Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nový interiér letadel podle Boeingu: hvězdné nebe, bar a HD obrazovky

aktualizováno 
Americký výrobce dopravních letadel Boeing odhalil svou představu interiéru letounů příští generace. Strop kabiny cestujících pokrývá projekce hvězdné oblohy, na zaoblených obrazovkách se promítají informace o letu i filmy. Posuvné dveře mezi jednotlivými třídami jsou automatické a sahají od podlahy ke stropu.

Studie inovativního osvětlení kabiny boeingu. Na strop se má promítat obloha, v noci hvězdná. | foto: Boeing

Zejména dlouhé mezikontinentální lety bývají pro cestující vyčerpávající. Boeing proto zveřejnil nové návrhy kabiny letadla, která bude nabízet více zábavy, ale také odpočinku a relaxace.

K tomu se má využít strop kabiny letadla, na nějž se bude promítat modrá slunečná obloha s plujícími mraky. S nadcházejícím večerem a nocí pak tuto projekci vystřídá noční obloha plná hvězd, což by mělo napomoci usínání pasažérů. Ti by také mohli podle chuti sledovat filmy a zároveň třeba i aktuální polohu letadla na zaoblených obrazovkách s HD rozlišením na sedadlech před sebou. Se zaoblenými obrazovkami však počítá pouze koncepce první a byznys třídy, v ekonomické zůstanou klasické ploché displeje.

Pokud by cestující zábava omrzela, popošli by k centrálnímu barovému pultu, kde jim příjemná letuška nabídne drink. Za ní se na velkoplošné obrazovce budou zobrazovat snímky přírodních krás země, do níž se letí, nebo třeba informace o letu. Barový pult by však byl k dispozici opět pouze v první a byznys třídě.

Fotogalerie

Lepší usínání by rovněž ocenili hlavně pasažéři vyšších tříd. Sedačku by si totiž sklopili do vodorovné polohy, přičemž od ostatních cestujících je oddělí zástěny kolem sedadla.

Předěl mezi cestovními třídami mají tvořit posuvné dveře, které sahají až nahoru ke stropu a vytvářejí tak příjemnější, útulnější a také tišší prostor.

Společným cílem všech těchto inovací je projasnění a celkové zpříjemnění stísněného prostoru v kabině letadla. Odlehčit a ztenčit by se měly i sedačky - čímž by v letadlech měl přibýt další prostor. Ocenit by to mohli zejména cestující ekonomické třídy. V té se však s přílišným prostorovým komfortem nepočítá, u velkokapacitních letadel výrobce opět plánuje klasické rozvržení 3-4-3. Určitou pohodu by do ekonomické třídy mohlo vnést alespoň LED osvětlení, které umožní prozářit kabinu různými barvami.

„Možnosti využití těchto technologií jsou téměř nekonečné,“ předestírá možnosti Mike Sinnett, viceprezident vývojového oddělení Boeingu. „Letecké společnosti budou moci projekční panely využít k prezentaci informací o cílové zemi. Budou jim moci promítnout snímky míst, do kterých mají namířeno.“

Podívejte se na jednu z představ o letadle budoucnosti:

Záležitost několika let? Airbus si už se světlem pohrává

Boeing zatím představil pouze počítačové simulace, nikoli záběry skutečného letadla. Podle Boeingu však je uvedení podobných inovací záležitostí pár let.

Čekání by nemuselo být příliš dlouhé - některé technologie se dnes již v letadlech používají. Například „náladové osvětlení“ různými barvami využívá už nyní evropský konkurent Boeingu Airbus u svého nejnovějšího letounu A350.

I takhle by mohla vypadat budoucnost létání:



Témata: Airbus, Boeing


Nejčtenější

Zora Voženílková ze spolku Ultreia vylepuje desítky samolepek na Svatojakubské...
Dívám se očima poutníka, říká žena značící cestu do Santiaga de Compostela

Královéhradecký kraj protne slavná Svatojakubská cesta, po které stovky let míří poutníci ke katedrále ve španělském Santiagu de Compostela. Zora Voženílková...  celý článek

Na politické mapě světa by mohly být desítky nových států.
Stát v Evropě, o kterém jste nikdy neslyšeli, vznikl chybou. Není sám

Po světě jsou desítky států, které nesplňují čtyři základní kritéria, aby se daly označit za plnohodnotný stát. Pak jsou takové, které je splňují, ale nemají...  celý článek

Když bude pršet moc, zajeďte si na výlet do Volterry.
Když v Itálii leje, okoukněte výheň pekelníka, domky skřítků a auta

Apeninský poloostrov je mezi českými dovolenkáři klasikou. Itálie je hodně rozmanitá a podél pobřeží najdete bezpočet míst, kde strávit dovolenou u moře. Kam...  celý článek

V pevnosti Boyard, dlouhé 61, široké 31 a vysoké 20 metrů, konalo službu 250...
Historickou pevnost Boyard vlastnil i zubař, zachránila ji televize

Pevnost Boyard, která se ve tvaru oválného prstence zvedá uprostřed moře naproti francouzskému atlantskému pobřeží, proslavila po celém světě televizní hra. A...  celý článek

Ilustrační foto.
Jak přežít dlouhý let? Hodně vody, málo alkoholu a teplé ponožky

Díky leteckému spojení se naše planeta scvrkla. Stačí koupit letenku a frčíme. Jenže zatímco v rámci Evropy létáme s rutinou, s jakou jezdíme za tetou do...  celý článek

Další z rubriky

Aotea Track
Deset nejlepších túr Nového Zélandu

Na Novém Zélandu najdete desítky značených vícedenních treků a bezpočet kratších tras různé obtížnosti. Zdejší příroda navíc oplývá nepřebernou pestrostí....  celý článek

Západ slunce nad Káhirou při pohledu od Citadely
Kličkování bobtnající Káhirou. Egyptská metropole trpí pod návalem lidí

Od zvláštního zpravodaje MF DNES v Káhiře Stoupám úzkou věžičkou až na střechu. Starý muž v tradičním egyptském úboru splývajícím na zem mi otevírá dveře do malého kumbálku. Takového, jaký mívají ti...  celý článek

Betonová kráska. Slavná katedrála ve městě Higüey
Katedrála v Higuey: Betonová příšera, nebo nejkrásnější chrám světa?

Pro někoho je to příšera s fasádou připomínající vojenský bunkr, podle jiných naopak krásná ukázka moderní architektury. Katedrála ve městě Higüey, jež leží...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.