Berlínem vede cyklistická stezka

Berlínem vede cyklistická stezka - Červený pás cyklistické stezky v Berlíně, v pozadí budova Říšského sněmu. | foto: ČTK

Německo chce vybudovat cyklistický ráj

Berlín není Bonn, zjistili němečtí poslanci, když se před třemi lety přestěhovali z bývalé sídelní metropole nad Rýnem do staronového hlavního města. Zatímco v provinčním Bonnu se volně pohybovali po malebných cyklistických stezkách, v berlínském velkoprovozu měli se svými bicykly spoustu problémů. Spolková vláda proto přišla s národním plánem cyklistické dopravy.

Za příklad si německý kabinet vzal Nizozemsko, kde podle statistik urazí každý člověk ročně asi 1000 kilometrů, a tím zhruba 27 procent všech cest, na kole.

Němci, kteří už nyní mají velké množství cyklistických stezek, nejsou spokojeni. Svůj díl, který urazí ročně na bicyklu, vypočítali na 300 kilometrů, tedy asi na 12 procent cest. Tajným přáním je zvýšení na 20 procent.

Některá města, jako Brémy, Chotěbuz nebo Münster, se ale už teď pyšní až 40procentním podílem.

Vláda chce investovat do cyklostezek 100 milionů eur
"Spolková vláda chce v budoucnu působit jako katalyzátor a  moderátor při podpoře cyklistické dopravy," prohlásil ministr dopravy Kurt Bodewig. Zatímco v minulých letech vydávala na tyto účely kolem 50 milionů eur ročně, letos už příspěvek zdvojnásobí na 100 milionů eur.

Jen podél německých státních silnic se dosud vine přes 15 tisíc kilometrů cyklistických cest a stezek, které jsou často vyznačeny typickou červenou barvou.

Dosud se z federálních prostředků budovalo kolem 300 kilometrů cest ročně. Úměrně se zdvojnásobením finančních prostředků by se měly "prodlužovat" i možnosti pro cyklisty. Další finance ale poskytnou i regionální vlády a obce.

Ekonomické výhody
Ministr Bodewig připomíná rozvoj stezek i jako důležitý hospodářský faktor. Na kole stráví dovolenou v Německu každý rok kolem dvou milionů lidí. V obchodu s jízdními koly je zaměstnáno na 50 tisíc lidí. Značné jsou i ekologické efekty, když lidé přesednou při kratších cestách na kolo. 

Plán počítá i se zlepšováním bezpečnosti cyklistů, přehlednějším značením jejich cest a lepším oddělováním stezek od vozovek. V roce 2000 utrpělo v provozu zranění téměř 74 tisíc cyklistů a 659 jich bylo usmrceno.

,