Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový interiér letadel podle Boeingu: hvězdné nebe, bar a HD obrazovky

aktualizováno 
Americký výrobce dopravních letadel Boeing odhalil svou představu interiéru letounů příští generace. Strop kabiny cestujících pokrývá projekce hvězdné oblohy, na zaoblených obrazovkách se promítají informace o letu i filmy. Posuvné dveře mezi jednotlivými třídami jsou automatické a sahají od podlahy ke stropu.

Studie inovativního osvětlení kabiny boeingu. Na strop se má promítat obloha, v noci hvězdná. | foto: Boeing

Zejména dlouhé mezikontinentální lety bývají pro cestující vyčerpávající. Boeing proto zveřejnil nové návrhy kabiny letadla, která bude nabízet více zábavy, ale také odpočinku a relaxace.

K tomu se má využít strop kabiny letadla, na nějž se bude promítat modrá slunečná obloha s plujícími mraky. S nadcházejícím večerem a nocí pak tuto projekci vystřídá noční obloha plná hvězd, což by mělo napomoci usínání pasažérů. Ti by také mohli podle chuti sledovat filmy a zároveň třeba i aktuální polohu letadla na zaoblených obrazovkách s HD rozlišením na sedadlech před sebou. Se zaoblenými obrazovkami však počítá pouze koncepce první a byznys třídy, v ekonomické zůstanou klasické ploché displeje.

Pokud by cestující zábava omrzela, popošli by k centrálnímu barovému pultu, kde jim příjemná letuška nabídne drink. Za ní se na velkoplošné obrazovce budou zobrazovat snímky přírodních krás země, do níž se letí, nebo třeba informace o letu. Barový pult by však byl k dispozici opět pouze v první a byznys třídě.

Fotogalerie

Lepší usínání by rovněž ocenili hlavně pasažéři vyšších tříd. Sedačku by si totiž sklopili do vodorovné polohy, přičemž od ostatních cestujících je oddělí zástěny kolem sedadla.

Předěl mezi cestovními třídami mají tvořit posuvné dveře, které sahají až nahoru ke stropu a vytvářejí tak příjemnější, útulnější a také tišší prostor.

Společným cílem všech těchto inovací je projasnění a celkové zpříjemnění stísněného prostoru v kabině letadla. Odlehčit a ztenčit by se měly i sedačky - čímž by v letadlech měl přibýt další prostor. Ocenit by to mohli zejména cestující ekonomické třídy. V té se však s přílišným prostorovým komfortem nepočítá, u velkokapacitních letadel výrobce opět plánuje klasické rozvržení 3-4-3. Určitou pohodu by do ekonomické třídy mohlo vnést alespoň LED osvětlení, které umožní prozářit kabinu různými barvami.

„Možnosti využití těchto technologií jsou téměř nekonečné,“ předestírá možnosti Mike Sinnett, viceprezident vývojového oddělení Boeingu. „Letecké společnosti budou moci projekční panely využít k prezentaci informací o cílové zemi. Budou jim moci promítnout snímky míst, do kterých mají namířeno.“

Podívejte se na jednu z představ o letadle budoucnosti:

Záležitost několika let? Airbus si už se světlem pohrává

Boeing zatím představil pouze počítačové simulace, nikoli záběry skutečného letadla. Podle Boeingu však je uvedení podobných inovací záležitostí pár let.

Čekání by nemuselo být příliš dlouhé - některé technologie se dnes již v letadlech používají. Například „náladové osvětlení“ různými barvami využívá už nyní evropský konkurent Boeingu Airbus u svého nejnovějšího letounu A350.

I takhle by mohla vypadat budoucnost létání:

Témata: Airbus, Boeing 




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.