Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Oblíbená loď maršála Tita půjde ke dnu. Bude sloužit potápěčům

  13:47aktualizováno  13:47
Vlajková loď Vis bude zanedlouho jednou z atrakcí potápěčů v Chorvatsku. Oblíbené plavidlo maršála Tita budou moci nadšenci prozkoumávat v hloubce 20 až 30 metrů. Pro potápěče s různou kvalifikací bude k dispozici několik různě náročných tras.

V chorvatské Pule byl největší vojenský přístav Rakouska-Uherska, ve své době tedy i náš přístav. Na této špičce Istrie kotví bílá loď svařená před šedesáti lety v na dohled vzdálené loděnici. Loď měla na levém zadním boku nápis „виc“ a na záchranných kruzích totožný nápis v latince - VIS.

Fotogalerie

Po spuštění na vodu v roce 1956 si velitelskou, tedy vlajkovou loď oblíbil maršál Josip Bros Tito. Na lodi se proto objevovala samá honorace včetně členů britské královské rodiny.

Loď byla lehce vyzbrojena a pokud byl Josip Broz Tito na palubě, byla bezpečnost na prvním místě.

Bezpečno muselo být i pod lodí. Proti případným diverzantům s podvodní minou drželi Titovi žabí muži nonstop hlídky.

Josip Broz Tito

(1892-1980)

Účastník obou velkých válek a vůdce partyzánů vedl Jugoslávii k socialismu vlastní cestou, odmítal se podřídit Stalinově kurzu. Po Stalinově smrti částečně obnovil vztahy se Sovětským svazem, ale vpád vojsk Varšavské smlouvy do Československa znovu obnovil nenávist. Tito patřil k velkým kritikům Brežněvovy politiky a po roce 1968 se snažil jugoslávskou armádu připravit na obranu proti možnému vpádu Rusů.

Osud lodi se zřejmě naplní v příštích měsících. Bude odtažena na moře a záměrně potopena. Ve světě se již uskutečnilo několik podobných akcí s cílem vytvořit umělý korálový útes.

Potopení Visu má hlavně komerční záměr. Cílem je vytvořit zajímavou snadno dostupnou potápěčskou lokalitu v příznivé hloubce.

Pokud se loď při potápění nepřevrátí, zůstane horní paluba v hloubce kolem dvaceti metrů, motory a spodní paluby pak o deset metrů níže. Pro potápěče s různou kvalifikací tedy budou k dispozici různě náročné trasy. Samotné místo potopení je plánováno zhruba 400 metrů od břehu přírodní rezervace “Kameňák” a slibuje potápění téměř v každém počasí.

J. B. Tito během téměř čtyřicetileté vlády využíval ještě jednu velitelskou loď Galeb, ale to už je jiný příběh.

Vis - technické údaje

Výtlak: 594 / 662 t (prázdná/plná)
Rozměry: 57,20 × 8,75 × 3,95 m
Motor: diesel, 2 × 717 kW
Rychlost: 12,3 /16,6 uzlů (cestovní/maximální)
Počet členů posádky: 70
Typ stavby: ocel
Hodinová spotřeba paliva: 125 / 436 kg (cestovní/maximální)

Výzbroj:
čtyřhlavňový protiletadlový kanon M-75 20/IV mm na přídi
2x protiletadlový kanón M71 20mm
2x vypouštěč raket IV lanser MTU-4 pro 12 raket Strella-2M

Autoři:




Nejčtenější

Tato společnost, která vyhrála soutěž na provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem,...
Jedna jízdenka pro celé Česko. Revoluce na železnici má ale zádrhel: cenu

Projet Česko vlakem různých dopravců má být od konce roku 2019 stejně jednoduché jako ve Švýcarsku. Nebudete si muset pro každý úsek kupovat jízdenku zvlášť,...  celý článek

Šlápoty - Jarmila Očásková, Věra Komárková, Květa Tarantová, Zdena Opatrná
Osudu navzdory. Odvážné Češky cestovaly mezi válkami i za komunistů

Seděli spolu u stanu uprostřed Sahary, psal se rok 1933, za sebou už měli velkou část Afriky a Eva Elstnerová směrem ke svému manželovi Františkovi prohodila:...  celý článek

Volání o pomoc vyskládané z kamenů na severozápadě Austrálie
Australané řeší tajemný nápis SOS, který kdosi vyskládal z kamenů

Falešný poplach, nebo skutečné volání o pomoc? Australská policie se zabývá nápisem SOS, který kdosi vyskládal z kamenů v opuštěné zátoce na severozápadě země....  celý článek

Jiří Zindulka (vlevo) se synem
Chorvatsko na jachtě. Je to skoro jako na Slapech, říká český kapitán

Nechcete v létě jen tak ležet na pláži? Pronajměte si plachetnici! Dovolená na jachtě nemusí být jen pro milionáře, každý rok takto vyrážejí na moře tisíce...  celý článek

Ilustrační snímek
Roaming končí. Kolik budu platit s předplacenkou nebo tarifem?

Již necelý měsíc zbývá do zlomového okamžiku ve využívání mobilních služeb na území států Evropské unie, všichni operátoři v EU se totiž budou muset začít...  celý článek

Další z rubriky

Jednou z dominant Splitu jedna z nejkrásnějších zvonic na Jadranu v prostorách...
Obří čokoláda, zlaté kravaty, Hra o trůny. To NEJ ze Splitu trochu jinak

Split zná většina Čechů jen coby čekárnu na trajekt na chorvatské ostrovy. Jedinečné město, jehož srdcem je římský palác, však umí překvapit. Turisté tu pasou...  celý článek

Nejoblíbenější chorvatský kemp mezi Čechy, čtyřhvězdičkový Park Umag na Istrii.
Kam jezdí Češi do Chorvatska. Víme, kde najdete nejlepší ubytování

I letošní rok bude ve znamení hromadných odjezdů do nejoblíbenější „tuzemské“ destinace, Chorvatska. Společně s internetovým vyhledávačem Trivago jsme se...  celý článek

Cesta do Chorvatska 2016
Cesta do Chorvatska 2016. Čeká nás velké silniční trápení

Naše redakční výprava se před týdnem snažila najít cestu k Jadranu a zpět tak, aby se vyhnula kolonám. Nešlo to. Zažívali jsme opakované pocity zklamání, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.