Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nejdelší sjezdovku v Česku jsme vypátrali s pomocí GPS

aktualizováno 
Dlouhé sjezdovky a české hory, to není zrovna obvyklé spojení. Přesto u nás máme řadu sjezdovek, které se svou délkou řadí po bok běžných alpských tratí. Absolutní vítězku v kategorii délka jsme hledali co možná nejobjektivněji s pomocí GPS.

Rokytnice nad Jizerou. Stanice lanovky na Lysé hoře | foto: Radek Holub/SNOW.CZ

Při pohledu na oficiálně uváděné délky tratí se zdá vše jasné, s přehledem vítězí sjezd ze Šeráku na Ramzovské sedlo (3 260 m). V patách mu jsou rokytnický sjezd z Lysé hory (2 920 m) nebo z Černé hory do Janských Lázní v Krkonoších (3 000 m). Jenže při pečlivějším zkoumání narazíme na několik ale.

Co je sjezdovka

Předně si ujasněme, co myslíme sjezdovkou. Tou bude v našem experimentu trať označená jako sjezdovka, která je po celé své délce za běžných podmínek sjízdná bez odrážení holemi a zároveň je přiměřeně široká. Tím nemá být sjezdovka diskriminována kvůli případnému plochému přejezdu, ale hlavně abychom vyloučili lesní cesty, sáňkařské dráhy a podobné nelyžařské trasy.

Rokytnice nad Jizerou, červená sjezdovka

Nabízela by se i jiná kritéria, jako minimální průměrný sklon nebo minimální sklon jakéhokoliv úseku tratě, nicméně lpěním na jediném parametru bychom těžko vystihli podstatu sjezdovky. A tou je sjezd na lyžích, vyvolávající díky sklonu, terénní členitosti a točivosti tratě známé libé pocity.

Oficiální míry jsou dobrým orientačním vodítkem, ale při souboji "tělo na tělo" těžko obstojí. Nehledě na to, že se samotnou délkou lze nejrůznějším způsobem manipulovat. Není to výjimkou ani v Alpách, kde nejčastějším způsobem bývá zaokrouhlení délky, rafinovanější variantou je měření trajektorie běžného lyžaře jedoucího v obloučcích od jednoho kraje ke druhému. Leckdy se ale nelze způsobu měření délky tratě dopátrat vůbec, protože se od reality odchyluje příliš.

Co se skutečně měří

Změřit délku tratě zvládne s dnešní technologií šikovný školák od stolu. Jednoduše si otevře v bezplatné aplikaci Google Earth mapu daného svahu a zaměří trať. Jako podpůrný údaj nabízíme mapovou délku i my. Nevýhodou tohoto způsobu je výsledný sterilní údaj, který bez znalosti tratě nedává moc velkou představu o kvalitě sjezdu.

Dalším minusem je fakt, že se jedná o horizontální délku tratě, nikoliv skutečnou. Mapová délka totiž nezapočítává skutečný sklon svahu. Matematicky vyjádřeno, měří delší odvěsnu pravoúhlého trojúhelníku namísto přepony. Rozdíl oproti skutečnosti není nijak dramatický, ale přesto existuje.

Rokytnice nad Jizerou lanovka na Lysou horu

Středem tratě

Spásou není ani přístroj GPS, i když v praxi poskytne nejvěrohodnější hodnoty. Zanedbáme-li odchylky v měření dané použitou technologií, musíme se i v případě GPS vyrovnat s horizontální délkou. Ani GPS totiž poněkud překvapivě neměří skutečnou, šikmou délku svahu, přestože údaje o nadmořské výšce zná.

Není ale příliš těžké následně s pomocí goniometrické funkce spočítat z jednotlivých měřených úseků tratě onu skutečnou, šikmou délku, která se navíc při běžném (modrém, červeném i černém) sklonu tratě neliší víc než o pár procent. Při měřené jízdě jsme se drželi středu tratě a sjížděli minimální rychlostí, abychom nemuseli zatáčet. Ani rychlejší jízda v menších obloucích ovšem nezpůsobí výraznou odchylku v naměřené délce.

Ramzová je nejdelší, ale málo sjízdná

Favoritkou českých sjezdovek je co do délky trať v Ramzové v Jeseníkách. Její hlavní, spodní část je velmi oblíbená a využívaná, obsluhuje ji pohodlná expresní čtyřsedačková lanovka. Naproti tomu na horní úsek ze Šeráku na Čerňavu, obhospodařený historickou jednosedačkou, běžný lyžař nezavítá.

Ramzová. Horní úsek Šerák- Čerňava

Ramzová. Horní úsek Šerák–Čerňava

Mezi Šerákem a Mračnou, kde končí vlek, je totiž tento úsek velmi plochý (délka 800 m při převýšení 70 m), nemluvě o pomalé cestě vzhůru zastaralou lanovkou. To je přirozeně hlavní hendikep celé favorizované sjezdovky. Bez odrážení holemi je sjezd horního úseku spíše sesunem než sjezdem, nicméně až ke spodní stanici čtyřsedačky v Ramzovském sedle urazíte úctyhodných 3 381 metrů.

Tři kilometry na "jedničce"

Slušně proměněným, modernizovaným a díky svému šikovnému marketingu i dobře známým areálem je Černá hora. Tyčí se nad Janskými Lázněmi a láká právě na nejdelší sjezdovky v Česku. A opravdu máte na výběr tři dlouhé non-stop tratě z vrcholu až na úpatí hory. Jistě by jim slušela velkorysejší šířka, ale i tak nabízejí mimo hlavní návštěvnické nápory na české poměry velmi dobré svezení.

Start tratě Pod kabinou, jedné ze tří tříkilometrových sjezdovek na Černé hoře

Start tratě Pod kabinou, jedné ze tří tříkilometrových sjezdovek na Černé hoře

Nejdelší zdejší tratí je Černohorská "jednička". Startuje u horní stanice kabinky a mírně se svažuje podél vleku Anděl. Odbočuje vlevo a obloukem kolem Zinneckerovy boudy se vrací zpět do hlavního, poněkud úzkého lesního průseku, kterým pozvolně klesá po spádnici. Pak se odděluje jako rukáv mířící ke spodní stanici kabinkové lanovky. Při sjezdu překonáte hranici tří kilometrů, i když těsně.

Janské Lázně. Nejužší místo Černohorské tratě

Janské Lázně. Nejužší místo Černohorské tratě

Široká a silná

Jestliže Ramzová byla favoritkou díky udávané délce, krkonošská Rokytnice je zřejmě nejsilnější co do lyžařské kvality své nejdelší, modré tratě. Ta sice z Lysé hory poněkud úzce traverzuje na západ, ale pak v prostorném průseku příjemně klesá po spádnici, aby se ve střední pasáži na mýtině u chaty Lovčenka ještě rozšířila.

Potom v několika ramenech doputuje až k úvozové cestě, která lyžaře pohodově svede k nástupní stanici přibližovací čtyřsedačky a k parkovišti. Z celkové délky sjezdu 3 185 metrů si lze užít prakticky každý metr. A to dokonce i na plochém vršku, kde sjezdařské požitky nahrazuje pěkný výhled od západního Podkrkonoší až po Ještěd.

Rokytnice nad Jizerou. Střední pasáž nejdelší modré tratě

Rokytnice nad Jizerou. Střední pasáž nejdelší modré tratě

Skutečná královna

Do užšího výběru se díky své modré Vyhlídkové sjezdovce, inzerující délku 4 300 m, dostaly i Herlíkovice. Skutečně naměřená délka však nepřesáhla ani 2 500 m, čili by ji předběhly i další krkonošské tratě. O nespolehlivosti udávané délky svědčí i fakt, že podle oficiálních internetových stránek měla mít přes čtyři kilometry, zatímco podle infotabule v areálu jen 3 000 m.

Nejdelší českou sjezdovkou je díky svému odvážnému označení technicky vzato trať ze Šeráku v Ramzové. Skutečnou královnou je ale rokytnická modrá, která své první místo stvrzuje i největším převýšením 652 m. Na paty jí pak šlape hned trojice jánskolázeňských tratí v čele s Černohorskou. Příjemným zjištěním je fakt, že všechny tři nejdelší tratě v Česku jsou reálně ještě o něco delší, než areály udávají.

Autoři článku

Radek Holub a Kristian Hanko jsou redaktoři lyžařského magazínu SNOW

Do klubu vyvolených dlouhých tratí letos přibyly další. V Červené Vodě v Orlických horách, kam vede nová trať se čtyřsedačkovou lanovkou z Bukové hory, a v Koutech nad Desnou v Jeseníkách, kde vyrostl na zelené louce areál s expresní šestisedačkou.

Obě zmiňované sjezdovky sice zůstanou v bezpečném odstupu od těch současných nejdelších, ale i tak budou se svými délkami přes dva kilometry vítaným zpestřením českých lyžařských svahů.

Autoři článku jsou redaktoři lyžařského magazínu SNOW.

Nejdelší tratě v Česku podle GPS

1. Šerák – Ramzová (Ramzová, Jeseníky)
Délka 3 381 m, převýšení 577 m
Nejvrchnější úsek ze Šeráku na Mračnou lze stěží označit za sjezdovku, hlavní pasáž jde naopak poctivě do červena a je členitá.

2. Turistická (Rokytnice n. Jizerou, Krkonoše)
Délka 3 185 m, převýšení 652 m
Mírnější a užší nájezd, pak dlouhá příjemně modro-červená pasáž v širokém průseku.

3. Ford Černohorská (Janské Lázně, Krkonoše)
Délka 3 057 m, převýšení 559 m
Celkově mírná trať s příjemně svižnou horní pasáží, ve spodní polovině bohužel nešťastně úzká.

Skutečná vs. mapová délka

Měříme-li délku tratě na mapě nebo přístrojem GPS, získáme její tzv. horizontální délku, kterou si lze představit jako "obtisk" tratě do vodorovného zemského povrchu. Trať se tak jeví kratší – čím je prudší, tím je zkreslení větší.

Teoretická, zcela svislá trať, by měla mapovou délku 0 bez ohledu na její skutečnou délku (výšku). V praxi je zkreslení šikmé (skutečné) a horizontální (mapové) délky téměř zanedbatelné, v řádu málo jednotek procent.

Šerák – Ramzová
Skutečná (šikmá) délka: 3 381 m
Horizontální (mapová) délka dle Google maps: 3 170 m
Horizontální (mapová) délka dle GPS: 3 320 m

Turistická
Skutečná (šikmá) délka: 3 185 m
Horizontální (mapová) délka dle Google maps: 3 010 m
Horizontální (mapová) délka dle GPS: 3 095 m

Ford Černohorská
Skutečná (šikmá) délka: 3 057 m
Horizontální (mapová) délka dle Google maps: 2 860 m
Horizontální (mapová) délka dle GPS: 2 982 m

Ve spolupráci s RWE - energie českého lyžování

Autoři:




Nejčtenější

Kolona na francouzské dálnici před terminálem Eurotunelu. Stojící a...
Evropu čeká dopravně nejnáročnější víkend. Vyražte v úterý, radí autokluby

S mnohahodinovými kolonami a dopravně nejvypjatějším víkendem léta musí počítat Češi, Němci nebo Rakušané, kteří se o víkendu vydají na cestu k Jaderskému...  celý článek

Ničivý požár, který 29. září 1942 odpoledne způsobila neopatrná kuchařka,...
Turistický ráj a chloubu lyžařského klubu zničila neopatrná kuchařka

Pouhých dvacet let vydržela na Harusově kopci u Nového Města na Moravě vyhledávaná „horská“ chata. Po velkém požáru v roce 1942 z ní zbylo jenom spáleniště....  celý článek

Vyhlídka na Kornati z vrcholu ostrova Smokvica patří k nejhezčím na Jadranu.
Osamělé Chorvatsko. Výlet po stopách pirátů v nádherném parku Kornati

Chorvatské souostroví Kornati patří právem mezi klenoty Jadranu. Jeden z osmi národních parků Chorvatska tvoří 89 vápencových ostrovů, připomínajících perly...  celý článek

Cihlové červené domy (dřevo tehdy nebylo) jsou zásadně třípatrové, s různě...
Od prádelen až po UFO. Poznejte genius loci hornických Katovic

Polské Katovice se sotva dvousetletou historií se v novém tisíciletí vydávají směrem moderního města. Sází na sport, hudbu i kongresovou turistiku. A přeměna...  celý článek

Tropická klasika: MSC Divina v kostarickém přístavu Puerto Limón
Jedni je milují, druzí nenávidí. Výletní lodě jsou fenomén moderní doby

V porovnání s týdnem stráveným v hotelu u moře v Itálii či Chorvatsku je to hodně odlišná dovolená. Vydat se na plavbu po Středozemním moři, podél norského...  celý článek

Další z rubriky

Lavina ve francouzských Alpách smetla snowboardisty
Laviny v Alpách letos zabily už přes 50 lidí, živlu přeje počasí

Jen za uplynulých deset dní zahynulo při lavinách v Alpách nejméně jedenáct lidí. Přírodní živel, kterému letos nadmíru přejí výkyvy počasí, zabíjel v italském...  celý článek

Na trati závodu
Skialpový závod jako recept, jak vidět nejhezčí místa švýcarských Alp

Láká vás skialpový výlet mezi nejvyšší alpské vrcholky? Pohled na Matterhorn, Dent Blanche i Weisshorn? Pro lyžaře s dobrou fyzičkou může být řešením skialpový...  celý článek

Výhled z lyžařské základny White Salmon
Lyžování pro drsňáky. Adrenalin na Mt. Baker s desítkami metrů sněhu

Žádná sněhová děla, pohodlné restaurace a horské delikatesy. Na Mount Baker dokonce ani nemají elektřinu. Přesto patří právě tento americký areál u milovníků...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.