Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: A nakonec jsme museli zabít psy. Vítejte v muzeu lodi Fram

aktualizováno 
Dobyla severní i jižní pól, dostala se do míst, kam před ní žádná dřevěná loď nedoplula. Polární škuner Fram se díky tomu stal jedním ze symbolů Norska. Když v roce 1935 po své poslední plavbě zakotvil v Oslu, postavili kolem něj muzeum. Podívejte se, kde spal a svým mořským vlkům šéfoval například Roald Amundsen.

Loď Fram nechal postavit mladý norský polárník Fridtjof Nansen, který věřil v existenci silného mořského proudu, jenž by jeho výpravě mohl pomoci při dobytí Severního pólu. Uvěřil mu i norský parlament, který stavbu lehkého škuneru zčásti zaplatil.

Expediční loď musela být lehká a mít specifický tvar, aby ji led nerozdrtil, ale vynesl nahoru. Nansen ji totiž chtěl nechat zamrznout v ledu a severního pólu dosáhnout driftováním. Musela mít dost prostoru pro 12 mužů na pětiletý pobyt v Arktidě. Psal se rok 1892, když byl Fram poprvé spuštěn na vodu. Jeho jméno v češtině znamená vpřed.

Nejenže se loď dostala dvakrát na severní pól, ale v roce 1911 s Roaldem Amundsenem i na opačnou stranu zeměkoule. Na dobytí jižního pólu norskou výpravou upomíná na lodi Fram řada exponátů - lyže, díky kterým se Norové pohybovali snadněji než britská výprava Roberta Scotta, polární boty i oblečení, které prý Amundsen odkoukal od Eskymáků.

Projít můžete celou loď, od kapitánského můstku až do podpalubí. Uvnitř je autentické vybavení – jídelna zvlášť pro námořníky a zvlášť pro důstojníky, pokojíky i kuchyň. Kolem lodi vedou ochozy až do třetího patra, které je na úrovni paluby. Informační panely na nich připomínají všechny tři velké výpravy Nansena, Sverdrupa a Amundsena, i fakt, že se z jižního pólu z 52 vrátilo zpět jen 11. Jak pětice polárníků na zpáteční cestě spotřebovávala zásoby, využila i méně psů. Přebytečné proto zabíjela a dávala je těm šťastnějším k snědku.

Autor:


Témata: Oslo


Nejčtenější

Nekonečná přistávací dráha podle představ projektu The Endless Runway.
Nekonečná přistávací dráha by byla dopravní revolucí. Ale není bezpečná

„Nekonečná“ kruhová přistávací dráha by měla letištím přinést především zásadní zvýšení kapacity. V jednom okamžiku by mohlo přistávat několik letadel naráz....  celý článek

V Jeruzalémě dokončili opravy Božího hrobu, v němž byl podle křesťanské legendy...
Oprava Božího hrobu v Jeruzalémě je u konce, znovu hýří barvami

V Jeruzalémě dokončili opravy Božího hrobu, v němž byl podle křesťanské legendy pohřben Ježíš Kristus. Takzvaná edikula, malá svatyně, v chrámu Božího hrobu...  celý článek

Hrad Bouzov
Dražší vstupné, nové atrakce. Státní hrady a zámky zahájí v dubnu sezonu

Turistická sezona se na státních hradech a zámcích naplno rozjede 1. dubna. Kasteláni desítek objektů letošní sezonu pojmou jako Rok renesanční šlechty. První...  celý článek

Značkaři dostávají od Libereckého kraje málo peněz. Na snímku Jindřiška Brabcová z Liberce.
Klub českých turistů slaví výročí, stovka pochodů projde Českem

Klub českých turistů zahájí 25. března speciální seriál pochodů ke 100. výročí vzniku Československé republiky a ke 130. výročí svého vzniku. Akci nazvanou 100...  celý článek

Rybníček v Písečné
Za kvetoucími bledulemi do Údolí Sejfů. Tenhle výlet dlouho neodkládejte

Údolí plná bledulí jsou v druhé půlce března nejvíce typická pro východočeskou oblast v podhůří Orlických hor. Jedno z nich začíná hned za městem Ústí nad...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.