatý obchodník, závodník a prodejce aut, jehož otec byl český Žid a rabín.

Emil Jellinek měl významný vliv na modernizaci auta a motoru a Mercedes se jmenovala jeho dcera. Poprvé se jméno Mercedes v souvislosti s vozem použilo v roce 1900, o dva roky později se značka zaregistrovala.

V síni slávy si ostatně můžete prohlédnout slavný vůz Mercedes Simplex 508 M, který byl postaven před 110 lety a představuje nejstarší autentický vůz Mercedesu. Už to nebyl žádný motorový "trakař" – 508 M dosahoval rychlosti 80 kilometrů v hodině.

Nejstarší autentický mercedes Simplex 508 z roku 1900

Nejstarší autentický mercedes Simplex 508 z roku 1900

Konkurence z Prahy

Výstava se rozbíhá dvěma směry. Sedm místností s tzv. Legendami (nejvýznamnějšími vozy značky) vypráví historii značky a představuje nejslavnější modely.

Dalších pět obřích místností ukazuje, v jakých oblastech se vozy Mercedes používaly. Stojí zde nákladní auta, sanitky, taxíky či další speciální vozidla. Obě trasy lze vzájemně střídat a měnit. Celkem je zde vystaveno na 160 automobilů, z nichž mnohé jsou úchvatné veterány, za které by soukromí sběratelé zaplatili statisíce eur.

Přesto i v této sbírce některé slavné mercedesy chybí. Třeba dvanáctiválcový závodní monopost značky Mercedes z roku 1938 z Technického muzea v Praze. Stroj patřil slavnému závodníkovi Rudolfu Caracciolovi, který s ním dosahoval tehdy závratné rychlosti až 300 kilometrů v hodině. Zlatý mercedes je jediným kompletně zachovalým exponátem tohoto vozu.

Caracciolův monopost stál ohromnou částku už v době svého vzniku. Zatímco závodní vůz jaguar tehdy přišel na 350 anglických liber, jen motor ze zlatého mercedesu se vyšplhal na několik tisíc liber. Počátkem devadesátých let se objevilo mnoho nabídek na odkoupení unikátního stroje, slavný vůz však naštěstí zůstal v Praze.

V Muzeu Mercedesu na vás čeká 160 krásných veteránů.

V Muzeu Mercedesu na vás čeká 160 krásných veteránů.

Výrobce Mercedesu oslavil letos v lednu 125. výročí.

Výrobce Mercedesu oslavil letos v lednu 125. výročí.

V Muzeu Mercedesu ve Stuttgartu. Na snímku Mercedes-Benz 300 S (W 188) roadster

Mercedes-Benz 300 S (W 188) roadster

Hudba blízké budoucnosti

Může se hodit

Za vstup do Muzea Mercedesu zaplatí dospělí 8 eur, studenti 4 eura. Otevřeno je od 9 do 18 hodin, celý prostor je bezbariérový. Moderní Muzeum Mercedesu stojí ve Stuttgartu na ulici Mercedes.

V muzeu objevíte spoustu zajímavostí dokumentujících novátorské počiny Mercedesu. Třeba při vynálezu airbagů, kterými se bezpečnostní technici Mercedesu začali zabývat už v roce 1960. První testy proběhly v roce 1968 a v roce 1981 automobilka představila první auta s airbagem.

Součástí Muzea Mercedesu je nejen historie, ale také budoucnost. Při příležitosti 125. výročí zde byla připravena nová část expozice, která naznačuje cestu vývoje nových vozů. Už její název je symbolický: Nový začátek – cesta k dopravě bez škodlivých emisí.

Hvězdou této části expozice je koncept vozu budoucnosti F 800. Ten se vedle verze klasického hybrida připravuje ve verzi pouze s elektromotory, které získávají energii z palivových vodíkových článků. V této verzi bude vůz schopen ujet 600 kilometrů a dosahovat rychlosti až 180 kilometrů v hodině. Dnes to zní jako hudba budoucnosti, ale ta není zas až tak vzdálená. Podle odhadů by se vodíková F 800 mohla dostat na silnice už v tomto desetiletí.

Muzeum Mercedesu ve Stuttgartu

Muzeum Mercedesu ve Stuttgartu

Autoři:




Nejčtenější

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

Zdevastovaná zastávka Medzilaborce-město
Dobre tu už bolo. Bizarní svět kolem Lupkovského tunelu na Slovensku

Pokud máte dojem, že tunely souvisí s politikou, pak pro Lupkovský tunel na severovýchodním Slovensku to sedí stoprocentně. Po několikaleté pauze přes něj...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Katar, Dauhá, Katařan, Katařanka
Katar láká turisty, zrušil vízovou povinnost pro 80 zemí, včetně ČR

Katar s okamžitou platností ruší vízovou povinnost pro občany 80 zemí, včetně České republiky. Oznámili to dnes zástupci katarského ministerstva vnitra,...  celý článek

Podvečerní „poušť“ ve slovenském Záhorie
Jen tak si prožít poušť ve střední Evropě. Záhorie miluje i armáda

Nejrozsáhlejší písečné duny ve střední Evropě jsou tak dokonalou replikou pouště, že si je oblíbili i vojáci a ti, kteří jejich techniku vyrábějí. Vždyť...  celý článek

Cestou necestou
Puchýře jako dvacka a klopýtání v dešti, to je slavný dánský pochod

Tři dny intenzivní chůze napříč dánským ostrovem Fyn spolu s dalšími 850 nadšenci pěší turistiky, tak vypadá akce nazvaná Fjällräven Classic Denmark. Treku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.