Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nejdelší tunel světa možná propojí Japonsko a Evropu

  11:32aktualizováno  11:32
Z Prahy či Brna po železnici až do Tokia nebo Ósaky? Před lety čirá fantazie, v budoucnu možná realita. Jižní Korea a Japonsko totiž minulý týden v Soulu podle informací francouzské agentury AFP oznámily, že jejich země uvažují o stavbě podmořského železničního tunelu, který by propojil jejich země. Jihokorejská vláda kvůli oteplování vztahů se Severní Koreou kromě toho již také začala obnovovat dráhu do Pchjongjangu, která naposledy fungovala před korejskou válkou v počátcích padesátých let.

Ta by pak pokračovala do severokorejského města Šin-džu na hranici s Čínou a přes ní se napojila na ruskou transsibiřskou magistrálu. Tímto propojením by se japonským ostrovům skutečně mohla otevřít pozemní cesta až na starý kontinent.

Nejdelší tunel světa by měl měřit kolem sto osmdesáti kilometrů a spojil by velký japonský ostrov Kjúšú, přes další dva ostrovy Iki a Cušima, s druhým největším jihokorejským městem Pusanem. "Tato stavba je technicky možná, ale problémem jsou peníze," přiznal ovšem japonský předseda vlády Joširó Mori.

Odhady hovoří o tom, že stavba by přišla na sedmasedmdesát až osmdesát miliard dolarů. O možnosti proražení tunelu prý jihokorejský prezident Kim Te-džung a japonský premiér Joširó Mori vůbec poprvé spolu hovořili v září při své schůzce v nejmenovaných japonských lázních nedaleko Tokia.

"Kdyby se nám podařilo tunel vybudovat, tak by železnice skutečně spojila Japonsko, Asii a Evropu," prohlásil Kim Te-džung minulý týden na evropsko-asijském summitu v jihokorejském Soulu. Přitom jak jeho země, tak Tokio touží vyvážet pozemní cestou do Evropy své výrobky.

Jeden z odborníků ze soulského Korejského železničního výzkumného institutu pak agentuře AFP potvrdil, že výstavba nejdelšího tunelu na světě by byla možná a práci na tomto projektu se jihokorejští i japonští specialisté již intenzivně věnují. Političtí analytici pak připomínají, že podobná stavba má smysl pouze v případě trvalého usmíření obou korejských států i normalizace styků mezi Japonskem a Severní Koreou. Poslední vývoj je však v tomto směru poměrně nadějný. Zatím nejdelší podmořský tunel na světě spojuje japonské ostrovy Honšú a Hokkaidó a měří necelých čtyřiapadesát kilometrů. Tunel pod Lamanšským průlivem, jenž umožňuje spojení mezi Francií a Anglií, má kolem padesáti kilometrů.
 





Nejčtenější

Letušky byly prvními čínskýmki civilistkami, které se v roce 2016 prošly po...
Vybuduji ostrov, přivlastním si moře. Umělé kusy souše staví hlavně Čína

Je plné ryb, ropy a zemního plynu. A proto rostou v Jihočínském moři umělé ostrovy. Je to území, o které se přetahuje nejméně šest zemí a budování ostrovů má...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

třesoucí se letadlo
VIDEO: Airbus se musel vrátit do Austrálie, třásl se jako stará pračka

Nedělní let společnosti AirAsia do Kuala Lumpur se musel kvůli technickým problémům vrátit zpět do Austrálie. Kapitán se rozhodl stroj otočit nad Indickým...  celý článek

Turisty na Mallorce vyděsil žralok modrý (25. června 2017).
Dezorientovaný žralok vyděsil turisty na Mallorce, experti ho utratili

Paniku na španělském ostrově Mallorca způsobil o víkendu žralok modrý, který připlul velmi blízko k několika plážím plných turistů. Podle španělského listu El...  celý článek

Velký bariérový útes, obrazem
Velký bariérový útes má hodnotu 996 miliard korun, tvrdí studie

Finanční hodnota Velkého bariérového útesu po započtení nejen ekonomických, ale i sociálních či ikonických hledisek činí 56 miliard australských dolarů (996...  celý článek

Další z rubriky

V květnu letošního roku oslavil David Glasheen oficiálních 20 let svého pobytu...
Bývalý milionář žije 20 let na osamoceném ostrově

David Glasheen měl všechno, po čem moderní člověk většinou touží. Během propadu akcií na newyorské burze v roce 1987 ale přišel o vysokou sumu peněz a postupně...  celý článek

Oblazy: horní mlýn
Neznámé perly Slovenska. Výlet do krásných soutěsek Chočských vrchů

Vápencové soutěsky Slovenska nadchnou svou divokostí a odvážně vedenými turistickými trasami po žebřících, visutých lávkách a ocelových lanech. K těm spíše...  celý článek

Velký bariérový útes, obrazem
Velký bariérový útes má hodnotu 996 miliard korun, tvrdí studie

Finanční hodnota Velkého bariérového útesu po započtení nejen ekonomických, ale i sociálních či ikonických hledisek činí 56 miliard australských dolarů (996...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.