Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Auto Elvise, Himmlera i Abrháma: největší skvosty muzea v Malaze

aktualizováno  11:45
Vedle naleštěných bouráků značky Mercedes či Rolls-Royce se skví české "papalášské" žihadlo i poněkud bizarní velorex, hadrová tříkolka proslavená Josefem Abrhámem v kultovní komedii Vrchní, prchni. Návštěvníci muzea v jihošpanělské Malaze žasnou. Velorex se dostal do sbírky nejvýznamnějších aut světa.

Slavná Tatra 87 slouží jako příklad vozu s unikátní aerodynamikou. Luxusní vůz je z roku 1947 (model se vyráběl až do roku 1950). | foto: Libor Budinsky pro iDNES.cz

Muzeum aut stojí ve staré budově tabákové továrny, která byla postavena v polovině dvacátých let minulého století. V roce 2002 však výroba tabáku skončila a celý objekt převzala radnice, aby ho po důkladné rekonstrukci proměnila v moderní kulturní centrum.

Fotogalerie

Muzeum aut zabírá plochu šesti tisíc metrů čtverečních, na kterých dokumentuje vývoj automobilů od konce 19. do začátku 21. století. Ale nejde jen o samotnou historii: automobily jsou představeny jako svébytná umělecká díla. Proto je muzeum rozděleno do tematických částí s názvy: Belle Epoque, Slavná auta, Designová auta či Vozy snů. Celá kolekce má cenu 25 milionů eur a patří mezi nejvýznamnější sbírky veteránů na světě.

Jak vyhrála Malaga

Unikátní muzeum v Malaze disponuje kolekcí 120 cenných veteránů (i když stabilně vystavených je jen 90 vozů). Muzeum však původně vůbec nemělo stát v Andalusii. Jeho majitelem je totiž portugalský multimilionář Joao Magalhaes, který chtěl svou výjimečnou sbírku vystavit ve své rodné zemi.

Po celé řadě byrokratických zádrhelů si nakonec vybral Španělsko a po dvou letech jednání se obrátil na španělského ministra kultury, který s jeho nabídkou oslovil starosty velkých měst. Malaga zareagovala nejrychleji a nabídla nejlepší podmínky. A tak muzeum aut stojí právě zde.

Himmlerova svatební kára nebo rolls s krystaly

A není to jen tak obyčejné automobilové muzeum. Joao Magalhaes sbíral auta přes 25 let a kvůli svým exponátům navštívil desítky zemí. Nehledal jen starobylé vozy, ale auta s příběhem. Řada vystavených vozů má velmi kuriozní historii.

Například vůz Barron Acroyd vyrobený v Anglii v roce 1912 vznikl jako prototyp v dílně britského pilota. Naopak Mercedes 540K, vyrobený v roce 1937, patří k nejcennějším v celé sbírce, neboť v této řadě bylo vyrobeno pouze 447 aut. Používali je především pohlaváři nacistického Německa. Vystavený vůz navíc sloužil Heinrichovi Himmlerovi a vezl ho dokonce na jeho svatbu.

Mezi dalšími vozy si můžete prohlédnout "surrealistický" renault z roku 1932, který byl inspirován dílem Salvadora Dalího, či luxusní rolls-royce vyzdobený krystaly od Swarovského.

Design slavného cadillacu

Design slavného cadillacu "eldorádo" byl inspirován letadlem.

Velmi vyhledávaným exponátem je také Cadillac Eldorado z roku 1959, považovaný za jednu z největších perel celé sbírky. Design více než šest metrů dlouhého a dvě a půl tuny těžkého bouráku byl inspirován letadlem. Právě tento model byl také nejoblíbenějším vozem Elvise Presleyho.

Kuriozitou je také rolls-royce z roku 1921 přizpůsobený dobrodružným výletům v Indii, který používali důstojníci britské armády při lovu tygrů. Nebo první elektrický vůz vyrobený v Americe již v roce 1916.

Českou legendu zastupuje hadrák

Z českých vozů je zde poněkud paradoxně vystaven velorex, který si u nás doma vydobyl celou řadu směšných přezdívek, počínaje hadrákem či hadraplánem a pytlem na mrzáky konče.

V Malaze je velorex představen jako "dětské vozítko", které sice dosahuje maximální rychlosti 30 kilometrů za hodinu, ale znamená perfektní volbu do města. Popisek samozřejmě připomíná, že jde spíše o kuriozitu, neboť karoserie není plechová, ale z plachtoviny. Díky tomu však bylo vozítko velmi levné a v době největší slávy se vyrábělo na 120 velorexů měsíčně.

Jediné homologované vozidlo s plátěnou karoserií na světě začali vyrábět hned po druhé světové válce bratři František a Mojmír Stránští a k jeho řízení stačil řidičský průkaz na motocykl. Celkem bylo vyrobeno asi 15 tisíc velorexů.

"Hadrová" tříkolka je do sbírky zařazená spíše jako podivuhodná kuriozita.

Řada vystavených vozů představuje svébytná umělecká díla.

Řada vystavených vozů představuje svébytné umělecké dílo.

Tatra nebo Brouk

Druhým českým vozem ve sbírce je slavná Tatra 87, která je zde představena jako model s unikátní aerodynamikou. Luxusní vůz z roku 1947 (model se vyráběl až do roku 1950) má mimořádně nízký odpor vzduchu, kterého dosahovali jiní výrobci aut až o mnoho let později.

Tatra byla primárně určena pro státní a stranické funkcionáře, velkého úspěchu ovšem vůz dosáhl v zahraničí. Kurátoři také připomínají, že právě vozy Tatra byly velkou inspirací pro Ferdinanda Porsche při vývoji slavného německého "brouka". Později Volkswagen zaplatil Tatře za kopírování jejích modelů odškodnění ve výši tří milionů marek.

Město Pabla Picassa

Muzeum veteránů v Malaze funguje něco málo přes rok. Vstupné stojí šest eur, senioři platí polovinu. Prohlídka s průvodce vyjde na devět eur. Muzeum je otevřené od úterý do neděle od 10 do 19 hodin.

Malaga je starobylé přístavní město v Andalusii, které je výchozím bodem na cestě do letovisek na pobřeží Costa del Sol. V Malaze můžete navštívit rodný dům či muzeum slavného malíře Pabla Picassa, unikátní botanickou zahradu či přístavní hospůdky specializované na přípravu grilovaných sardinek. V srpnu se zde konají vyhlášené býčí zápasy. V sezoně do Malagy létá přímá linka z Prahy, jednoduše a rychle se tam dostanete i rychlovlakem z Madridu.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Panorama Nepomuku s neodmyslitelnou kulisou Zelené hory.
Krajinou Černých baronů a milované historie. Cyklotoulky okolím Nepomuku

Zvlněná a přátelská krajina luk, polí a remízků v okolí Nepomuku byla osídlená generacemi předků, jejichž dávné působení můžeme pocítit v drobných i...  celý článek

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

Další z rubriky

Cestou necestou
Puchýře jako dvacka a klopýtání v dešti, to je slavný dánský pochod

Tři dny intenzivní chůze napříč dánským ostrovem Fyn spolu s dalšími 850 nadšenci pěší turistiky, tak vypadá akce nazvaná Fjällräven Classic Denmark. Treku...  celý článek

Katar, Dauhá, Katařan, Katařanka
Katar láká turisty, zrušil vízovou povinnost pro 80 zemí, včetně ČR

Katar s okamžitou platností ruší vízovou povinnost pro občany 80 zemí, včetně České republiky. Oznámili to dnes zástupci katarského ministerstva vnitra,...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.