Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nejstarší používaná parní lokomotiva jezdí v Indii. Je jí 154 let

aktualizováno 
Milovníci parních lokomotiv by v Indii byli ve svém živlu. Na 143 kilometrů dlouhé trase z Dillí do Alwaru tady totiž dodnes jezdí nejstarší používaná parní lokomotiva na světě Fairy Queen. Lokomotiva byla postavená v anglickém Leedsu v roce 1855.

Fairy Queen, nejstarší používaná parní lokomotiva na světě, jezdí na pravidelné trase v Indii | foto: Profimedia.cz

Nejstarší parní lokomotiva na světě, která je dosud v provozu, byla postavená v roce 1855 ve strojírnách Kitson Thompson a Hewitson v Leedsu. Ve stejném roce dorazila do indické Kalkaty, kde byla pokřtěná Fairy Queen.

Lokomotiva připadla do vlastnictví Východoindických železnic pod výrobním číslem 22. Zpočátku vozila poštu z Howrah do Raniganj, později tahala nákladní vlaky se stavebním materiálem ve státě Bihár, kde sloužila až do roku 1909.

Dalších 34 let potom byla lokomotiva vystavena před železniční stanicí Howrah poblíž Kalkaty. V roce 1943 se Fairy Queen přesunula do Chandausi, kde ji obdivovali studenti tamní Železniční odborné školy.

Fairy Queen, nejstarší používaná parní lokomotiva na světě, jezdí na pravidelné trase v Indii

V roce 1972 se Fairy Queen dostala na seznam indických národních památek a byla převezena na čestné místo do Národního železničního muzea v Chanakyapuri v Dillí.

Poté, co začátkem 90. let začaly indické železnice provozovat luxusní vlak Palace on Wheels (Palác na kolejích) s týdenním programem na trase z Dillí do Tádžmahálu, o který byl obrovský zájem, mechanici důkladně opravili a zrestaurovali i Fairy Queen. Ta byla poprvé po 88 letech znovu uvedena do provozu 18. července 1997.

Fairy Queen, nejstarší používaná parní lokomotiva na světě, jezdí na pravidelné trase v Indii

Fairy Queen Express vozí turisty na trase Dillí - Alwar v Rádžasthánu, se zastávkou na safari v národním parku Sariska, a zpět. Vagony jsou klimatizované, pojmou až 60 pasažérů, přičemž vpředu je luxusní salonek. Dvoudenní výlet s přenocováním v hotelu Tiger Den v Sarisce vyjde dospělého na 8 600 indických rupií (zhruba 3 300 Kč), děti polovic. Více o Fairy Queen - ZDE.

Fairy Queen, nejstarší používaná parní lokomotiva na světě, jezdí na pravidelné trase v Indii

Parní lokomotivy

  • První parní lokomotivu, pohybující se po kolejnicích, sestrojil Richard Trevithick v roce 1804
  • Nejvýznamnějším konstruktérem se stal George Stephenson, který se parními lokomotivami zabýval od roku 1814. Později sestrojil například stroj Locomotion, který dal lokomotivám jméno, a především slavnou Rocket jež dosahovala rychlosti 32,5 km/h, s níž 8. září 1829 zvítězil v soutěži na trati Liverpool-Manchester (u Rainhillu)
  • Nejstarší dochovanou parní lokomotivou v Česku je I.103 KLADNO z roku 1855, provozovaná původně společností Buštěhradské dráhy. Nachází se ve sbírkách Národního technického muzea. Návštěvníci si ji budou moci prohlédnout až na podzim roku 2010, kdy bude muzeum po dlouhodobé rekonstrukci znovu otevřeno pro veřejnost.

Autor:




Nejčtenější

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Hydroelektrárna Spálov v detailu. Po předešlé domluvě si ji můžete prohlédnout...
Putování krajinou skla. Na kole za největším podzemním jezerem Česka

Železný Brod bývá označován za ideální turistické rozcestí Českého ráje, Jizerských hor a Krkonoš. Byla by ovšem škoda vyrážet za tak dalekými cíli a...  celý článek

Estonský hrad Kuressaare (Arensburg)
100 POHLEDŮ: Důstojníci na procházce u hradu v Kuressaare - Arensburgu

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Film Dovolená s Andělem trefně popsal odborářské rekreace.
Dovolená nejen s Andělem. Odborářské rekreace dělnický lid miloval

Kdyby v létě 1952 revizor Gustav Anděl nevyjel do zotavovny Jezerka, dnešní generace by zřejmě netušily, jak tehdejší odborářská rekreace vypadala.  celý článek

Na parkovištích v Dolním Adršpachu stálo asi tisíc aut (14.8.2017).
Turisté v autech zahltili Adršpach, policie odkláněla Poláky z přechodu

Stovky turistů v autech zablokovaly kolem poledne příjezdové cesty do Adršpachu a Teplic nad Metují na Náchodsku. Policie odkláněla dopravu na některá...  celý článek

Další z rubriky

Podvečerní „poušť“ ve slovenském Záhorie
Jen tak si prožít poušť ve střední Evropě. Záhorie miluje i armáda

Nejrozsáhlejší písečné duny ve střední Evropě jsou tak dokonalou replikou pouště, že si je oblíbili i vojáci a ti, kteří jejich techniku vyrábějí. Vždyť...  celý článek

Ledový kůň v plné kráse
Jak oslavit 15. narozeniny. Výlet na třetí nejvyšší štít Vysokých Tater

Zatímco na nejvyšší Gerlach chce vyjít každý a na elegantní Lomničák se kdekdo vyveze lanovkou, třetí nejvyšší vrchol Tater se skrývá kdesi vzadu a ke zdolání...  celý článek

Lidé procházejí kolem protituristického graffiti v historickém centru...
V Evropě se zvedá odpor proti turistům. Je jich moc, zlobí se místní

Protesty v Benátkách a Barceloně, zvláštní opatření v Římě a Dubrovníku. V nejpopulárnějších turistických destinacích Evropy se šíří protituristické nálady....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.