Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nejlepší umělý sníh v Polsku je v rovině pod Tatrami

  18:44aktualizováno  18:44
Až do konce dubna chtějí provozovatelé polského lyžařského střediska Czorstyn udržet sníh na svazích. Jak? Prostě ho nastříkají na jediný kopec vyčnívající v dalekém širokém okolí ze zelené vrchoviny mezi Tatrami a Beskydami. V poměru k Alpám je malinkatý, malý je dokonce i proti Krkonoším, převyšují ho i vrcholky Českomoravské vysočiny, měří totiž jen 680 metrů nad mořem. Připomíná velikostí i vzhledem některý z menších sopečných kuželů Českého středohoří u Loun, ale je na něm báječné, jakoby miniaturizované lyžování.

Lanovka lyžaře vyváží jen o sto padesát metrů výše (to je necelá pětina převýšení sjezdovek ve Špindlerově Mlýně), jeden vlek dohání svými parametry sotva Přibližovák v Rokytnici a druhý připomíná dětské vleky v každém českém nebo moravském středisku. Jenže o tři kilometrové sjezdovky se denně starají dvě moderní rolby, každou noc na ně stříkají umělý sníh mobilní děla a všechna nebezpečná místa jsou zabezpečena sítěmi nebo plastovými ploty. (Autor tohoto článku je dvakrát nechtěně vyzkoušel. I ve velké rychlosti mu zabránily nedobrovolně navštívit vzrostlý les.)

Proto si zde dali i přes nevelkou rozlohu střediska koncem března sraz lyžaři z celého Polska, aby testovali lyže všech světových značek pod hlavičkou ročenky NTN neboli Nezávislý test lyží. "Je tu nejlepší umělý sníh z celé země," zdůvodnil výběr odborný vedoucí testu Tomasz Kurdziel z Varšavy. "Středisko sice funguje teprve dva roky, ale už je lepší než vyhlášený Kasprový vrch," byl přesvědčen asi čtyřicetiletý testér Marek, civilním povoláním filmový producent. "Funguje to tady jako v Alpách – za cenu jedné permanentky mám všechny služby. V Tatrách je potřeba platit navíc například za parkoviště nebo toalety."

Jedna sjezdovka se hodila pro zkoušky univerzálních sportovních lyží a lyží na obří slalom, protože několikrát mění spád a směr a nechybí na ní ani strmý ledový padák zakončený prudkou zatáčkou. Druhá trasa byla kvůli dobře preparovanému a ne moc divokému profilu vhodná pro slalomky. Klenotem czorstýnského areálu je ovšem třetí varianta, která je dost široká a přitom mírná, aby se na ní daly až do fyzického vyčerpání lyžaře zkoušet táhlé řezané carvingové oblouky. Toho bohatě využívali testeři při hodnocení lyží na extrémní funcarving.

Kdo se při lyžování unaví, může za dobrého počasí obdivovat okolí z vyhlídkové terasy. Stojí sice na sněhovém kopci, ale kousek pod sebou má zelenou louky, modrou stuhu Czorstynského jezera, které před čtyřmi lety vzniklo napuštěním nové přehrady, bílé vápencové stěny Pienin a blyštivě zasněžené Vysoké Tatry. K romantice přispívá i nedaleký středověký hrad stejného jména Czorstyn shlížející na hladinu jezera.

Do obrazu novodobého horského střediska patří i půjčovna lyží, fungující lyžařská škola, samoobslužná jídelna a volně přístupné toalety. Nechybí ani hudba na jedné sjezdovce, umělé osvětlení a na dojezdu rošt, na kterém si každý může opéct své uzeniny nebo maso ve stylu barbecue.

Do střediska je možné dojet autem z Českého Těšína přes Nowy Targ do Kluszkowic (2-3 hodiny jízdy po špatných silnicích), nebo ze slovenského Kežmaroku přes Spišskou Starou Ves a obec Czorstyn (z moravských hranic 3-4 hodiny). Ze Středu Čech je nutno počítat se sedmi až osmi hodinami jízdy. Je to odtud nějakých 650 kilometrů.

Návštěvu střediska lze doporučit českým lyžařům jako zpestření konce sezony spíše než jako seriozní tip na delší lyžování.        

Ceny: jízda lanovkou 3 ZL
          jízda na velkém vleku 2 ZL
          jízda na malém vleku 1 ZL
          (běžně lze za den najezdit 20-40 jízd)
          půjčení lyžařského kompletu na den 30 ZL
Pozor: v Polsku se téměř nepoužívá mezinárodní slovo „ski“, ale narty (lyže)  a narciarski (lyžařské) 

Autor:




Nejčtenější

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

Další z rubriky

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Cestou necestou
Puchýře jako dvacka a klopýtání v dešti, to je slavný dánský pochod

Tři dny intenzivní chůze napříč dánským ostrovem Fyn spolu s dalšími 850 nadšenci pěší turistiky, tak vypadá akce nazvaná Fjällräven Classic Denmark. Treku...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.