Konkurence na (nejen) pražském letišti sice o něco vzrostla, ale ceny za letenky podle dostupných srovnání neklesají, naopak. Svědčí to o jediném, že přepravní ceny se v minulých letech dostaly na tak hluboké dno, že níž se už prostě jít nedá. Tolik na úvod nepříliš radostná informace. Příznivější sdělení je, že síť nízkonákladových spojení se v Evropě nadále zahušťuje, přibývá nových destinací i možných kombinací.
Klasika, nebo low-cost?
Pokud dokážete plánovat nějaký ten týden dopředu a jste si jistí, že harmonogram výpravy nebudete chtít měnit, tak skoro ve všech případech se obejdete laciněji s nízkonákladovými letenkami. Ty se kupují zásadně jako jednosměrné a tyto firmy obvykle nezajišťují transfery (jde o tzv. „point-to-point airline“).
Pokud si najdete variantu cesty se dvěma na sebe navazujícími lety, nechte si na přestup aspoň 2 hodiny, v případě zpoždění žádnou kompenzaci za ztracený návazný spoj nedostanete. Za jakékoli služby navíc než je „holá“ letenka (zapsané zavazadlo, občerstvení, přednostní nástup a další) se samozřejmě platí.
Z hlediska financí bývají nízkonákladové letenky nejlacinější 6 – 8 týdnů před cestou. Zejména na podzim a v lednu, tedy v období nejnižší poptávky, ale není výjimkou „chytit“ letenku za pár stokorun i pár dní před odletem, závisí to hlavně na naplněnosti spojů.
Cesta s „klasickou“ leteckou společností vás vyjde skoro vždy dráž, ale v případě přestupů je to pohodlnější i jistější: zapsané zavazadlo – pokud nějaké máte – vám přeloží a máte garantované přípoje, respektive přebukování gratis v případě zpoždění. I na krátkých letech po Evropě u některých společností stále dostanete zdarma občerstvení. A nejlepší ceny získáte obvykle s dlouhým, několikaměsíčním předstihem.
Vede Londýn a Itálie
Nejfrekventovanější letecká spojení z Prahy do evropských měst vedou do západní části kontinentu. Naopak letecké trasy z Česka do zemí bývalého „východního bloku“ (Bulharsko, Rumunsko, ale i Chorvatsko či Polsko) nízkonákladové společnosti většinou vůbec neprovozují. Pokud takové linky vůbec existují, tak je obsluhují klasické letecké firmy – za příslušně vysoký peníz.
Nejvyšší frekvence nízkonákladových letů z Česka je na trase do Londýna, respektive na některé z letišť v okolí Londýna. Zejména letiště Stansted (STN) a Gatwick (LGW) slouží jako velmi dobré přestupní uzly na další nízkonákladové lety po celé Evropě i třeba do Maroka.
Kvalitně obslouženou oblastí z Prahy je severní Itálie. Existuje tvrdá konkurence na letech do obou velkých letišť u Milána (Malpensa a Bergamo) stejně jako na trase do Benátek / Trevisa. Všechny tyto letecké uzly, na prvním místě Milano-Malpensa, slouží jako dobré přestupní body do dalších italských destinací i např. do Španělska či Řecka. Vysoká frekvence je také na letech do Říma, kam v současnosti z Prahy nalétávají hned čtyři nízkonákladovky.
Naopak horší a také dražší než v minulosti je nyní letecká doprava do Španělska: z velké nízkonákladové trojky (Ryanair, easyJet a Wizz Air) neprovozuje přímé lety z Prahy nikdo a dopravce SmartWings si za přepravu do španělských dovolenkových destinací (mj. Mallorca, Málaga a další) účtuje vysoké ceny. Španělsko dnes většinou lépe pořídíte kombinací dvou letů s přestupem. Podobné poměry jsou také na leteckých trasách do oblíbeného Chorvatska nebo do Rumunska.
Posun v zavazadlech: vstřícnější Ryanair
Výdaje za zapsané zavazadlo, případně pokuta za příliš velké kabinové zavazadlo, mohou snadno převýšit cenu letenky – podmínky přepravy, zejména maximální rozměry a hmotnost, si vždy pečlivě zkontrolujte. Nejbenevolentnější je již více než rok Ryanair, který v rámci vstřícnější politiky vůči cestujícím nyní povoluje jedno standardní a jedno menší kabinové zavazadlo (např. kabelka či fotoaparát) gratis.
EasyJet zase nemá u kabinového zavazadla hmotnostní omezení.
Největší restrikce tak uplatňuje Wizz Air, který povoluje do kabiny zdarma jen malý kufřík či batůžek o maximální délce 42 centimetrů.
Některé další společnosti mají do kabiny přísnější váhové restrikce, např. u Germanwings (teoreticky) byste neměli mít sebou více než 8 kilogramů.
Cestovní období duben 2015 (mimo Velikonoc), nákup 5. února 2015 | ||
---|---|---|
Destinace | Běžná cena z Prahy / Bratislavy / Berlína (CZK) | Frekvence |
Londýn | 900 / 550 / 600 | vícekrát denně |
Paříž | 1400 / 900* / 1300 | až 5x denně |
Madrid | 3000** / 1200 / 1200 | vícekrát denně |
Řím | 1200 / 1300*** / 1300 | až 5x denně |
Athény | ----- / 850 / 2300 | nelze, pouze klasické společnosti |
Stockholm | 1500 / ------ / 1300 | 1x denně |
* letiště Beauvais ** spojení s přestupem (Brusel-Charleroi či Londýn) obvykle vychází laciněji *** letiště Ciampino ----- přímý nízkonákladový let není k dispozici |
Pozor na odlehlá letiště
Dříve, než zaplatíte letenku, zjistěte si také dopravu z letiště do příslušného města (vaší cílové destinace). Některá letiště totiž mohou být od města, jehož název nesou, vzdálená desítky kilometrů a návazná doprava se může prodražit, a to i když nejedete taxíkem. Příkladem je letiště, které je v letových řádech běžně vedené jako „Paris-Beauvais“, ale ve skutečnosti je z centra Paříže vzdálené 80 kilometrů. Cesta autobusem trvá nejméně 80 minut a stojí jednosměrně 17 eur. Z hlediska času i celkové ceny tedy může být tedy výhodnější letět na pařížské letiště Charles de Gaulle či Orly.
Daleko je to i z hlavního milánského letiště Malpensa (50 km, jízdenka na vlak stojí 12 eur). Doprava do / z centra Milána je tak paradoxně výhodnější na nízkonákladové letiště Orio al Serio u Bergama, podobná situace je v Římě (Fiumicino vs. Ciampino). Podobně „bruselské“ letiště Charleroi je z centra Bruselu vzdálené nejméně hodinu jízdy.
Zvlášť komplikovaná je pozemní doprava z letišť v okolí Londýna, respektive mezi nimi. Nejlépe dojedete z hlavního letiště Heathrow, kam jedině vede metro (Piccadilly Line). Na Heathrow ovšem létají pouze klasické letecké společnosti. Z Gatwicku či Stanstedu funguje do centra Londýna expresní vlakové spojení, ale za inflační ceny – za zpáteční jízdenku dáte na místě ekvivalent 1 000 českých korun. Low-cost variantou přepravy z londýnských letišť je buď nákup vlakových jízdenek po webu v předprodeji (vázaný však na konkrétní spoj, bez refundace v případě zpoždění) nebo využití autobusové společnosti easyBus, kde se dají jednosměrné jízdenky koupit již od 2 liber.
Existují naopak mnohá velká evropská letiště, která jsou na síť městské / příměstské dopravy napojená velmi dobře, do centra se dostanete rychle a za rozumný peníz. Příkladem jsou Curych (vlak), Madrid (metro, vlak), Málaga (vlak, autobus), Amsterdam (vlak), Manchester (metro, vlak), Vídeň (vlak) a většina letišť v Německu včetně Frankfurtu / M. a Berlína.
Novinky na západě, jen malý posun na východě
Mezi nové destinace a trasy, které mohou být zajímavé pro české cestovatele, patří historicky první nízkonákladové spojení do města Ponta Delgada na Azorských ostrovech (Ryanair z Lisabonu, Porta a Londýna – možno kombinovat s lety z Prahy). Od května spouští týž dopravce přímé spojení z Prahy do německých Brém.
Společnost Norwegian, což byla v loňském roce nejdynamičtěji se rozvíjející nízkonákladová firma, přidala řadu spojů z německých měst (Mnichov, Berlín) do jižní Evropy, především do Španělska a na Kanárské ostrovy, a to za velmi konkurenční ceny. Rozšířily se možnosti cestování do Maroka, hlavně přes britská, francouzská a italská letiště a skrze Brusel-Charleroi (přípoje z Prahy).
Jako hub Ryanairu posílila blízká Bratislava (mj. spojení do Athén) a stále se zvětšuje spektrum linek z polských letišť do západní Evropy (Spojené království, Itálie, Španělsko, ale i Skandinávie) – pro Čechy jsou dopravně nejdostupnější letiště Kraków, Katowice a Wroclaw.
Oproti tomu na trasách po střední a východní Evropě k žádnému velkému posunu nedošlo. Nejvíce nízkonákladových linek ve východní Evropě obsluhuje Wizz Air, tyto trasy ovšem primárně slouží gastarbeiterům z Polska, Rumunska, Srbska apod. a tedy spojují města v těchto státech s destinacemi v západní a severní Evropě (nikoli středo- a východoevropské země navzájem). Z nedávno otevřených relací mohou být zajímavé linky z blízkého Norimberku (Rumunsko, Makedonie) či letní spojení z Katowic na Kypr.
Strategické minimum nízkonákladových lovců
|