Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nejdelší tunel světa možná propojí Japonsko a Evropu

  11:32aktualizováno  11:32
Z Prahy či Brna po železnici až do Tokia nebo Ósaky? Před lety čirá fantazie, v budoucnu možná realita. Jižní Korea a Japonsko totiž minulý týden v Soulu podle informací francouzské agentury AFP oznámily, že jejich země uvažují o stavbě podmořského železničního tunelu, který by propojil jejich země. Jihokorejská vláda kvůli oteplování vztahů se Severní Koreou kromě toho již také začala obnovovat dráhu do Pchjongjangu, která naposledy fungovala před korejskou válkou v počátcích padesátých let.

Ta by pak pokračovala do severokorejského města Šin-džu na hranici s Čínou a přes ní se napojila na ruskou transsibiřskou magistrálu. Tímto propojením by se japonským ostrovům skutečně mohla otevřít pozemní cesta až na starý kontinent.

Nejdelší tunel světa by měl měřit kolem sto osmdesáti kilometrů a spojil by velký japonský ostrov Kjúšú, přes další dva ostrovy Iki a Cušima, s druhým největším jihokorejským městem Pusanem. "Tato stavba je technicky možná, ale problémem jsou peníze," přiznal ovšem japonský předseda vlády Joširó Mori.

Odhady hovoří o tom, že stavba by přišla na sedmasedmdesát až osmdesát miliard dolarů. O možnosti proražení tunelu prý jihokorejský prezident Kim Te-džung a japonský premiér Joširó Mori vůbec poprvé spolu hovořili v září při své schůzce v nejmenovaných japonských lázních nedaleko Tokia.

"Kdyby se nám podařilo tunel vybudovat, tak by železnice skutečně spojila Japonsko, Asii a Evropu," prohlásil Kim Te-džung minulý týden na evropsko-asijském summitu v jihokorejském Soulu. Přitom jak jeho země, tak Tokio touží vyvážet pozemní cestou do Evropy své výrobky.

Jeden z odborníků ze soulského Korejského železničního výzkumného institutu pak agentuře AFP potvrdil, že výstavba nejdelšího tunelu na světě by byla možná a práci na tomto projektu se jihokorejští i japonští specialisté již intenzivně věnují. Političtí analytici pak připomínají, že podobná stavba má smysl pouze v případě trvalého usmíření obou korejských států i normalizace styků mezi Japonskem a Severní Koreou. Poslední vývoj je však v tomto směru poměrně nadějný. Zatím nejdelší podmořský tunel na světě spojuje japonské ostrovy Honšú a Hokkaidó a měří necelých čtyřiapadesát kilometrů. Tunel pod Lamanšským průlivem, jenž umožňuje spojení mezi Francií a Anglií, má kolem padesáti kilometrů.
 





Nejčtenější

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Další z rubriky

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak létají Češi. Letenka za 300 tisíc a cesty kolem světa

Kolik jste ochotni zaplatit za letenku na vysněnou dovolenou či pracovní cestu? Český rekord za poslední půlrok drží letenka za bezmála tři sta tisíc korun....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.