Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Tohle je nejdelší pěší lanový most světa. Se stavbou pomáhal i dron

aktualizováno 
Pokud máte závratě, na Highline 179 zapomeňte. Tak se jmenuje nejdelší pěší lanový most na světě, který se na podzim otevřel v Reutte v Rakousku a spojuje dva vrcholy s hradními zříceninami. Z Prahy k tomuto rekordmanovi z Guinnessovy knihy dojedete za 5 hodin, píše reportér magazínu Víkend DNES, který se po něm prošel.

Nejdřív padlo k zemi 60 stromů. Načež vzlétl dron, aby přes údolí natáhl rybářský vlasec. K němu stavitelé připevnili silnější konopné provazy. Na ty bylo zavěšeno ocelové lano. S pomocí toho všeho byla nakonec na protilehlých stranách údolí nad tyrolskou alpskou silnicí B179 ukotvena do skály v hloubce 26 metrů čtyři bezpečnostní lana, každé o průměru 60 milimetrů, délce 425 metrů a hmotnosti 8,5 tuny.

Fotogalerie

To byl základ konstrukce „tibetského“ mostu Highline 179. Dvanáct dělníků ho dokončilo během půl roku, vyšel na 2 miliony eur a od otevření loni v listopadu a je se svými 408 metry zapsán v Guinnessově knize rekordů coby nejdelší stavba svého druhu na světě.
„Tu myšlenku jsem nosil v hlavě dlouho. Trvalo skoro dvacet let od mé návštěvy Nepálu v roce 1996, kde mě mosty v tibetském stylu zaujaly, než se mi to doma povedlo dotáhnout,“ vzpomíná architekt Armin Walch.

Most on-line

„Největší výzvou bylo postavit most bezpečně během rušného provozu dole na silnici,“ říká Martin Kathrein, stavbyvedoucí dodavatelské firmy Strabag. „Nemohli jsme dopravu zastavit. B179 je jedna z nejrušnějších tyrolských dopravních tepen, ročně po ní projede tři a půl milionu aut.“

Rekordman v číslech

  • Délka: 408 m
  • Šířka chodníku: 120 cm
  • Maximální výška: 114 m
  • Největší prověšení: 20 m
  • Hmotnost: 70 t
  • Povolená nosnost: 1000 lidí
  • Návštěvní kapacita: 500 lidí
  • Zdroj: www.highline179.com/cz

Hustý provoz sem stavbaře paradoxně přivedl. Byl to příslib budoucích davů návštěvníků. Proto lanový most nestojí někde vysoko v horách, jak je obvyklé, nýbrž v celkem „běžné“ nadmořské výšce okolo tisíce metrů a sotva pět hodin jízdy od Prahy.

„Funguje to dobře,“ pochvaluje si architekt Armin Walch. „Už za půl roku provozu se výrazně zvýšil počet motoristů, kteří u nás spontánně zastaví jen proto, že vidí tu spektakulární konstrukci nad hlavou.“ Což přináší návštěvníky nejen historickému areálu pod mostem a dvěma hradním zříceninám na obou jeho koncích, ale zároveň to navrací investované peníze.

Na Highline 179 se totiž vybírá vstupné. Základní tarif stojí 8 eur a umožňuje dva vstupy do turniketu. Za zhruba 200 Kč tak můžete po mostě projít tam i zpět, na každém konci ho opustit a pořídit fotky. V ceně vstupu je dokonce i wi-fi „zdarma“ – šikovný trik, abyste mohli obrázky hned rozeslat do světa, a přilákat tak další hosty.

Nejdelší pěší lanový most na světě v tyrolském Reutte spojuje dva vrcholy s hradními zříceninami.

Ocelová houpačka

Dětský ráj Reutte

  • Děti nadchnou v tyrolském Reutte i další atrakce. Hned dole pod mostem stojí rytířské muzeum (www.ehrenberg.at), kde si mohou vyzkoušet obléct brnění i potěžkat meč a na závěr zábavné hry se nechat pasovat na rytíře. 
  • V nedalekém Pflachu mohou rodiny vyrazit na ptačí safari, případně přímo v Reutte si užívat v termálních alpských lázních (www.alpentherme-ehrenberg.at).
  • Všechny atrakce lze přitom navštívit (někde dokonce s průvodcem) ve stanovených dnech či hodinách zdarma díky pobytové kartě v Reutte (www.reutte.com).

Poloha mostu je na jednu stranu působivá, ovšem jeho snadná dostupnost nemusí každému vyhovovat. Přece jen horští turisté jsou uvyklí, že se za lanové mosty v Alpách neplatí, navíc málokdo by na nich čekal tlačenici. Natožpak rozjívené džínové mladíky, kteří se předvádějí před partnerkami v tom, kdo dokáže konstrukci víc rozhoupat.

Dává to však nevšední příležitosti pozorovat reakce lidí. Když jsem lehce vrávoravým krokem šel po rozhoupaném mostě, vůbec nic si z neplechy v závratné výšce nedělaly malé děti (naopak si to ohromně užívaly) a starší lidé (těm to bylo jakoby jedno). Nejúzkostlivěji reagovali návštěvníci středního věku, zejména dámy se  křečovitě držely lana, v očích smrt a v srdci hrůzu. Přitom vyhnout se tady davům i houpání je docela snadné.

Most je otevřený od 8 až do 22 hodin a večer už tu bývá pod umělým osvětlením docela prázdno.

Jedno je jisté: pokud zvládnete bez závratě tenhle most, můžete se bez obav vydat hlouběji a výš do Alp.

Další lanové skvosty

Desítky lanových mostů slouží turistům v Alpách zejména ve Švýcarsku. Vybrali jsme tři výjimečné.

  • Niouc. Podle Wikipedie je to nejvyšší pěší most na světě, údolí ve walliské oblasti Anniviers překračuje ve výšce 190 metrů, na délku měří stejně. Populární lokalita pro bungee jumping.
  • Trift. V překrásné lokalitě v Bernských Alpách překračují turisté po lanovém mostě dlouhém 170 metrů ve stometrové výšce ledovcové jezero Trift. Dřív se chodilo přes ledovec, jenže ten taje.
  • Traversina. Tenhle most nad mělkou roklí měří „jen“ 62 metrů. Unikátní je tím, že ho tvoří schody. Moderní stavba z roku 2005 je ozdobou tisícileté štreky Via Spluga v kantonu Graubünden.
Autor:


Témata: Rakousko, Dron


Nejčtenější

Maple Leaf, stokilová zlatá mince dorazí v září do Prahy
Proč zmizela obří mince? Kvůli zlatu, sběratelství nebo frajeřině

Neznámí pachatelé ukradli z berlínského muzea obří stokilovou minci z ryzího zlata. Na případu zaráží, jak bezproblémové bylo minci v hodnotě sto milionů korun...  celý článek

Každý rok iglú ve Speikbodenu roztají a každý rok tu postaví nové. Ráz...
Kde se dá koupat na sněhu a bobovat jako mistr. Tip do neobjevené Itálie

Jen pár hodin cesty autem na jih leží region Jižní Tyrolsko, který láká na nádherné sjezdovky až do druhé poloviny dubna. Některá zdejší lyžařská střediska...  celý článek

Šerpa uklízí ve výšce osm tisíc metrů odpadky po expedicích na Mount Everest.
Horolezci budou na Everestu sbírat odpadky, někteří dostanou GPS

Nepálské úřady vyzvaly horolezce, kteří v letošní jarně sezoně zamíří na Mount Everest, aby pomohli se sběrem odpadků zanechaných předchozími expedicemi....  celý článek

Na singapurském letiště Changi vzniká desetipatrový celoprosklený terminál s...
Singapur a Helsinki mají nejlepší letiště světa. Praha si znovu pohoršila

V březnu udělily ocenění pro nejlepší letiště světa hned dva významné cestovatelské weby. A došly k úplně odlišným závěrům. Zatímco v jedné anketě zvítězil...  celý článek

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Provoz na nejkratším letišti Evropy

Na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora Korfu...  celý článek

Další z rubriky

Neslyšící Ir procestoval 82 států světa.
Neslyšící učitel procestoval 82 zemí, znakovou řečí se domluvil všude

Seán Herlihy od narození neslyší. Díky znakové řeči se ale domluví na celém světě a pořádný kus ho už procestoval. Poznávat cizí země ho nepřestalo bavit ani...  celý článek

Na singapurském letiště Changi vzniká desetipatrový celoprosklený terminál s...
Singapur a Helsinki mají nejlepší letiště světa. Praha si znovu pohoršila

V březnu udělily ocenění pro nejlepší letiště světa hned dva významné cestovatelské weby. A došly k úplně odlišným závěrům. Zatímco v jedné anketě zvítězil...  celý článek

V Jeruzalémě dokončili opravy Božího hrobu, v němž byl podle křesťanské legendy...
Oprava Božího hrobu v Jeruzalémě je u konce, znovu hýří barvami

V Jeruzalémě dokončili opravy Božího hrobu, v němž byl podle křesťanské legendy pohřben Ježíš Kristus. Takzvaná edikula, malá svatyně, v chrámu Božího hrobu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.