Ta by pak pokračovala do severokorejského města Šin-džu na hranici s Čínou a přes ní se napojila na ruskou transsibiřskou magistrálu. Tímto propojením by se japonským ostrovům skutečně mohla otevřít pozemní cesta až na starý kontinent.
Nejdelší tunel světa by měl měřit kolem sto osmdesáti kilometrů a spojil by velký japonský ostrov Kjúšú, přes další dva ostrovy Iki a Cušima, s druhým největším jihokorejským městem Pusanem. "Tato stavba je technicky možná, ale problémem jsou peníze," přiznal ovšem japonský předseda vlády Joširó Mori.
Odhady hovoří o tom, že stavba by přišla na sedmasedmdesát až osmdesát miliard dolarů. O možnosti proražení tunelu prý jihokorejský prezident Kim Te-džung a japonský premiér Joširó Mori vůbec poprvé spolu hovořili v září při své schůzce v nejmenovaných japonských lázních nedaleko Tokia.
"Kdyby se nám podařilo tunel vybudovat, tak by železnice skutečně spojila Japonsko, Asii a Evropu," prohlásil Kim Te-džung minulý týden na evropsko-asijském summitu v jihokorejském Soulu. Přitom jak jeho země, tak Tokio touží vyvážet pozemní cestou do Evropy své výrobky.
Jeden z odborníků ze soulského Korejského železničního výzkumného institutu pak agentuře AFP potvrdil, že výstavba nejdelšího tunelu na světě by byla možná a práci na tomto projektu se jihokorejští i japonští specialisté již intenzivně věnují. Političtí analytici pak připomínají, že podobná stavba má smysl pouze v případě trvalého usmíření obou korejských států i normalizace styků mezi Japonskem a Severní Koreou. Poslední vývoj je však v tomto směru poměrně nadějný. Zatím nejdelší podmořský tunel na světě spojuje japonské ostrovy Honšú a Hokkaidó a měří necelých čtyřiapadesát kilometrů. Tunel pod Lamanšským průlivem, jenž umožňuje spojení mezi Francií a Anglií, má kolem padesáti kilometrů.