Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Oblíbená loď maršála Tita půjde ke dnu. Bude sloužit potápěčům

  13:47aktualizováno  13:47
Vlajková loď Vis bude zanedlouho jednou z atrakcí potápěčů v Chorvatsku. Oblíbené plavidlo maršála Tita budou moci nadšenci prozkoumávat v hloubce 20 až 30 metrů. Pro potápěče s různou kvalifikací bude k dispozici několik různě náročných tras.

V chorvatské Pule byl největší vojenský přístav Rakouska-Uherska, ve své době tedy i náš přístav. Na této špičce Istrie kotví bílá loď svařená před šedesáti lety v na dohled vzdálené loděnici. Loď měla na levém zadním boku nápis „виc“ a na záchranných kruzích totožný nápis v latince - VIS.

Fotogalerie

Po spuštění na vodu v roce 1956 si velitelskou, tedy vlajkovou loď oblíbil maršál Josip Bros Tito. Na lodi se proto objevovala samá honorace včetně členů britské královské rodiny.

Loď byla lehce vyzbrojena a pokud byl Josip Broz Tito na palubě, byla bezpečnost na prvním místě.

Bezpečno muselo být i pod lodí. Proti případným diverzantům s podvodní minou drželi Titovi žabí muži nonstop hlídky.

Josip Broz Tito

(1892-1980)

Účastník obou velkých válek a vůdce partyzánů vedl Jugoslávii k socialismu vlastní cestou, odmítal se podřídit Stalinově kurzu. Po Stalinově smrti částečně obnovil vztahy se Sovětským svazem, ale vpád vojsk Varšavské smlouvy do Československa znovu obnovil nenávist. Tito patřil k velkým kritikům Brežněvovy politiky a po roce 1968 se snažil jugoslávskou armádu připravit na obranu proti možnému vpádu Rusů.

Osud lodi se zřejmě naplní v příštích měsících. Bude odtažena na moře a záměrně potopena. Ve světě se již uskutečnilo několik podobných akcí s cílem vytvořit umělý korálový útes.

Potopení Visu má hlavně komerční záměr. Cílem je vytvořit zajímavou snadno dostupnou potápěčskou lokalitu v příznivé hloubce.

Pokud se loď při potápění nepřevrátí, zůstane horní paluba v hloubce kolem dvaceti metrů, motory a spodní paluby pak o deset metrů níže. Pro potápěče s různou kvalifikací tedy budou k dispozici různě náročné trasy. Samotné místo potopení je plánováno zhruba 400 metrů od břehu přírodní rezervace “Kameňák” a slibuje potápění téměř v každém počasí.

J. B. Tito během téměř čtyřicetileté vlády využíval ještě jednu velitelskou loď Galeb, ale to už je jiný příběh.

Vis - technické údaje

Výtlak: 594 / 662 t (prázdná/plná)
Rozměry: 57,20 × 8,75 × 3,95 m
Motor: diesel, 2 × 717 kW
Rychlost: 12,3 /16,6 uzlů (cestovní/maximální)
Počet členů posádky: 70
Typ stavby: ocel
Hodinová spotřeba paliva: 125 / 436 kg (cestovní/maximální)

Výzbroj:
čtyřhlavňový protiletadlový kanon M-75 20/IV mm na přídi
2x protiletadlový kanón M71 20mm
2x vypouštěč raket IV lanser MTU-4 pro 12 raket Strella-2M

Autoři:




Nejčtenější

Lahodná kremšnita. Kdo jednou ochutná, nikdy nezapomene.
Sedm parádních pokladů chorvatské domácí kuchyně, které musíte ochutnat

Už žádné zásoby s sebou! Přestože jsme měli dlouhá léta pověst paštikářů, kteří si na Jadran vozí hory vlastního jídla, v poslední době se karta obrací a Češi...  celý článek

Festival světla Signal 2014
Lákadlo pro turisty. Pražský festival světla sbírá ocenění po celém světě

Signal festival patří po několika letech k největším kulturním událostem v České republice. Do seznamu prestižních akcí ze všech koutů světa jej teď zařadil i...  celý článek

Dlouhé stráně
Jak si prožít Tour de France v Česku. Vyzkoušejte si parádní české kopce

Přirovnání ke Staré dámě cyklistiky je samozřejmě nutné brát s nadsázkou, nicméně i v Česku se najdou pořádně dlouhé a prudké kopce, na kterých můžete alespoň...  celý článek

Řecký ostrov Kos zasáhlo zemětřesení, v hlavním městě způsobilo značné škody na...
Řecký ostrov Kos zasáhlo zemětřesení, vyžádalo si nejméně dva mrtvé

Nejméně dvě oběti a 120 zraněných si na řeckém ostrově Kos v Egejském moři vyžádalo zemětřesení o síle 6,7. Uvedl to podle řecké agentury ANA starosta ostrova....  celý článek

Zadní karbonové kolo Roval CLX 32 Disc
Vyšší rychlost, lepší akcelerace. Otestovali jsme silniční karbonová kola

Podobně jako při předchozích ročnících Tour de France jsme se i letos podívali na jednu technickou zajímavost. Porovnali jsme přímo v akci, jak stejné silniční...  celý článek

Další z rubriky

Smíšené česko-chorvatské hlídky působí na plážích, promenádách i ve městech. Na...
Pomáhat a radit turistům. Čeští policisté zase vyjedou do Chorvatska

Pokud jezdíte na dovolenou do Dalmácie, možná už jste je viděli. České policistky a policisté tu od roku 2007 slouží o letních prázdninách ve smíšených...  celý článek

Dubrovník. Tohle je jen výsek dubrovnických střech, kapka z červeného moře.
Seriál Hra o trůny přilákal do Dubrovníku rekordní počet turistů

Kultovní fantasy seriál kabelové televize HBO Hra o trůny přivedl do chorvatského Dubrovníku rekordní množství turistů. Ti v tomto přístavním městě, kde se...  celý článek

Přes Cirkulane jsme se dostali do hraniční obce Meje, kde jsme přejeli hranici...
Meje: přes prázdné hranice do Chorvatska jen na vlastní nebezpečí

Když jsme 1. června přejížděli v rámci naší průzkumné cesty do Chorvatska hranice mezi Slovinskem a Chorvatskem v obci Meje, měli jsme pocit objevitelů a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.