I když se říká, že každý Němec už byl aspoň v Praze, stále to ještě není pravda, prohlásil zjara na Mezinárodní turistické burze v Berlíně náměstek českého ministra pro vnitřní rozvoj Čestmír Sajda. Na ty, kdo dosud do ČR nezavítali, chce česká
turistika ve vztahu k sousednímu Německu sázet.
Ani klientela ze západu Německa přitom není zcela jednolitá. Zatímco Bavoři zpoza Šumavy znají východní sousedy poměrně dobře a vědí, kam jedou, odlehlejší severozápad Německa má co objevovat.
Němci přitom tvoří v ČR největší díl zahraniční klientely. Jestliže loni přijelo do ČR přes 104 miliónů návštěvníků (včetně jednodenních cest), z Německa jich bylo 41,5 miliónu, tedy asi dvě pětiny. Hlavními cíli jsou Praha, západočeské lázně, jakož i
nejznámější hrady a zámky. Renesanci návštěvnosti východoněmeckými turisty zažívají blízké Krkonoše nebo Jizerské hory.
České nebo slovenské hory, jakož i maďarský Balaton, kam rádi jezdili už lidé ze zaniklé NDR, nechybí v Německu v žádném katalogu větších nebo i menších specializovaných cestovních kanceláří. Pro mnohé z těch, kdo v těchto krajích nebyli, je magnetem nejen nové poznání, ale stále ještě příznivé ceny ubytování, stravování a dalších služeb.