Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nejpodivnější taxi světa: Buick s motorem z japonského náklaďáku i vůl

aktualizováno 
Naše taxíky nemají taxametry, v mnoha případech ani dveře a vlastně ani motor. Přesto nás dovezou k cíli, i když to bude možná trochu drncat, trochu funět a občas se to úplně zastaví. Co všechno si můžete stopnout při toulkách po světě?

Nejstylovější taxi najdete na Kubě, kde řidiči stále používají 60 až 70 let staré americké bouráky. | foto: Libor Budinský, pro iDNES.cz

Nejefektnější taxi jezdí v indickém Radžastánu. Stopnete ho nedaleko růžového města Džajpuru a vyveze vás až na vrchol slavné pevnosti Amber Fort. Přestože dvacetiminutová cesta vzhůru stojí pro dva nějakých 400 korun, jedná se o jeden z největších zážitků, který ve vyprahlém indickém státě můžete vyzkoušet.

Jako taxi zde totiž slouží sloni a turisté si tak mohou užít výsady, která byla po staletí určena pouze mocným maharádžům a jejich hostům. U pevnosti pracuje zhruba sto slonů, kteří na vrchol přepraví každý den kolem tisíce turistů.

Na střeše světa

Pokud si chcete vyzkoušet taxi, které operuje v nejvyšší nadmořské výšce, musíte do Nepálu. Zde funguje koňské taxi, či spíše „poňské“, neboť zdejší koníci mnoho výšky nenabrali. Zato žijí a pracují ve výšce, kam se drtivá většina Čechů nikdy nepodívá.

Fotogalerie

Nepálské taxi si můžete stopnout na náhorní plošině nedaleko Manangu ve výšce kolem čtyř tisíc metrů nad mořem. A vyveze vás až do výšky 5 500 metrů, v níž se nachází nejvýše položené turistické sedlo světa Thorong La. Přestože cena tohoto taxi je značně vysoká a pohybuje se kolem 100 dolarů, řada turistů zmožená dlouhým pochodem na treku kolem vrcholů masivu Annapurna se nakonec zalekne náročného finálního stoupání a raději mávne na taxi.

Ostrov svobody

Nejstylovější taxíky najdete v současné době na Kubě, především na venkově, kde jezdí tisíce amerických bouráků z padesátých let, které by všude jinde na světě stály už mnoho let v muzeích. Zde však mají na střeše nápis taxi a i když jsou často v dezolátním stavu, právo na odpočinek je stále v nedohlednu. Zatímco místní zaplatí za jízdu v 60 let starém kabrioletu Buick, Oldsmobilu či Plymouthu pár korun, cizince vyjde podobný experiment na několik stovek.

Ale stojí to za to, i když řidič musí nejprve svůj vůz roztlačit a když konečně nastartuje, motor burácí jako ve starém letadle. Původní americký motor už totiž dávno dosloužil a pod kapotou prý šlape motor z japonského náklaďáku. A žere neskutečných 24 litrů.

Ještě jednou taxi na Kubě. Kdo neměl štěstí a nezdědil po rodičích auto, musí vozit zákazníky na „kole“.
Ještě jednou taxi na Kubě. Kdo neměl štěstí a nezdědil po rodičích auto, musí vozit zákazníky na „kole“.

I takové taxi jezdí na Kubě. Kdo neměl štěstí a nezdědil po rodičích auto, musí vozit zákazníky na „kole“.

Volské spřežení

Nejbizarnějším dopravním prostředkem mezi všemi netradičními taxíky bude pravděpodobně volské taxi, které operuje mezi přístavištěm a obrovskou stúpou v barmském Mingunu. A není to žádný relikt minulosti. Volská spřežení jsou v Barmě stále nejpoužívanějším pomocníkem zemědělců a při jízdě po barmských silnicích se jim řidiči musejí často vyhýbat.

V Mingunu si majitelé volů přivydělávají jako drožkáři. Krátká cesta volským spřežením vyjde na pět dolarů, trochu to drká, trochu houpe, ani rychlost není nijak závratná, ale nakonec to jede a člověk se cítí jako pán.

Zřejmě nejbizarnější taxi naší přehlídky operuje v Mingunu v Barmě.

Zřejmě nejbizarnější taxi naší přehlídky operuje v Mingunu v Barmě.

Rikša před smrtí

Úplně bez benzinu se obejdou tradiční rikšové v mnoha asijských destinacích, kterým stačí jen pořádně šlápnout do pedálů. Ale i to může být někdy problém. Zvláště když si stárnoucí rikša vezme o trochu větší náklad, než je schopný uvézt. Třeba v Kambodži, v Indonésii či v Barmě běžně vozí na kole dva až tři zákazníky, což v případě „tučnějších“ zahraničních turistů může znamenat téměř heroický výkon na pokraji sebezničení.

Vaše zkušenosti

Jaké bylo vaše nejzajímavější a nejdobrodružnější svezení se na cestách? Podělte se o vaše zážitky s ostatními čtenáři v diskusi.

„Jednou jsem si stopnul staříka, který už měl být dávno v domově důchodců, pokud by tam něco takového měli. Plival červené chrchly od betelu, urputně kašlal, jako by měl co nejdříve vypustit duši a když se mu do cesty postavilo lehké stoupání, sesedl z kola a musel nás tlačit. A to, co mělo být romantickým zážitkem, se proměnilo v malé trauma, neboť jsem se celou cestu styděl za to, že se necháme vézt a nejdeme raději pěšky,“ vzpomíná na jízdu rikšou cestovatel Jan Stach.

Typický obrázek z mnoha asijských zemí. Jeden šlape a druhý se veze. Za kratší vzdálenost zaplatíte zhruba deset korun.

Typický obrázek z mnoha asijských zemí. Jeden šlape a druhý se veze. Za kratší vzdálenost zaplatíte zhruba deset korun.

Když rikša nemá zákazníky, nepohrdne ani nákladem zeleniny. Ale jak to chudák uveze?

Když rikša nemá zákazníky, nepohrdne ani nákladem zeleniny. Ale jak to chudák uveze?

Legendární tuk-tuk

Bangkok proslavily jeho legendární tuk-tuky, podivné hybridy auta a motorky, které se po desetiletí staraly o dopravu a ve městě jich jezdilo několik desítek tisíc. Tuk-tuky měly výrazný vliv na znečištění ovzduší, proto je radnice před lety vyměnila za klasické taxíky a ve městě zůstalo jen několik set motorizovaných tříkolek, které slouží především cizincům.

Paradoxem je, že za jízdu tuk-tukem často zaplatíte víc, než když si vezmete klasické taxi. Řidiči tuk-tuků v oblasti batůžkářského centra Khao San Road byli pověstní svými „obchodnickými“ triky, především legendární historkou, kdy zákazníkům tvrdili, že ten den jezdí zadarmo, protože je platí vláda a turistu vezmou grátis na projížďku po celém městě. Jenže místo toho je zavezli do několika spřátelených obchodů se šperky, drahými kameny či hedvábím, kde je nutili nakupovat předražené zboží.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Nekonečná přistávací dráha podle představ projektu The Endless Runway.
Nekonečná přistávací dráha by byla dopravní revolucí. Ale není bezpečná

„Nekonečná“ kruhová přistávací dráha by měla letištím přinést především zásadní zvýšení kapacity. V jednom okamžiku by mohlo přistávat několik letadel naráz....  celý článek

V Jeruzalémě dokončili opravy Božího hrobu, v němž byl podle křesťanské legendy...
Oprava Božího hrobu v Jeruzalémě je u konce, znovu hýří barvami

V Jeruzalémě dokončili opravy Božího hrobu, v němž byl podle křesťanské legendy pohřben Ježíš Kristus. Takzvaná edikula, malá svatyně, v chrámu Božího hrobu...  celý článek

Zdroje Gangy jsou smíšené. Na horním toku jsou to především tající ledovce, na...
Tři řeky dostaly za poslední týden stejná práva jako živoucí bytosti

První řekou, která minulý týden oficiálně získala status živé osoby, byla novozélandská Whanganui. Stala se prvním krajinným prvkem světa, který úřady...  celý článek

Rybníček v Písečné
Za kvetoucími bledulemi do Údolí Sejfů. Tenhle výlet dlouho neodkládejte

Údolí plná bledulí jsou v druhé půlce března nejvíce typická pro východočeskou oblast v podhůří Orlických hor. Jedno z nich začíná hned za městem Ústí nad...  celý článek

Hrad Bouzov
Dražší vstupné, nové atrakce. Státní hrady a zámky zahájí v dubnu sezonu

Turistická sezona se na státních hradech a zámcích naplno rozjede 1. dubna. Kasteláni desítek objektů letošní sezonu pojmou jako Rok renesanční šlechty. První...  celý článek

Další z rubriky

Speciální vůz Tatra na cestě kolem světa.
Expedice Tatra kolem světa začala před 30 lety. Doplatila na změnu režimu

Expedice Tatra kolem světa přitahovala koncem 80. let velkou pozornost. Výprava, která vyrazila 18. března 1987 z pražského Staroměstského náměstí, se po více...  celý článek

Ohromující Čína v okolí města Jang-šuo (Yangshuo) v provincii Kuang-si
Originální rybolov a kouřový čaj. Ohromující Čína v provincii Kuang-si

Přála bych si Čínu procestovat křížem krážem, ale je tak obrovská, že mých plánovaných pět týdnů by na to nestačilo ani náhodou. I tak jsem ale navštívila plno...  celý článek

Korálový útes v souostroví Raja Ampat v Západní Papui. Ilustrační snímek
Výletní loď poničila unikátní korálový útes, škoda je 15 milionů eur

Na korálový útes v odlehlé části Indonésie narazila britská výletní loď. Oblast v Západní Papui přitom patří mezi místa s těmi nejrozmanitějšími ekosystémy na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.