Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Oblíbená loď maršála Tita půjde ke dnu. Bude sloužit potápěčům

  13:47aktualizováno  13:47
Vlajková loď Vis bude zanedlouho jednou z atrakcí potápěčů v Chorvatsku. Oblíbené plavidlo maršála Tita budou moci nadšenci prozkoumávat v hloubce 20 až 30 metrů. Pro potápěče s různou kvalifikací bude k dispozici několik různě náročných tras.

V chorvatské Pule byl největší vojenský přístav Rakouska-Uherska, ve své době tedy i náš přístav. Na této špičce Istrie kotví bílá loď svařená před šedesáti lety v na dohled vzdálené loděnici. Loď měla na levém zadním boku nápis „виc“ a na záchranných kruzích totožný nápis v latince - VIS.

Fotogalerie

Po spuštění na vodu v roce 1956 si velitelskou, tedy vlajkovou loď oblíbil maršál Josip Bros Tito. Na lodi se proto objevovala samá honorace včetně členů britské královské rodiny.

Loď byla lehce vyzbrojena a pokud byl Josip Broz Tito na palubě, byla bezpečnost na prvním místě.

Bezpečno muselo být i pod lodí. Proti případným diverzantům s podvodní minou drželi Titovi žabí muži nonstop hlídky.

Josip Broz Tito

(1892-1980)

Účastník obou velkých válek a vůdce partyzánů vedl Jugoslávii k socialismu vlastní cestou, odmítal se podřídit Stalinově kurzu. Po Stalinově smrti částečně obnovil vztahy se Sovětským svazem, ale vpád vojsk Varšavské smlouvy do Československa znovu obnovil nenávist. Tito patřil k velkým kritikům Brežněvovy politiky a po roce 1968 se snažil jugoslávskou armádu připravit na obranu proti možnému vpádu Rusů.

Osud lodi se zřejmě naplní v příštích měsících. Bude odtažena na moře a záměrně potopena. Ve světě se již uskutečnilo několik podobných akcí s cílem vytvořit umělý korálový útes.

Potopení Visu má hlavně komerční záměr. Cílem je vytvořit zajímavou snadno dostupnou potápěčskou lokalitu v příznivé hloubce.

Pokud se loď při potápění nepřevrátí, zůstane horní paluba v hloubce kolem dvaceti metrů, motory a spodní paluby pak o deset metrů níže. Pro potápěče s různou kvalifikací tedy budou k dispozici různě náročné trasy. Samotné místo potopení je plánováno zhruba 400 metrů od břehu přírodní rezervace “Kameňák” a slibuje potápění téměř v každém počasí.

J. B. Tito během téměř čtyřicetileté vlády využíval ještě jednu velitelskou loď Galeb, ale to už je jiný příběh.

Vis - technické údaje

Výtlak: 594 / 662 t (prázdná/plná)
Rozměry: 57,20 × 8,75 × 3,95 m
Motor: diesel, 2 × 717 kW
Rychlost: 12,3 /16,6 uzlů (cestovní/maximální)
Počet členů posádky: 70
Typ stavby: ocel
Hodinová spotřeba paliva: 125 / 436 kg (cestovní/maximální)

Výzbroj:
čtyřhlavňový protiletadlový kanon M-75 20/IV mm na přídi
2x protiletadlový kanón M71 20mm
2x vypouštěč raket IV lanser MTU-4 pro 12 raket Strella-2M

Autoři:




Nejčtenější

Nedaleko od ležícího Buddhy Shwethalyaung lze najít další sochu postavenou...
Mystická Barma: kde se víra vyvažuje zlatem a hadi mají svůj klášter

Na pagodu stojící na obřím viklanu lidé lepí plátky zlata, místo aby je kradli, a v klášteře uctívají pětimetrovou krajtu. V Barmě můžete narazit na legendy...  celý článek

Německé polární plavidlo Polarstern.
Vědci nechají zamrznout svou loď v Arktidě, rok budou driftovat kolem pólu

Polární výzkumníci z Německa chystají dost možná největší arktickou výpravu v historii. S kolegy z celé řady dalších států plánují na obřím plavidle přeplout...  celý článek

Ledové kry při ústí Trenckovy rokle
Utajený klenot Vysočiny. Ledové království rebelského barona Trencka

Jaro už, zdá se, klepe na dveře, v hlubokých stinných roklích však ledy tají pomalu. Přesvědčí vás o tom jedno z nejhezčích údolí na Vysočině, v němž se ukrývá...  celý článek

Ilustrační snímek
Čínští turisté objevili Rusko. Hoteliéry trápí zvyky i otřesné chování

Stovky miliard rublů přinesou ročně Číňané ruskému turistickému průmyslu. Jejich chování však některým Rusům začíná vadit. Provozovatelé hotelů se musí...  celý článek

Zadělávané „malostranské“ dršťky se žampiony, šunkou a brambůrky
Dršťky jsou lahůdka na celém světě. Se sýrem, zázvorem i telátky

Legendární dršťková polévka podávaná snad ve všech nádražních restauracích Rakouska-Uherska sice zažívá pozvolný ústup ze slávy, ale ve světě platí dršťky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.