Slavná Tatra 87 slouží jako příklad vozu s unikátní aerodynamikou. Luxusní vůz

Slavná Tatra 87 slouží jako příklad vozu s unikátní aerodynamikou. Luxusní vůz je z roku 1947 (model se vyráběl až do roku 1950). | foto: Libor Budinsky pro iDNES.cz

Auto Elvise, Himmlera i Abrháma: největší skvosty muzea v Malaze

  • 31
Vedle naleštěných bouráků značky Mercedes či Rolls-Royce se skví české "papalášské" žihadlo i poněkud bizarní velorex, hadrová tříkolka proslavená Josefem Abrhámem v kultovní komedii Vrchní, prchni. Návštěvníci muzea v jihošpanělské Malaze žasnou. Velorex se dostal do sbírky nejvýznamnějších aut světa.

Muzeum aut stojí ve staré budově tabákové továrny, která byla postavena v polovině dvacátých let minulého století. V roce 2002 však výroba tabáku skončila a celý objekt převzala radnice, aby ho po důkladné rekonstrukci proměnila v moderní kulturní centrum.

Muzeum aut zabírá plochu šesti tisíc metrů čtverečních, na kterých dokumentuje vývoj automobilů od konce 19. do začátku 21. století. Ale nejde jen o samotnou historii: automobily jsou představeny jako svébytná umělecká díla. Proto je muzeum rozděleno do tematických částí s názvy: Belle Epoque, Slavná auta, Designová auta či Vozy snů. Celá kolekce má cenu 25 milionů eur a patří mezi nejvýznamnější sbírky veteránů na světě.

Jak vyhrála Malaga

Unikátní muzeum v Malaze disponuje kolekcí 120 cenných veteránů (i když stabilně vystavených je jen 90 vozů). Muzeum však původně vůbec nemělo stát v Andalusii. Jeho majitelem je totiž portugalský multimilionář Joao Magalhaes, který chtěl svou výjimečnou sbírku vystavit ve své rodné zemi.

Po celé řadě byrokratických zádrhelů si nakonec vybral Španělsko a po dvou letech jednání se obrátil na španělského ministra kultury, který s jeho nabídkou oslovil starosty velkých měst. Malaga zareagovala nejrychleji a nabídla nejlepší podmínky. A tak muzeum aut stojí právě zde.

Himmlerova svatební kára nebo rolls s krystaly

A není to jen tak obyčejné automobilové muzeum. Joao Magalhaes sbíral auta přes 25 let a kvůli svým exponátům navštívil desítky zemí. Nehledal jen starobylé vozy, ale auta s příběhem. Řada vystavených vozů má velmi kuriozní historii.

Například vůz Barron Acroyd vyrobený v Anglii v roce 1912 vznikl jako prototyp v dílně britského pilota. Naopak Mercedes 540K, vyrobený v roce 1937, patří k nejcennějším v celé sbírce, neboť v této řadě bylo vyrobeno pouze 447 aut. Používali je především pohlaváři nacistického Německa. Vystavený vůz navíc sloužil Heinrichovi Himmlerovi a vezl ho dokonce na jeho svatbu.

Mezi dalšími vozy si můžete prohlédnout "surrealistický" renault z roku 1932, který byl inspirován dílem Salvadora Dalího, či luxusní rolls-royce vyzdobený krystaly od Swarovského.

Design slavného cadillacu "eldorádo" byl inspirován letadlem.

Velmi vyhledávaným exponátem je také Cadillac Eldorado z roku 1959, považovaný za jednu z největších perel celé sbírky. Design více než šest metrů dlouhého a dvě a půl tuny těžkého bouráku byl inspirován letadlem. Právě tento model byl také nejoblíbenějším vozem Elvise Presleyho.

Kuriozitou je také rolls-royce z roku 1921 přizpůsobený dobrodružným výletům v Indii, který používali důstojníci britské armády při lovu tygrů. Nebo první elektrický vůz vyrobený v Americe již v roce 1916.

Českou legendu zastupuje hadrák

Z českých vozů je zde poněkud paradoxně vystaven velorex, který si u nás doma vydobyl celou řadu směšných přezdívek, počínaje hadrákem či hadraplánem a pytlem na mrzáky konče.

V Malaze je velorex představen jako "dětské vozítko", které sice dosahuje maximální rychlosti 30 kilometrů za hodinu, ale znamená perfektní volbu do města. Popisek samozřejmě připomíná, že jde spíše o kuriozitu, neboť karoserie není plechová, ale z plachtoviny. Díky tomu však bylo vozítko velmi levné a v době největší slávy se vyrábělo na 120 velorexů měsíčně.

Jediné homologované vozidlo s plátěnou karoserií na světě začali vyrábět hned po druhé světové válce bratři František a Mojmír Stránští a k jeho řízení stačil řidičský průkaz na motocykl. Celkem bylo vyrobeno asi 15 tisíc velorexů.

"Hadrová" tříkolka je do sbírky zařazená spíše jako podivuhodná kuriozita.

Řada vystavených vozů představuje svébytné umělecké dílo.

Tatra nebo Brouk

Druhým českým vozem ve sbírce je slavná Tatra 87, která je zde představena jako model s unikátní aerodynamikou. Luxusní vůz z roku 1947 (model se vyráběl až do roku 1950) má mimořádně nízký odpor vzduchu, kterého dosahovali jiní výrobci aut až o mnoho let později.

Tatra byla primárně určena pro státní a stranické funkcionáře, velkého úspěchu ovšem vůz dosáhl v zahraničí. Kurátoři také připomínají, že právě vozy Tatra byly velkou inspirací pro Ferdinanda Porsche při vývoji slavného německého "brouka". Později Volkswagen zaplatil Tatře za kopírování jejích modelů odškodnění ve výši tří milionů marek.

Město Pabla Picassa

Muzeum veteránů v Malaze funguje něco málo přes rok. Vstupné stojí šest eur, senioři platí polovinu. Prohlídka s průvodce vyjde na devět eur. Muzeum je otevřené od úterý do neděle od 10 do 19 hodin.

Malaga je starobylé přístavní město v Andalusii, které je výchozím bodem na cestě do letovisek na pobřeží Costa del Sol. V Malaze můžete navštívit rodný dům či muzeum slavného malíře Pabla Picassa, unikátní botanickou zahradu či přístavní hospůdky specializované na přípravu grilovaných sardinek. V srpnu se zde konají vyhlášené býčí zápasy. V sezoně do Malagy létá přímá linka z Prahy, jednoduše a rychle se tam dostanete i rychlovlakem z Madridu.

, pro iDNES.cz