Místo tabulí závodní dráhy. Takhle Japonci vyřešili nový terminál

  • 27
Žádná prostorná odletová hala, okna ani svítící informační tabule. Terminál 3 na nejrušnějším japonském letišti Narita u Tokia otevřený letos v dubnu slouží pro nízkonákladové lety, což se odrazilo i na rozpočtu vybavení. Cestující se tak místo nahoru musí dívat pod nohy, navádějí je totiž "závodní dráhy" namalované na podlaze.

"Chtěli jsme vytvořit letiště, jaké jinde nemají," řekl architekt Takao Goto ze společnosti Nikken Sekkei, která terminál navrhla. "Na závodní dráze je dobré to, že všichni na světě vědí, k čemu slouží. Je to globální symbol," dodal.

Místo elektronických informačních tabulí a pohyblivých chodníků tak mají pasažéři terminálu 3 k dispozici zhruba kilometr drah. Dráhy v barvě oblohy, tedy modré, vedou k odletům. Zemitá červená míří k příletům a barva má prý symbolizovat úlevu. Minimalistický interiér má podle designérů omezit zmatek a stres související s leteckou dopravou.

Nízkonákladové aerolinky v Japonsku fungují poměrně krátce a loni se na vnitrostátní dopravě podílely pouhými osmi procenty. Nový terminál, kterým by mohlo projít až 7,5 milionu lidí ročně, je tak vnímán jako potřebný odrazový můstek pro budoucí rozvoj nízkonákladové dopravy.