Německo je pro turisty z ČR vstupní branou do Evropské unie

Německo je v létě pro české turisty tradičně především tranzitní zemí, ve které je přesto mohou potkat nečekané problémy třeba zdravotního rázu nebo ztrátou osobních dokladů či peněz. Na to vše je dobré se předem připravit. Zároveň je Německo vstupní branou do Evropské unie, a tak na hranicích nelze vyloučit i otázky kolem dostatečného finančního krytí cesty či technického stavu vozidla. Německé předpisy nestanoví konkrétní částku, kolik má mít turista s sebou, ale hovoří o "přiměřeném" finančním zajištění pobytu. Problémy by neměli mít cestující s pobytovými poukazy cestovních kanceláří nebo s kreditními kartami. Podcenit hraniční kontroly se nemusí vyplatit zvláště majitelům starších automobilů s technicky povážlivým stavem, kteří mohou být jednoduše vráceni zpět na české území.

I když se mezi ČR a Německem připravuje dohoda, která v budoucnu umožní vzájemné bezplatné poskytování lékařské péče, minimálně v letošní sezóně je vhodné si nadále pojišťovat případné léčebné výlohy. To platí jak pro tranzit, tak třeba i několikahodinové pobyty na německém území. Nenadálá zdravotní příhoda nebo úraz jen pár kilometrů za hranicemi a nezbytná léčba v sousední zemi může přijít bez pojistky hodně draho.

Nepříjemnou ztrátu osobních dokumentů je připravena řešit poměrně hustá síť českých zastupitelských úřadů: velvyslanectví v Berlíně, jeho pobočka v Bonnu a generální konzuláty v Mnichově a Drážďanech. Zároveň jsou k dispozici honorární konzuláty v Hamburku, Frankfurtu nad Mohanem, Norimberku a Stuttgartu. K
rychlejšímu  ověření totožnosti není na škodu mít s sebou kopii pasové stránky s osobními údaji.

Na husté síti silnic a dálnic by automobilisté v žádném případě neměli podceňovat dodržování dopravních předpisů. Němečtí policisté jsou pak přísní, ale zároveň slušní a korektní. Výše pokut obvykle výrazně převyšuje úroveň postihů v ČR. Od dubna se "vybírá" 60 marek (kolem 1000 Kč) i za používání mobilního telefonu při řízení. Na komunikacích jsou nezřídka dlouhodobě umístěny fotoradary, a i když pak třeba policie nepřistoupí k vymáhání pokuty v ČR, může být řidič nepříjemně překvapen na hranicích náhodnou kontrolou při některé z dalších cest do Německa. Úřední počítač pečlivě registruje prohřešky zahraničních státních poznávacích značek a bez zaplacení pokuty se řidič do země nedostane.

Německá dálniční síť je ve špičkách často přetížena, ale patří v Evropě k posledním ostrovům, kde se stále jezdí bez poplatků. Drahý je ale benzín a 95oktanový Natural momentálně stojí kolem 2,10 marky (asi 37 Kč). Pokud to zároveň provoz
umožňuje, je poměrně svižný, neboť obecně není rychlost omezena. Předpisy pouze "doporučují" 130kilometrové tempo. V případě zavinění nehody ve větší rychlosti to ale znamená postih, neboť řidič doporučení nedbal.

Zejména v rovinatých oblastech jezdí na německých silnicích hodně cyklistů, kteří se navíc i ve městech pohybují poměrně rychle. Na místě je tak opatrnost zejména při odbočování. Jako mnohde jinde v západních zemích může letní sezóna svádět
k případnému výdělku "načerno". Nelegální práce se trestá přinejmenším vyhoštěním a dalším zákazem vstupu do země.