Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nejkratší lanovka v Česku jezdí už 32 let

  12:50aktualizováno  12:50
Sedačková lanovka v pražské zoologické zahradě vozí cestující už 32 let. Svoje narozeniny oslavila v pondělí. Lanovkou, která přežila i povodeň v roce 2002, se ročně sveze 150 tisíc návštěvníků.

Lanovka v Troji | foto: Profimedia.cz

Těžké začátky

O visuté lanovce se začalo mluvit již v roce 1964, kdy podle plánů měly být v zoo postaveny tři lanovky. Jedna měla vozit návštěvníky po obvodu areálu, jiná pak měla spojit zoo s výstavištěm na opačném břehu Vltavy.

Nakonec se postavila jediná - od dětského koutku k horní stanici Černohouska. A to ještě až za třináct let. Provoz se zahájil 14. září roku 1977.

Nejezdila ani rok. Na konci srpna 1978 se po namátkové kontrole pracovníky technického dozoru ministerstva dopravy provoz lanovky kvůli závažným nedostatkům zastavil.

Neexistovala třeba revizní kniha ani technická dokumentace, pracovníci, kteří dráhu obsluhovali, neměli žádné školení.
Až v létě roku 1981 byly nedostatky odstraněny a lanovka se znovu rozjela. V těchto letech se jí také ujímá pražský dopravní podnik, který ji provozuje dodnes.

Pracovníci podniku, kteří se jinak starají o eskalátory v metru, se zde od té doby střídali ve službách a vždycky si směnu v zoo pochvalovali. Nemuseli být v podzemí, kolem nich byla spousta nadšených dětí, do motoru lanovky křičeli ptáci z nedalekého pavilonu - skoro exotický zážitek.

Ničivá povodeň

Další těžkou ranou pro dráhu byla ničivá povodeň v roce 2002. Tehdy voda z Vltavy v dolní stanici dosahovala až do výše 7,1 metru a celá technologie byla zničená.

Obnova netrvala dlouho a nyní již lanovka vozí cestující spolehlivě. Každého, kdo v dolní stanici usedne na barevné sedačky dráhy, vyveze na padesát metrů vysokou skálu. Jízda trvá jen chvíli - aby ne, jde o vůbec nejkratší lanovku v Česku. Dopravní rychlost dráhy je jen něco málo přes tři kilometry za hodinu. Lidé jedou z jedné do druhé stanice dvě a čtvrt minuty.

Nejvíce lidí - 288 tisíc - se lanovkou svezlo v roce 1988. Ale pak začal počet svezených klesat až na třetinu v roce 1996. Nyní usedne na sedačku průměrně 150 tisíc návštěvníků ročně.

Technické údaje

Šikmá délka dráhy: 105,9 m
Výškový rozdíl stanic: 50,1 m
Dopravní rychlost: 0,85 m/s
Průměrný sklon trati: 28°12´
Přepravní kapacita: 720 lidí
Počet sloupů: 4
Počet sedaček: 60
První uvedení do provozu: 1977
Nejvíc svezených: 288 tisíc v roce 1988
Jízdné: 20 Kč
Provoz: IV-X (út-čt, so-ne)
Provozovatel: Dopravní podnik
Zdroj: DP Praha

Autor:




Nejčtenější

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Další z rubriky

Na kole si  kolem Litoměřic užijete parádní výhledy do kraje i na řeku, přívozy...
Na kole kolem Litoměřic. Brána Čech, židovské ghetto i vinařská stezka

Jedno z nejkrásnějších historických sídel České republiky je nespravedlivě ve stínu Prahy či Českého Krumlova. Litoměřice jsou nejen úžasnou víkendovou...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Chalupská slať. V okolí jednoho z nejznámějších míst Šumavy se převaděči často...
Výlet za Králem Šumavy. Projděte si trasu slavného převaděče

Lesem, přes potoky i močály vodil Král Šumavy lidi z Československa do Německa, ještě než se spustila železná opona. Vydejte se s námi po stopách této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.