Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nejkrvavější silnice světa. Indie hlásí 140 tisíc mrtvých za rok

aktualizováno 
V Indii každý den zahyne na silnicích kolem 380 lidí, což je stejné, jako kdyby se zřítil obří Boeing 747. Jenže zatímco pád podobného letadla by přitáhl pozornost světových médií minimálně na týden, krvežíznivé indické silnice nechávají svět celkem v klidu.

Indické autobusy jsou relativně bezpečné. Ve statistikách smrtelných úrazů jsou až na čtvrtém místě. | foto: Libor Budinský, pro iDNES.cz

Každý den se v Indii přihodí 1 200 vážných nehod, každou hodinu zemře na silnicích 16 lidí. Každý den přijde o život 20 dětí mladších 14 let. Nejohroženější je však skupina mladých mužů, neboť ti umírají na silnicích nejčastěji. Věková skupina od 15 do 34 let se na smrtelných úrazech podílí z 54 procent. V absolutních číslech jde o 75 tisíc mrtvých za rok 2014, přitom z 82 procent jde o muže.

Údaje vyplývají ze zprávy o nehodách za rok 2014, kterou zveřejnilo indické ministerstvo dopravy. Celkový počet mrtvých byl 140 tisíc, což je jen o trochu méně než počet obyvatel Plzně.

Jak se dává taková přednost?

„Mladí řidiči jezdí jako blázni a nedodržují předpisy, nedávají přednost, a to hlavně na křižovatkách. Protože jejich otcové většinou neměli auta či motorky, nemají zažitá základní pravidla silničního provozu,“ vysvětluje ve zprávě indický bezpečnostní expert Rohit Bhaya. Na křižovatkách, většinou při přímém střetu způsobeném nedáním přednosti, umírá 50 tisíc Indů za rok.

A statistika přidává další údaje. Šedesát tisíc úmrtí je zaviněno vysokou rychlostí, sedm tisíc alkoholem a tři tisíce lidí mají na svědomí výmoly na silnicích. Ještě k pití za volantem: mnoho cestovatelů po Indii opakovaně vidí, jak si při „občerstvovací“ zastávce řidiči autobusů či kamionů dávají pivo nebo skleničku whisky.

Muži na motorkách – každý rok zemře v Indii na 35 tisíc motorkářů.

Muži na motorkách – každý rok zemře v Indii na 35 tisíc motorkářů.

I užívání přilby má vlastní pravidla aneb když si člověk nechce rozcuchat vousy.

I užívání přilby má vlastní pravidla aneb když si člověk nechce rozcuchat vousy.

Ganéša je bůh, ten nás ochrání

O nehodě totiž nerozhoduje jejich řízení, ale vyšší síly. „Místní řidiči věří, že o tom, zda dojedou domů, nerozhoduje samotné řízení, ale Ganéša, slavný bůh se sloní hlavou, který odstraňuje překážky z cest a má ochranitelskou moc. Stačí si pověsit do auta amulet s Ganéšou, případně si ještě polepit skla svastikou, která je v Indii symbolem štěstí, a pak už můžete bez obav šlápnout na pedál a vyrazit. Ani nemusíte koukat doprava nebo doleva, bohové vás ochrání,“ tvrdí s trochou nadsázky cestovatel Jan Stach, který navštívil Indii už pětkrát a na místních silnicích strávil stovky hodin.

V protisměru klidně i na dálnici

Některé zážitky jsou skutečně bizarní. „V loňském roce jsme jeli po nové dálnici, která vede z města Ágra, v níž stojí slavný Tádž Mahal, do Džajpuru, hlavního města největšího indického státu Rádžasthánu. Jeli jsme soukromým mikrobusem, řidič jel na místní podmínky celkem rychle, když tu začal prudce brzdit, protože jsme se začali blížit obrovskému náklaďáku. Říkal jsem si, proč se s tou kraksnou cpe na dálnici, když mu to vůbec nejede, jenže o vteřinu později mi to došlo. Náklaďák jel v protisměru. Naštěstí tam byly dva pruhy, takže jsme se nakonec šťastně minuli,“ svěřuje se cestovatel Martin Hruška, který strávil v Indii několik měsíců.

V horách pak zažil jinou situaci, kdy dva autobusy jely vedle sebe a řidiči si něco povídali. A vůbec jim nevadilo, že jeden jede v protisměru.

Motorka nosí smrt

Nejnebezpečnější jsou v Indii motorky, které se na počtu mrtvých podílejí 25 procenty. Stejný počet mrtvých však mají na svědomí také nákladní automobily, které zde nepřevážejí jen zboží, ale často vozí na korbě také pasažéry. Až na třetím místě jsou osobní automobily, které mají podíl na 18 procentech úmrtí.

Fotogalerie

Jen připomeňme, že i když v posledních letech počty motorových vozidel v Indii rapidně rostou, stále je zde v přepočtu na obyvatele mnohem méně aut a motorek než v Evropě nebo v USA. V současné době v Indii žije 1,3 miliardy lidí, přičemž počet motorových vozidel se pohybuje kolem 170 milionů (včetně skútrů a motorek). Naopak v USA připadá na 320 milionů lidí 250 milionů vozidel (bez motorek).

Bez světel, ale s klaksonem

V indických městech je na silnicích méně mrtvých, zato však více stresu. Všichni se tlačí, všichni neustále troubí a houkají a z výfuků se valí oblaka jedovatého a smradlavého dýmu.

„Vládne pravidlo silnějšího. Stačilo mi dvacet minut a měl jsem chuť okamžitě vystoupit a utéct. Navíc večer a v noci se polovina řidičů neobtěžuje svítit a jezdí prostě potmě. Asi se bojí, aby si nezničili žárovky,“ vzpomíná Jan Stach, který si před časem půjčil v Indii auto a dodává, že už by to nikdy neudělal. Prý není žádný sebevrah.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Další z rubriky

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Podvečerní „poušť“ ve slovenském Záhorie
Jen tak si prožít poušť ve střední Evropě. Záhorie miluje i armáda

Nejrozsáhlejší písečné duny ve střední Evropě jsou tak dokonalou replikou pouště, že si je oblíbili i vojáci a ti, kteří jejich techniku vyrábějí. Vždyť...  celý článek

Zbytky čumu (stanu) Evenků
Sibiří na koloběžce. Tělo fňuká, ale přizpůsobí se, říká dobrodruh

Přešel pěšky Bajkal, jako první na světě přejel Pamír na tříkolce a teď podniká na koloběžce cestu přes Sibiř dlouhou přes 2500 kilometrů. Třiašedesátiletý...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.