Objevili jsme ráj horských kol v Česku. Bikerské stezky Valašska

Našli jsme pravý nefalšovaný bikerský ráj. Leží na česko-slovenském pomezí v Javorníkách a Vsetínských vrších. Kopce tu jen mírně překonávají tisíc výškových metrů, zato nabízejí divoký a pestrý terén, úžasnou přírodu, náročný profil, ďábelská převýšení a také romantiku, která láká umělce.

Na kole bez bagáže jako v Alpách

Za tři dny jsme ujeli necelých 120 kilometrů, ale náročný profil nám vzal sil, jako bychom absolvovali dvojnásobek. A to jsme využili službu, kterou místní podle alpského vzoru nabízejí turistům, a nechali si tašky s převlečením převážet z chaty na chatu autem.

Cítili jsme se volně a zbavili se dvou protivných omezení. Buď vyrazit s koly ověšenými taškami, nebo podnikat "jen" hvězdicové výpravy z jednoho místa a muset se vracet.

Začínáme dopoledne u Hotelu Galík ve Velkých Karlovicích-Léskové pod dohledem milovníka biků, znalce a spoluobjevitele zdejších tras Luboše Sušily. Krásný den, ale zima, máme problém správně se obléci. Ani netušíme, jak brzy se zahřejeme.

Dřevěný kostel Panny Marie Sněžné ve Velkých Karlovicích

Na nejvyšší kopec Vsetínských vrchů

Nekonečným stoupáním po modré míříme jedlo-smrko-bukovými porosty přes Laďův pramen přímo pod Vysokou (1024m), nejvyšší kopec Vsetínských vrchů. Kolem nás krásná místa s ještě krásnějšími názvy: Miloňová, Leskoveček, Na Člověči nebo Polana. Po hodině jsme nahoře na hřebeni, modrá se napojuje na červenou a začínáme si užívat pravý bikerský svět. Nahoru dolů, po kamenech, trávě nebo zpevněném povrchu.

Na stránkách www.trails.cz najdete tipy na výlety, doporučené ubytování i plán organizovaných vyjížděk.

Sdružení Valašská bike tour organizuje několikadenní výlety s průvodcem a se zajištěným převozem zavazadel mezi horskými chatami. Ceny jsou od 3960 korun za čtyřdenní program.

Ubytování na hřebenech:

www.galik.cz

www.kohutka.cz/ubytovani-kohutka

www.solansedlo.cz/12-hotel-cartak.cz

Máme jen zdánlivou výhodu, že bychom podle mapy měli pořád mírně klesat. Bohužel jde o "valašské klesání", jak říká Luboš. Rozuměj klesání přerušované slušnými porcemi stoupání.

Přichází Polana, pak rozcestí Benešky s krásnými loukami, kde se poprvé kocháme výhledy na nedaleké Javorníky a dokonce i vzdálenější Beskydy.

Pozorujeme scenérii, jaká se snad ani není jinde v Česku k vidění. Je znát, že už jsme v Karpatech.

Chvílemi se řítíme táhlými sjezdy a vzápětí kličkujeme na poslední chvíli mezi šutráky, kořeny a bahnitými tůněmi. Odpružená kola jsou k nezaplacení. Terén je zajímavý, chvílemi docela náročný a nutí k ostražitosti.

Krásné výhledy na Stratenci na hřebeni Javorníků

Umění a kyselica na Soláni

Cesta báječně utíká, přidává se k nám Roman Kalabus ze zdejší Horské služby a nasazuje zdrcující tempo.

Na planině Pod Kotlovou se nám otvírají další krásné výhledy. Kouknu do mapy a mám poprvé a asi naposledy během této výpravy vztek. Bez povšimnutí jsme minuli památný tis červený s jedovatými bobulemi.

Přemýšlím, jak pacifikovat létajícího Romana. Je tu spása, sjezdovka na Soláni. "Romane, zkus sjet kus dolů a pak vyjet nahoru, udělám super video," kuju ďábelský plán. Chudák Roman se pachtí 20% stoupáním, kolo mu klouže, ale nakonec to hrdinsky zdolává. Fakt borec. Obávám se, že jsem ho ani moc neunavil.

Romanova exhibice na sjezdovce na Soláni

Naštěstí pro nás je tu první pořádná pauza. Chata na Čartáku (dříve sídlo strážců hranic – portášů) a krásná Zvonice Soláň s galerií - infocentrem a navíc báječně ochotnou průvodkyní Janou Böller. V chatě si dáváme kyselicu, střapačky se zelím a brynzové halušky. Ve Zvonici pak nepohrdneme kávou, zanícenou přednáškou Jany a prohlídkou obrazů Jiřího Hudečka.

Soláň byla už od 30. let minulého století oblíbeným útočištěm českých umělců. Pobývali tu například malíři Karel Hofman, Jan Kobzáň nebo Alois Schneiderka. Jarda tu dokonce podle očekávání naráží na stopy svých slavných příbuzných z rodu Podešvů.

Akademický malíř František Podešva (1893-1979) se sem i s manželkou, spisovatelkou Marií Podešvovou, přestěhoval z Prahy koncem 30. let. Tehdy už byl známým umělcem, který vystavoval v Paříži a Mnichově. Originální sroubený Podešvův dům navštěvovala řada významných osobností české kultury, mimo jiné herečka Nataša Gollová.

Nejbližší okolí Zvonice se pyšní galerií v přírodě, sochařskými a řezbářskými díly.

Mikroregion Valašsko-Horní Vsacko

Dvě do sebe zaklesnuté podkovy tvoří páteřní cyklotrasy v oblasti mezi Vsetínem a Makovským průsmykem.

Od severovýchodu se mohou vydat méně zdatní turisté po rovinkách podél Rožnovské Bečvy přes Valašské Meziříčí do Vsetína a odtud proti proudu Vsetínské Bečvy k Velkým Karlovicím. Podstatně náročnější, ale o to zajímavější, je cesta horskými hřebeny Vsetínských vrchů a Javorníků, kudy vedlo i naše putování.

Obě hlavní trasy měří kolem sedmdesáti kilometrů, ty nejhezčí bikerské zážitky však nabízí kličkování mezi menšími hřebeny a hřebínky v neuvěřitelně členitém terénu obou horských masivů, které patří do oblasti Západních Karpat.

Obce v oblasti Vsetínských Vrchů a Javorníků se sdružily v mikroregionu Valašsko-Horní Vsacko. Tato oblast patří společně s Rožnovskem a Luhačovicemi mezi tři nejdůležitější turistické destinace Zlínského kraje. V Horním Vsacku je více než 50 procent veškerých ubytovacích kapacit kraje, a také 64 procent všech lyžařských areálů. Pro horská kola je zde vyznačeno 347 kilometrů tras a další rozšíření se plánuje v blízké budoucnosti.

Po hřebenovce v 800 metrech a drsný výjezd na Kohútku

Neúprosný plán nás žene dál. Pokračujeme hřebenovkou po modré a červené, ale po 1,5 kilometru odbočujeme vlevo a usnadňujeme si trasu po lesní cestě kolem Bílé hlíny. Na turistické značce jsme znovu pod Vsackou Tanečnicí a pak to po červené pálíme za Romanem přes Šerhovny, Beskyd, Žebračku, boudičku na Lušovce až k Ptáčnici. Pořád jsme v nadmořské výšce přes 800 metrů.

Přichází druhé občerstvení v chatě Vsacký Cáb. Mají tu rozpálený krb, dobré kafe, které nosí moc hezká usměvavá číšnice. Venku se prodlužují stíny a podzimní stromy září nádhernými barvami.

Na horských pastvinách U Krošenků při sjezdu ze Vsackého Cábu. Aneb Lubošova makroromantika

Utulná atmosféra v chatě Vsacký Cáb

Útulná atmosféra v chatě Vsacký Cáb

Brzy se loučíme s Romanem a valíme to dolů nádhernými loukami (Luboš tomu říká makroromantika) kolem Krošenků a Ochmelova. Luboš je ve svém živlu, na svém all-mountain kole nám to pěkně nandává. Báječný supersjezd s občasnými výhledy do údolí Vsetínské Bečvy a na Javorníky nás vykopne až dole v Dinoticích kousíček od Halenkova. Začíná se stmívat a my se rozhodujeme, že poslední pasáž, dlouhý výjezd na Kohútku na hřeben Javorníků zdoláme raději po silnici.

Ale ani tak to není žádná slast. Spíš nekonečná dřina, která vzdáleně připomíná horské etapy Tour de France. Stoupáme a stoupáme jako blbci, noříme se do tmy a kličkujeme nekonečnými serpentinami. Na prahu Kohútky si připadáme jak u brány do ráje. Kola jsou zabahněná, ale vem to čert, už nemáme sílu.

Borůvkové knedlíky na kohoutí kokrhání

I tady mají typické valašské speciality, mimo jiné výborné borůvkové knedlíky, které kuchař ohlašuje kohoutím kokrháním. Házíme je hladoví do sebe, koukáme na fotbal a pak jdeme rychle na kutě, abychom aspoň trochu zaspali tu únavu.

Druhý den ráno nás probudí krásný slunečný, ale mrazivý den. Chladno jak v zimě, musí být kolem nuly. Po snídani a krátké očistě zabahněných kol vyrážíme ještě celí rozlámaní ze včerejška po hřebeni na Portáš. Hned však padáme skvostným singl trekem na území Slovenska. Prodírám se po uzounkém turistickém chodníčku s kameny a kořeny, nahoru dolů, občas bahnem nebo vysokou trávou a čekám, kdy vrazím do medvěda.

Mimochodem, prý ho tady skutečně mají. Nedaleko kolem Makyty hnízdí dokonce i orel skalní.

Luboš nám přitom vypráví, jak tu místní převaděči ještě před pár lety vozili běžence přes hranice na terénních motorkách.

Singl trek ve slovenské divočiněSingl trek ve slovenské divočině

Singl trek pod Malým Javorníkem

Parádní výhled až na Velký Kriváň

Velmi krásná, ale technicky náročná pasáž nás vykopne na slovenské straně v osadě Stolečné. Jsme uprostřed nekonečné divočiny postranních hřebenů Javorníků. K civilizaci u Váhu je to odsud dalších 20 km. My ale shazujeme teplé vrstvy a vracíme se nahoru k hranicím. Malý Javorník (1019m) objíždíme po další "valašské vrstevnici", kde nám připadá, že je víc stoupání než rovinky. Pak míříme až k minirozhledně a památníku partyzánů na Stratenci ve výšce 1 055 metrů.

Tady poprvé za dva dny potkáváme desítky cyklistů a bikerů. Kolem tří betonových křížů jsou jedny z nejkrásnějších výhledů v celé oblasti. Z dřevěné rozhledničky koukáme dokonce na fatranský Velký Kriváň (1 708m), který je odtud dál než 40 km vzdušnou čarou.

Luboš a Jarda na Stratenci na hlavním hřebeni Javorníků

Boží sjezd k Javorníčku

A přichází další předlouhý báječný sjezd. Přes sedlo Bukovinu a Panský Příschlop padáme k Javorníčku s krásnými výhledy na Velké Karlovice, Soláň (Vsetínské vrchy) a Beskydy. Pod vrcholem stojí čtyřhranná kamenná kaplička. Pestrý sjezd po nádherných loukách s krátkými výšvihy pokračuje přes Strčkovou a další kapličku, tentokrát bílou s kruhovým půdorysem. V jednom místě před sebou nechtěně ženeme stádo ovcí. Nakonec se nám daří je šetrně objet, abychom je nezahnali až do údolí. Vsetínskou "makroromantiku" tu střídá javornická "mikroromantika", jak říká náš průvodce Luboš.

Strčková, kaplička nad Velkými Karlovicemi

A už jsou tu výhledy na Karolinku, městečko se sklářskou historií, pak hráz vodní nádrže a konečně náměstíčko, kde právě slaví místní Októbrfest. Klukovská kapela hraje zprvu Michala Davida, pak sjíždí Vypsanou Fixu. Kolem nás na to koukají hlavně zástupci starší generace.

I my si tu sobotní venkovskou pohodičku užíváme. Pijeme pivčo, ládujeme se jelením gulášem s feferonkami a vše nakonec zapíjíme slivovičkou od místního starosty.

Zbývajících cca 8 km zpět na hřbet Vsetínských vrchů na Soláň zvládáme celkem v pohodičce a tentokrát za světla.

Rozcestí na Javorníčku pod hlavním hřebenem Javorníků

Mezi stády ovcí při sjezdu z Javorníčku do údolí Bečvy

Poslední den je spíš na vyjetí, už nikam nespěcháme. Znovu si prohlížíme Zvonici na Soláni a obrazy místních mistrů, klábosíme s milou průvodkyní Janou Böller, a pak se vydáváme technickým sjezdem přes Bzový a přes Fojtův vrch do Velkých Karlovic, kde obdivujeme dřevěný kostelík Panny Marie Sněžné.

Údolím Vsetínské Bečvy po čerstvě budované cyklostezce snadno přijíždíme k výchozímu bodu celého putování u hotelu Galík, kde máme zaparkované auto. Cesta domů bude sice dlouhá, ale už po 65 kilometrech najíždíme u Bělotína na nový úsek D1, a další stovky kilometrů už snadno ukrajujeme po dálnicích.

Trasa našeho putování Valašskem

Po černé, nebo raději po červené...?

Obce Valašska-Horního Vsacka plánují výstavbu cyklistického resortu v alpském stylu. V Karolince by měla vyrůst základna s nejdůležitější infrastrukturou a v kopcích Vsetínských Vrchů i Javorníků jsou naplánovány kilometry nových cest od úzkých terénních singl treků až po hřebenové výletní trasy.

Bikeři si budou vybírat podobně jako lyžaři z tras tří obtížností od nejlehčí modré přes červenou až po náročné černé traily. "Nechceme stavět jen tradiční singl treky, plánujeme traily, které budou kombinovat hřebenové trasy se singly," plánuje projektový manažer sdružení obcí Roman Kalabus. Standardní vyjížďka by měla vypadat tak, že biker bude z hlavního hřebene odbočovat do technických pasáží a zase se vracet.

"V projektu máme zakresleno padesát kilometrů nových cest, ale počítáme s tím, že nakonec jich vybereme sedmadvacet, a ty postavíme," dodává Kalabus.

Na plánech se podílí Erik Burgon, rodák z Vancouveru, který vybudoval řadu bike parků v Kanadě, Francii a Itálii. Plánuje oživit staré horské chodníčky, které místní nadšenci postupně objevují v okolních kopcích, a letního využítí se mají dočkat i lyžařské areály.

Mikroregion žádá o dotaci 9,5 milionu korun z Regionálního operačního programu Evropské unie. Nové stezky by měly stát 3,5 milionu, zbytek půjde na budovu Bike centra v Karolince.

"Do Vánoc budeme vědět, zda jsme byli úspěšní. Pokud se nám podaří získat dotační prostředky, začneme plány realizovat v příštím roce," předpokládá Roman Kalabus. Nové cesty by mohly být postaveny už na začátku letní sezony, Bike centrum s půjčovnou kol, servisem, informačním střediskem a dalšími službami pro cyklisty pak bude hotové na podzim.

1. října 2021,  aktualizováno  17.3 19:21

Světové legendy lenošení. Seznamte se s nejkrásnějšími termály světa

16. března 2024

Po celém světě bychom napočítali přes šest tisícovek termálních pramenů, ale koupat se dá jen v...

Kapverdy jsou perla uprostřed Atlantiku. Bílé pláže, ferraty i život pod sopkami

11. března 2024

Premium Sopečné peklo, zelený ráj a tisíce lidí v dírách v zemi. Kapverdské ostrovy nabízejí rozmanité...

Až tři metry sněhu. Rakouská střediska, kde si prodloužíte lyžařskou sezonu

14. března 2024

Letošní zimní sezona v Alpách pokračuje. A to bez ohledu na teploty, které v posledním měsíci...

Tajemství přehrad: Slapy jsou ikonou našich vodních děl

17. března 2024

Seriál Tajemství přehrad nás dnes zavede k jednomu z nejznámějších vodních děl u nás, na Slapy. Třetí...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

OBRAZEM: Kde se natáčí Survivor. Ostrov Hispaniola je rájem i peklem

19. března 2024

Nejnovější série reality show Survivor Česko & Slovensko se natáčí v Dominikánské republice na...

Amsterdam v boji proti zlým turistům přitvrzuje a nasadil kvíz

18. března 2024  17:22

Amsterdam v průběhu let vyzkoušel různé způsoby, jak potlačit nepříjemný cestovní ruch, od...

Pozoruhodné botanické zahrady světa zrcadlí džungle, pouště i velehory

18. března 2024

Byť jde primárně o respektované badatelské instituce, návštěva jejich areálů suchopárná rozhodně...

1. října 2021,  aktualizováno  17.3 19:21

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...