Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Největší dělo světa uvidíte na Maltě. Váží 100 tun a má ráži 45 centimetrů

aktualizováno 
Malta, to jsou nejen pláže, ale také vyhlášené mejdany a zajímavé památky. Milovníky vojenské historie nadchne návštěva pevnosti Rinella s největším funkčním dělem na světě. Stotunový kolos vypadá jako z filmu Vynález zkázy.

Malta, pevnost Rinella - Největší kanon na světě míří na širé moře | foto: Vratislav KonečnýiDNES.cz

Historie vedle velkého mejdanu

Na Maltu se většinou nejezdí jen za koupáním, možností je tu sice dost, ale ve srovnání s plážemi nedaleké Afriky přece jen méně.

Hodně turistů míří na toto souostroví ve Středozemním moři za poznáním; je tady totiž co obdivovat, míšení kultur tu zanechalo bezpočet památek.

Další část návštěvníků, převážně mladších, se sem jezdí vyřádit. Přístavní město Sliema, prakticky předměstí hlavního města Malty La Valletty, se každou noc proměňuje v gigantický zábavní podnik. Bary, vinárny, nábřeží, vše praská ve švech. Mládež si tu užívá na jednom obrovském mejdanu. Zní tu muzika všech žánrů, málokdo holduje něčemu nealkoholickému. Noční taxíky mají žně.

Malta, Valletta

Nezapomeňte na ohňostroje

O Vallettě se tvrdí, že je to město s největší koncentrací památek. Však také bylo vlastně celé zapsáno na seznam UNESCO.

Najdete tu kouzelné úzké uličky s barevnými balkony, ze kterých Malťanky sledovaly cvrkot v ulicích, zatímco to '"maskovaly" vyšíváním krajek. Všimněte si kostelních hodin, jsou dvoje, ale každé jdou jinak. Mají tak oklamat ďábla, kdyby chtěl překazit bohoslužbu.

Volejte levně na Maltu

s klikniavolej.cz už od 2,90 Kč za minutu

Překrásné jsou noční ohňostroje. Na ty si ostrované potrpí, zrovna jako na obrovské církevní prapory nad většinou budov. Připomínají lodní plachty.

A všude spousta kostelů, Malťané jsou velmi zbožní. Na církevní procesí s velmi sugestivní kutálkou tu můžete narazit i uprostřed noci.

S bílým křížem ve znaku

Malta, to jsou především maltézští rytíři, johanité. Připomínky na ně tu jsou na každém kroku, samotnou Vallettu založil v 16. století velmistr řádu Jean Parisot De La Vallette.

Kdybyste vynechali všechno, katedrálu svatého Jana si ujít rozhodně nenechte. To je jako svatovítský chrám v Praze. Návštěvníci tu obdivují hlavně impozantní Caravaggiův obraz Stětí sv. Jana Křtitele.

Z vallettských hradeb dobře přehlédnete Velký přístav (Grand Harbour), kde kotví zaoceánské kolosy. Při troše štěstí spatříte i válečnou loď, já měl kliku na US vrtulníkovou výsadkovou.

V poledne je na hradbách nával, čestná baterie tu střílí salvu a při té příležitosti uniformovaný mladík nabízí prohlídku Fort Rinella. Pevnosti na druhé straně přístavu, kde je vystaveno největší funkční dělo na světě.

Přeplujete lodí, v ceně lístku je i návštěva vojenského muzea, a pak busem do pevnosti ke kanonovému monstru.

Malta, Valletta

Grand Harbour

Boje o Středomoří a stotunový kolos

Uctívání české pumy

O Maltu se za druhé světové války velmi tvrdě bojovalo, její blokáda byla podobná té leningradské. Katedrálu ve městě Mosta zasáhla velká letecká puma, která nevybuchla. Když pyrotechnici pátrali po příčině, zjistili, že byla prázdná. Jednalo se o sabotáž dělníků české zbrojovky. Pumu tu dodnes ukazují a tak trochu uctívají.

Malta, která spolu s Gibraltarem střežila důležitou námořní cestu, byla odjakživa jedním z nejstrategičtějších bodů ve Středomoří. Není divu, že ovládnout se ji snažili už v dávných dobách třeba Féničané, Řekové, Kartáginci, Arabové, později maltézští rytíři... Od napoleonských válek až do roku 1979 pak ostrov drželi Britové, přičemž jejich zájmy ohrožovali hlavně Francouzi, Italové, a za druhé světové války i Němci.

Právě za dob britské državy se Malta proměnila v jednu velkou pevnost. Dodnes je možné na ostrově navštívit řadu unikátních obranných bašt, soustředěných hlavně kolem Valletty, mezi nimi i Rinellu s největším funkčním dělem na světě.

Malta, pevnost Rinella

Dvě stotunová děla od firmy Armstrong sem Britové dovezli v roce 1882. Jedno skončilo v Rinelle, další v baterii na druhé straně přístavu (to už dnes není funkční). Stejnými děly totiž tehdy disponovaly nejmodernější italské bitevníky a Britové, závislí na koloniích, byli po otevření Suezského průplavu v roce 1869 odhodláni ubránit své námořní cesty před Italy za každou cenu. Nakonec si ale děla nikdy naostro nevystřelila.

Malta, Fort Rinella Stotunové dělo bylo sestaveno z několika různě velkých kruhových plášťů. Hlaveň o hmotnosti 100 tun se skládala z 22 různě velkých plášťů. Ráže byla 45 centimetrů, dostřel téměř 13 km. Na vzdálenost zhruba 5 kilometrů dělo prostřelilo 42centimetrový pancíř, přičemž prachová nálož vážila téměř 204 kilogramy. Spolu s nábojem stál tedy každý výstřel tehdy astronomických 100 liber, což byla denní mzda pro 2 400 vojáků!

Při prohlídce pevnůstky budete svědky výcviku britských koloniálních vojáků v náročné ukázce pod žhnoucím sluncem. Kdo si chce vyzkoušet dril, dostane pušku a může na sebe nechat od seržanta řvát.

Gozo je divočejší

MaltaPo tom vedru to chce opravdu koupel. Ostrov je vyprahlý, všude prach, jen tu a tam pár keřů. Městské pláže jsou pokryté ostrými tufovými kameny, pár kilometrů písku se ovšem také najde. Nádherný zážitek skýtá výlet bárkou do Modré jeskyně, výtečné koupání je v přístavišti odkud se vyplouvá.

Ostrov Comino je daleko klidnější, i když mrňavý. Za koupáním i potápěním je ideální zamířit na větší ostrov Gozo. Téměř celé pobřeží je plné útesů, sem tam koupací zátoka.

Na Gozo jede každou hodinu trajekt, pokud na to máte, může si najmout třeba hydroplán. Z hlavního gozského města Victoria, z jeho hradeb u dobře vychlazeného piva, se vám Malta bude zdát rájem na zemi. Ale to se moc nedívejte kolem sebe, ekologie se tu nenosí.

Může se hodit

FORT RINELLA
Otevřeno: pondělí – neděle 9:30 až 17:00
Vstupné: dospělí: 8 eur, děti: nad 16 let 7 eur, rodinné: 2 dospělí, 3 děti do 16 let 18 eur
K pevnosti můžete jet individuálně linkou č. 4 z autobusového nádraží nebo hromadně s průvodcem, vstupenky se prodávají v zahradě nad čestnou baterií (salute battery), v ceně je i vstup do válečného muzea v městské části Kalkara.

Cestování místními autobusy je zážitkem, je dobré mít připravené jízdné, většinou 20, 25 centů, na větší vzdálenost 50. Tyto autobusy jsou označeny Express. Noční autobusy nejezdí. Řidiči nebývají zrovna přátelsky naladěni, rozměnit peníze většinou nepřichází v úvahu. Když chcete, aby vám zastavil, musíte na stanici důrazně ukázat, že o něho stojíte.

Pokud si půjčíte auto, má britské řízení, tedy vpravo, podle toho se také jezdí a Malťané nejsou na silnici žádnými gentlemany.


Mapy © Google

Autoři:




Nejčtenější

Kristina se vydala na cestu, aby sebe i druhé zbavila strachu z neznámého.
Sama uběhla 1840 km přes Írán. Bojovala tak proti strachu Evropanů

Její okolí si myslelo, že se zbláznila, když chce sama běžet muslimskou zemí. Čtyřiačtyřicetiletá Kristina Palténová se ale nenechala odradit. Nazula běžecké...  celý článek

Dovolená u moře.
Zahraniční dovolená 2017: ještě dražší Chorvatsko a vyprodané Řecko

Ten, kdo se chce letos v létě opalovat v Řecku nebo Španělsku, udělal nejlíp, když si pobyt objednal už v zimě. U těch nejžádanějších zájezdů teď už cestovky...  celý článek

Zajímavý pohled na Velký Blaník z hrany Křížovského lomu
Zlato, granáty i mramor. Výlet za opuštěnými lomy blanických rytířů

Blaničtí rytíři napadnou samozřejmě každého, kdo míří na vrchol Velkého Blaníku. Ale jeho širé okolí v sobě ukrývá skutečné poklady. Těžilo se tu zlato,...  celý článek

Interiér kostela Mezinárodní konopné církve (20. dubna 2017)
V Coloradu otevřeli kostel zasvěcený marihuaně, uctívá se v něm číslo 420

Mezinárodní konopná církev otevřela v Denveru první kostel zasvěcený marihuaně. Není to náhoda. Stát Colorado totiž patří mezi americké státy, které rekreační...  celý článek

Pudinkový dort s ovocem a šlehačkou
Pudink v hlavní roli. Sladkosti, které se rozplynou na jazyku

Jedna z nejobyčejnějších kuchyňských ingrediencí bývá obvykle spojována jen s dětskými svačinkami. Byla by ale škoda nechat pudinku jen tuhle vedlejší roli....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.