Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nenapodobitelné kouzlo ´garage sale´

  13:58aktualizováno  13:58
Za dobu, co se na této stránce společně scházíme, jsme si pověděli už o mnohých kanadských posedlostech. Ale na jednu se přece jen ještě nedostalo. Nazývá se Garage Sale a Yard Sale. Doslova přeloženo prodej garážový nebo na dvoře, který tvoří skutečně neoddělitenou kulisu života Kanaďanů kdekoliv v jejich zemi. Jsou pořádány po celou roční dobu přijatelného počasí (zejména na jaře a na počátku podzimu), kromě zimního období.

Takový prodej se většinou už dlouho před vlastním konáním avizuje v místních novinách, kde stálá stejnojmenná rubrika má mezi ostatními inzeráty svoje místo. A věřte mi nebo ne, existují lidé, kteří každý nový výtisk místních novin začínají číst právě tímto sdělením. Pro ně vystopovat prodeje na dvoře nebo v garáži (respektive před ní), především když je s dodatkem „stěhování“,  je něco jako posedlost: být tam první, vykoupit, co se dá, udělat ten nejlepší obchod, což znamená za dobré věci co nejméně zaplatit, a co je neméně důležité – objezdit takových míst co nejvíce.

Co vlastně podněcuje Kanaďany (a stejně tak Američany) k organizování garage sale? Neexistuje prostší a pravdivější odpověď, než konstatování faktu,  že se tímto způsobem ekonomicky zbavují nepotřebných věcí ve svém domě nebo či apartmentu. A tak, pochopitelně podle ročního období, můžete na vjezdech do garáží rodinných domků vidět na stolech rozloženo všechno: pouzdrem na sluneční brýle počínaje starším typem počítače konče. Není výjimkou, že koupíte – jak jinak, než fungující, to je předpoklad úspěšného prodeje -, toaster, žehličku, kola, brusle, kopačky, míče, starší nábytek, vysavače, disky do automobilových kol, starší tranzistorová rádia, telefony, psací stroje, zařízení pro fit cvičení atd. Pravidelným zbožím jsou hračky, gramofonové desky, CD, oblečení, použité peněženky, kabelky, dokonce i boty, nádobí, skleničky, zbytky stolních souprav a já nevím co ještě.

A tady se přímo nabízí odpověď na otázku, proč jsou někteří lidé tímto nakupováním tak posedlí. Oni totiž vědí, že být první, znamená si vybrat. Vědí také, že cena se dá s prodejcem, který mnohdy nemá trpělivost čekat do odpoledních hodin na další zájemce, usmlouvat s jistotou, že on prodá. A za další – tito hromadní vykupovatelé zboží z „garážového či prodeje ze dvora“ jsou zajisté majiteli prodejního stánku ve velkém Flea Marketu (bleší trh), kde je otevřeno jen o sobotách a nedělích. Ve všední dny se prostě shání zboží. Majitelé těchto stánků mají většinou ještě jedno – hlavní – zaměstnání a stánkový prodej berou jako možný dobrý vedlejší příjem. Ale dá se tam sehnat všechno. Třeba i gong jako rekvizita pro divadelní představení. Ovšem značně dráž a v pochybené kvalitě.

Zajistit ekonomický efekt takového prodeje, to není maličkost, jak upozorňují autoři dokonce v několika publikacích věnovaným právě organizačním a etickým pokynům úspěšného garážového prodeje. Vedle rad, jak zorganizovat, doporučují také co a jak prodej uspořádat, jak zboží označit, jak se při prodeji chovat a jak se zákazníky rozmlouvat. Dalo by se očekávat, že autoři těchto publikací budou nabádat k vysokým cenám. Není tomu tak, naopak, přiklánějí se k tomu, aby k nalákání více zájemců měli pořádající připraveny ještě nějaké drobnosti zdarma. Radí také prodej rozložit do dvou dnů, přičemž ten první by měl být určen k prodeji za vyšší ceny než ten druhý, který by měl sloužit k doprodeji zbytků. A vybízejí prodávat věci oprané, vyčištěné, nábytek nablýskaný, elektrospotřebiče fungující, a to vše v garáži uklizené a vymetené. Zdůrazňují, že větší úspěch mohou zaručit tam, kde se spojí více rodin dohromady  -  čímž může vzniknout „yard sale“ s dobrým výdělkem.

Garage a Yard Sale bývají mnohdy velice zajímavým začátkem nejčastěji sobot, jen někdy i neděle, kdy se doprodávají opravdu už jen zbytky. Začínají zhruba o osmé ráno. (Nekonají se v době oficiálních svátků nebo o tzv. dlouhých víkendech, kdy jsou tři dny souvislého volna.) Je to příležitost ke sváteční vyjížďce autem s příjemným „společenským“ osvěžením. Garážové prodeje mají nenapodobitelnou atmosféru zejména pro ty, kteří se nestydí usmlouvat slevu třeba i z jen padesátníku na polovinu. A že se to obvykle podaří,  zejména když se čas přehoupne přes druhou hodinu odpolední, je nasnadě.

Nakupovat pod střechou garáží je úplně něco jiného než  v obchodě. Lidé se vzájemně zdraví, usmívají na sebe, nic je nehoní, nikdo na ně nekouká, aby hleděli od stolu vypadnout, zboží jim cestuje z ruky do ruky a tiše  přitom komentují jejich upotřebitelnost. Nehodnotí kvalitu, nehaní, neurážejí, naopak jsou zdvořilí a vlídní. Vždyť o nic nejde, každý má čas a  nemusí koupit. Přišel sem pro radost. A že se mnohdy dají pořídit drobnosti opravdu jen pro radost, dokazují mnohé restaurace, jejichž interiéry jsou vyzdobeny milými tretkami, které mnohdy dotvářejí jejich rázovitý charakter.

Takže, pokud budete mít příležitost, vyjeďte po stopě papírových cedulek a po směru šipek na nich. Určitě se pobavíte a kdo ví, třeba nějakou to milou nepotřebností i své srdce potěšíte... V každém případě však prožijete nevšední zážitek. 

Z ontárijského Bramptonu své čtenáře  srdečně zdraví a každý den alespoň jednu radost přejí Věra a Petr Kohoutovi. Chcete-li nám psát: vera.kohout@sympatico.ca





Nejčtenější

Ilustrační foto
Židé, prosím, sprchujte se. Cedule v švýcarském hotelu naštvaly Izrael

Malý alpský hotel ve Švýcarsku vyvolal pobouření, když ve svých prostorách umístil cedule s pokyny pro židovské hosty. Po vlně kritiky, ke které se připojila i...  celý článek

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Další z rubriky

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Romantická skaliska na jižním okraji vrcholové plošiny Brostschbergu
Stezkami čarodějnic v Alsasku. Magický svět ve francouzských Vogézách

Do Alsaska se jezdí hlavně kvůli znamenitým vínům. Dalším tamním oblíbeným lákadlem jsou samozřejmě divukrásné Vogézy s holými hřebeny i vodopády. Kromě nich...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.